Inteligentny system sterowania ruchem umożliwia ustawienie priorytetu przejazdu przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną dla określonych typów pojazdów. Od trzech lat takie pierwszeństwo mają autobusy linii A4. Teraz priorytet nadano wszystkim autobusom ZTM i pojazdom służb ratowniczych. To pierwsze tego typu rozwiązanie w kraju.
Zarząd Dróg Miejskich wyposażył 160 autobusów oraz około 90 pojazdów służb ratowniczych w specjalne nadajniki, umożliwiające szybszy oraz bezpieczniejszy przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.
ITS może uratować życie!
W pojazdach zainstalowano urządzenia, które wysyłają do inteligentnego systemu sterowania ruchem (ITS) informacje o aktualnej pozycji. W przypadku konieczności przepuszczenia służb ratowniczych system przełącza sygnalizację na skrzyżowaniu w tryb, w którym wszyscy użytkownicy drogi otrzymują sygnał czerwony.
To innowacyjne rozwiązanie ma kluczowe znaczenie w przypadku konieczności szybkiej interwencji. Dzięki niemu kierowca pojazdu uprzywilejowanego może szybko przejechać przez skrzyżowanie, nie ryzykując kolizji z innymi pojazdami lub pieszymi.
Gdzie jest mój autobus?
Priorytet przejazdu dla autobusów ma duże znaczenie dla usprawnienia komunikacji zbiorowej. System wie, gdzie znajduje się autobus i decyduje np. o przydzieleniu dodatkowych sekund zielonego światła potrzebnego do opuszczenia skrzyżowania, co pozwala uniknąć ewentualnych opóźnień na trasie.
Informacje przesyłane z czujników w autobusach może także prosto wykorzystać każdy użytkownik aplikacji ITS Gliwice. Wybierając z menu numer interesującej nas linii, można z dużą dokładnością określić, gdzie aktualnie znajduje się autobus i oszacować czas pozostały do jego przyjazdu.
Aplikacja jest dostępna na stronie internetowej its.gliwice.eu, użytkownicy urządzeń mobilnych z systemem Android mogą ją pobrać ze sklepu Google Play. Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach zapewnia, że w ciągu kilku najbliższych tygodni zostanie również udostępniona wersja na iOS.
Co jeszcze może ITS?
Gliwicki ITS, czyli inteligentny system sterowania ruchem, to jeden z najnowocześniejszych tego typu systemów w Polsce i pierwszy w regionie. Dzięki niemu kierowcy mogą płynniej i szybciej poruszać się po mieście, a w razie potrzeby sprawniej znaleźć miejsce parkingowe.
Projekt jest realizowany w ramach zadania „Rozbudowa systemu detekcji na terenie miasta Gliwice wraz z modernizacją wybranych sygnalizacji świetlnych, etap II”. Całkowity koszt projektu wynosi 29 399 318,19 zł. 85% kosztów kwalifikowanych udało się pozyskać z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Pozostałe koszty zostały pokryte z budżetu Miasta Gliwice.
—
MSI
a kiedy inteligentnie sterowane światła będą przepuszczać rowerzystów jadących z Edisona w Łabędzką (do ronda) między godziną 22:00 a 6:00? bo póki co zapala się zielone tylko jeśli zaświeci się mocną lampką LED w czujnik, ale zwykła lampka rowerowa to już za mało i można stać na skrzyżowaniu bez końca (czekając na samochód dla którego się zapali światło) może szanowna Redakcja zainteresuje się tematem?
A dla pieszych to już nic ? Na niektórych światłach człowiek stoi i stoi , a sekwencja dla samochodów powtarza się już drugi raz . Leje deszcz , śnieg pada ale oczywiście samochody ważniejsze 🙂 „Bo korki” …
Służby ratunkowe spoko, ale te królewicze z autobusów to jakaś parodia.
A ty królewiczu się nie odymaj. Autobusy będą jeździły szybciej i sprawniej co ma zachęcać do korzystania z komunikacji miejskiej i przełoży się na mniej aut na ulicach i czystsze powietrze.
A z jakiej racji autobusy? W Gliwicach jest i tak bardzo ciasno i obawiam się że takie rozwiązanie wprowadzi chaos w godzinach szczytu.
A słyszał kiedy o zachęcaniu do korzystania z komunikacji miejskiej?
A czy był z tym kiedykolwiek jakiś problem?