Już kilka razy pisaliśmy o tym, że władze Zarządu Budynków Miejskich II TBS w Gliwicach naruszały prawo w zakresie udostępniania informacji publicznej.

Wytykanie błędów przynosi skutek. Urzędnicy starają się je naprawiać. Szkoda, że dopiero wtedy, gdy obywatele składają na nich skargi.

Dzisiaj pracownica miejskiej spółki odpowiedzialna za redagowanie Biuletynu Informacji Publicznej usunęła zapisy, które naruszały prawo. Czyżby – zgodnie z naszymi sugestiami – osoby zatrudnione ZBM II TBS udały się na kurs z zakresu udostępniania informacji publicznej? Mamy nadzieję, że tak.

Obecnie na oficjalnej stronie ZBM II TBS znajdziemy informacje m.in. o odpowiedzialności karnej za nieudostępnienie informacji publicznej. Mamy nadzieję, że już teraz urzędnicy będą wiedzieli, iż nie są bezkarni, a lekceważenie obywateli domagających się udostępnienia dokumentów się skończy.

Cieszy nas też, że do urzędników i prezes Bożeny Orłowskiej dotarło, że „Od osoby występującej o informację publiczną nie wolno żądać uzasadnienia wniosku (art.2 ust.2)”, bo zdarzyło się, iż wymagano od nas udowodnienia, że coś jest informacją publiczną. Tą sprawą zajmuje się już Samorządowe Kolegium Odwoławcze – więcej na ten temat tutaj.

To nie pierwszy problem z informacją publiczną, który napotkaliśmy w ZBM II TBS. Kilka tygodni temu pisaliśmy o tym, że spółka miała na swojej oficjalnej stronie internetowej informacje, które wprowadzały w błąd. W witrynie ZBM II TBS widniały kuriozalne zapisy mówiące o tym, że spółka może udostępnić informację publiczną m.in. na… stronie Górnośląskiej Agencji Przedsiębiorczości i Rozwoju.

Jak się okazuje – mimo że urzędnicy bardzo się starają – nie usunięto wszystkich błędów. Na stronie ZBM II TBS widnieje zapis: „Wniosek o udostępnienie informacji publicznej, nieudostepnionej w Biuletynie Informacji Publicznej ZBM II TBS sp. z o.o. , a dotyczącej działania tej spółki złożyć należy w biurze podawczym w Gliwicach ul.Warszawskiej 35B. Wniosek można dostarczyć osobiście, pocztą tradycyjną, mailem lub wysłać faksem. Dane teleadresowe są dostępne na stronie startowej BIP”. To jak w końcu jest? Trzeba złożyć w biurze podawczym czy jednak można e-mailem lub faksem?

Mamy nadzieję, że przy okazji naprawiania błędów na stronie internetowej urzędnicy podszkolili się w zakresie udostępniania informacji publicznej. Gliwiczanie mają pełne prawo patrzeć wam na ręce, drodzy urzędnicy. Mamy prawo wiedzieć jak wydajecie nasze pieniądze. Mamy prawo wglądu w dokumenty. I będziemy z tego często korzystać.

Łukasz Fedorczyk


5 KOMENTARZE

  1. Czy pani Orłowska wywaliła już kierowniczkę z ROM na Zawadzkiego? Na skargę od kilku lat nie otrzymałem odpowiedzi, a ta chyba ciągle panoszy się na Zawadzkiego i ma gdzieś procedury.

  2. Pierdoły napisz jak to się stało ,że ul. Konarskiego została zwężona z dwóch pasów na jeden. Czyżby red. F.. nie da rady tego wyjaśnić czy sie obawia reakcji zdm? Przez zmianę w ruchu zostaje w godzinach szczytu sparaliżowane miasto?

    Redakcja: Kolejny Pani/Pana podobny komentarz pod artykułem krytykującym działania ZBM II TBS 😉 Nic nie da zmienianie tematu i bagatelizowanie sprawy. Odnośnie ul. Konarskiego: każdy remont wiąże się z utrudnieniami w ruchu. Zmiana organizacji na tej ulicy sprawia, że spora część kierowców nie stoi w gigantycznych korkach.

  3. Panie redaktorze trzymam za pana kciuki ale nacisnął pan na odcisk grupie powiązanej interesami.Niech pan sprawdzi kim jest niejaki Mieszko Adamkiewicz który jest przewodniczącycm rady nadzroczej tegoż ZBM-U. Ciekawa postać zapewniam

WASZYM ZDANIEM