r e k l a m a


Bezzałogowy Obiekt Latający z Gliwic w czołówce

3. miejsce zajęli studenci Politechniki Śląskiej w konkursie podczas IX Międzyuczelnianych Inżynierskich Warsztatów Lotniczych w Akademickim Ośrodku Szybowcowym PRz w Bezmiechowej.

Jest to najbardziej prestiżowa konferencja młodych konstruktorów lotnictwa w Polsce i jednocześnie jedyne zawody samolotów bezzałogowych w Europie Wschodniej. Przed zespołem z Politechniki Śląskiej stało duże wyzwanie, bowiem jako debiutanci konkurowali z doświadczonymi drużynami reprezentującymi m.in. uczelnie lotnicze z Rzeszowa, Warszawy oraz Częstochowy.

Politechnikę Śląską reprezentował 12-osobowy zespół w następującym składzie: Marcin Janik, Marcin Kolny, Oliver Kurgan, Mateusz Pawłucki, Krzysztof Płatek, Tomasz Siwy, Marcel Smoliński, Łukasz Szczurowski, Piotr Tracichleb, Dominik Wybrańczyk, Agnieszka Ziebura oraz opiekun naukowy dr inż. Roman Czyba.

Konkurs polegał na wykryciu i identyfikacji celów w trybie pełnej autonomii lotu w obszarze o promieniu 1,5 km.

To był debiutancki udział drużyny High Flyers w tego typu zawodach. Zespół zaprezentował w całości wykonany przez studentów system bezzałogowy „POLSL HF-1 Orzeł”, wykrył rozmieszczone cele, a także przedstawił dokumentację techniczną, za którą uzyskał najwyższą liczbę punktów spośród startujących drużyn. Uzyskane miejsce to efekt dobrej pracy zespołowej, a także wielomiesięcznych przygotowań i projektowania. Warto podkreślić, że system Autopilota został samodzielnie zaprojektowany i wykonany oraz konkuruje z gotowymi, komercyjnymi rozwiązaniami stosowanymi przez inne drużyny.

Rozpiętość kompozytowych skrzydeł „Orła” to 3500 mm, jego długość wynosi 1680 mm, a modułowość systemu sprawia, że mieści się w pojemniku transportowym o wymiarach 1000 x 350 x 300 mm. Typ konstrukcji to motoszybowiec, który przez 90% czasu lotu wykonuje na wysokości operacyjnej bezgłośne szybowanie, co oznacza, że praca silnika ogranicza się tylko do startu i do ewentualnych korekt wysokości.

Start jest stromotorowy co umożliwia operowanie w małych i trudno dostępnych przestrzeniach bez użycia pasa startowego lub dodatkowych urządzeń startowych.

Natomiast lądowanie może się odbywać klasycznie, bądź za pośrednictwem spadochronu. Obecna konstrukcja umożliwia optymalny czas lotu rzędu 2 godzin, a masa startowa płatowca wynosi 6 kg. Czas gotowości systemu do startu wynosi 10 minut, a wznoszenie na pułap 350m trwa 10 sekund. Na system oprócz płatowca składa się Naziemna Stacja Kontroli Lotu, która pełni rolę planowania i nadzorowania misji bezzałogowca wykorzystując autorską aplikację zespołu High Flyers.

Koło Naukowe z siedzibą w Instytucie Automatyki, którego opiekunami naukowymi są dr inż. Roman Czyba i mgr inż. Grzegorz Szafrański, zrzesza obecnie 48 studentów z Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki oraz Wydziału Mechanicznego Technologicznego. Już w tej chwili Koło Naukowe High Flyers planuje kolejne starty w zawodach krajowych i zagranicznych.

ZOBACZ TEŻ

KOMENTARZE

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

AKTUALNOŚCI

KRYMINAŁKI