Poczekalnia to pierwsze miejsce, z którym mają kontakt klienci przychodzący do firmy. Stanowi wizytówkę biura – dlatego warto urządzić ją ze smakiem, a jednocześnie funkcjonalnie. Jak to zrobić?
Pierwsze wrażenie często decyduje o całej relacji firmy z klientem czy kontrahentem. Dotyczy to zarówno przedstawiciela firmy, jak i samego pomieszczenia, w którym przedsiębiorstwo się mieści. Według specjalistów wyrabiamy sobie pierwsze wrażenie o nowo poznanym człowieku na podstawie pierwszych 5–17 sekund kontaktu z nim. Jeżeli będzie ono negatywne, potrzeba nawet ośmiu kolejnych spotkań, aby je zatrzeć. W przypadku pierwszego (negatywnego) wrażenia, które nasza firma zrobiłaby na kliencie, na drugie spotkanie często nie ma co liczyć. Zacznijmy więc przemianę od stworzenia idealnej, przyjaznej poczekalni. W końcu jest to pomieszczenie, do którego klient czy kontrahent trafia pierwszej kolejności, a bywa, że spędza w nim trochę czasu, czekając na spotkanie.
Clue poczekalni – miejsca do siedzenia
Wielkość przestrzeni wydzielonej na poczekalnię powinna być proporcjonalna do wielkości samego biura czy placówki firmy, charakteru jej działalności oraz liczby spodziewanych odwiedzających. Jeśli nie oczekujemy tłumów, wystarczy nieduża, ale wygodna poczekalnia. Jej najważniejsze elementy to oczywiście miejsca do siedzenia. Firma AJ Produkty ma w swojej ofercie wygodne i stylowe meble pasujące do poczekalni różnych rozmiarów, urządzonych w różnym stylu. Ciekawą propozycją jest sofa modułowa, której poszczególne części można łączyć w potrzebne konfiguracje. Do większych poczekalni można zaproponować sofy dwu- czy trzyosobowe oraz wygodne, przestronne fotele tapicerowane. Fotele występują również w bardziej „kompaktowych” wersjach. Do wyboru mamy także lżejsze fotele obrotowe, równie wygodnie obite. Pamiętajmy, że najważniejszą cechą foteli i krzeseł do poczekalni jest to, aby były wygodne i zapewniały gościom zdrową pozycję kręgosłupa. Oprócz miejsc do siedzenia w poczekalni nie powinno zabraknąć także stolika. Może to być minimalistyczny, funkcjonalny stolik kawowy – AJ Produkty ma w ofercie meble o różnych wymiarach. Goście powinni mieć możliwość postawienia na nim kubka z napojem, napisania czegoś, postawienia laptopa, przeczytania przy nim gazety itp.
Wystrój poczekalni – o czym nie wolno zapomnieć?
Styl, w jakim urządzona będzie poczekalnia, zależy oczywiście od charakteru firmy i gustu właścicieli. Pomieszczenie to może przybrać wystrój pasujący do profilu całej działalności, najczęściej jednak wybiera się style klasyczny lub minimalistyczny. Jeśli chodzi o kolory ścian, postawmy na barwy ciepłe, ale stonowane. Poczekalnia nabierze dzięki nim przytulnej atmosfery, ale pozostanie wnętrzem o charakterze profesjonalnym. Ciemne barwy będą przytłaczały gości, jaskrawe natomiast są zbyt pobudzające, mogą wywoływać niepokój, męczyć wzrok. Sufit malujemy zwykle na biało. Optymalnymi barwami dla ścian są natomiast:
– kolory pastelowe – spokojne, napawają optymizmem;
– delikatne brązy, żółcienie o złotych tonach, stonowany pomarańcz;
– barwy ziemi;
– kolory stylu skandynawskiego – biel i szarości.
Pamiętajmy, że choć minimalizm pochwala nieprzeładowane elementami dekoracyjnymi i bibelotami wnętrza, istnieje kilka akcesoriów i przedmiotów, których nie powinno zabraknąć w przyjaznym miejscu do oczekiwania. Należą do nich m.in. wieszaki na odzież wierzchnią, kosze na śmieci (mile widziane są stylowe pojemniki do segregacji, które od razu nadadzą firmie pozytywną etykietę „Eko”).
Stojak na parasole to gadżet, który może nam umknąć, ale który w deszczowy dzień docenią zarówno nasi goście, jak i osoby sprzątające pomieszczenia. Gazetnik z kolei to ten element, który umili gościom czas oczekiwania. W pomieszczeniu nie powinno zabraknąć też zielonych roślin działających kojąco na wzrok, uspokajających, dostarczających tlenu, optymalizujących wilgotność powietrza i będących lepszą dekoracją niż niejeden bibelot. Na 10 m2 powinna przypadać chociaż jedna doniczka z rośliną.
W poczekalni powinno znaleźć się miejsce również na tablicę czy gablotę informacyjną, a także na wszelkie dyplomy, certyfikaty i wyróżnienia, które podkreślą profesjonalizm firmy i jej pracowników. W końcu czas oczekiwania gości warto wykorzystać na naszą prezentację, która stanie się jednym z tych elementów, jakie zapamiętają kontrahenci przed spotkaniem.