r e k l a m a
spot_imgspot_img

Czy Gliwice będą miały prawdziwe lotnisko? Zadecyduje ekspertyza

Plany rozbudowy gliwickiego lotniska na potrzeby lotnictwa cywilnego nabierają coraz bardziej realnych kształtów.

Urząd Miasta dysponuje już koncepcją, dotyczącą oceny możliwości rozwoju lotniska. Teraz, pora na następny krok – wykonanie analizy ekonomiczno-marketingowej.

Przypomnijmy, że gliwicki projekt ma być realizowany w ramach projektu Via Regia Plus, z którego miasto może pozyskać nawet 5 milionów złotych.

Plany rozbudowy zakładają, że za kilka lat na gliwickim lotnisku pojawi się nowy pas startowy, nowe hangary i wieża oraz rozbudowane zaplecze.

Gliwice nie mają ambicji, by konkurować z portami lotniczymi w Pyrzowicach czy Balicach. Szansą jest obsługa małych, kilkunastoosobowych samolotów latających na najbardziej popularnych kierunkach.
W założeniu rozbudowane gliwickie lotnisko miałoby obsługiwać niewielkie maszyny pasażerskie i transportowe. Ma stanowić ofertę uzupełniającą wobec większych lotnisk. Z taksówek powietrznych będą mogli korzystać mieszkańcy podróżujący między dużymi miastami. Możliwości lądowania w Gliwicach docenią również biznesmeni.

Miasto dysponuje już koncepcją, która ocenia możliwości rozwoju istniejącego lotniska.

W ramach pola wzlotów miałaby powstać droga startowa o nawierzchni sztucznej, długości 1200 m i szerokości 23 m oraz dwa pasy startowe o nawierzchni trawiastej, długości 600 i 690 m, szerokości 100 m. Pas startowy miałby wymiary 1320 m x 150 m.

Droga startowa pozwoli na przyjmowanie wszystkich samolotów z grupy kodu A oraz większości z grupy B. Pasy startowe, trawiaste przeznaczone są dla samolotów kodu A – głównie lotnictwa sportowego.
Powstaną również drogi kołowania, płyta postojowa dla samolotów oraz cała niezbędna infrastruktura towarzysząca

W kolejnym etapie miasto zleciło wykonanie analizy ekonomiczno-marketingowej obejmującej analizę rynku, analizę popytu, prognozę i strukturę operacji lotniczych, prognozę przewozów handlowych na planowanym do rozbudowy lotnisku w Gliwicach.

Analiza ma określić m.in. jakie będzie zapotrzebowanie na transport lotniczy, skąd i dokąd będziemy mogli latać z Gliwic, ile będzie samolotów, ilu pasażerów.

Uwzględniona zostanie również oferta rynku air-taxi, rynku prywatnych lotów biznesowych, rynku szkoleń lotniczych i rynku usług okołolotniskowych. Ważna będzie także prognoza planowanych przychodów.

Obecnie, lotnisko w Gliwicach o powierzchni 92 ha jest własnością Gminy Gliwice. Wieczystym użytkownikiem jest Aeroklub Gliwicki. Lotnisko posiada trawiasty pas startowy 700x100m.
Lotnisko służy przede wszystkim do wykonywania operacji statków powietrznych Aeroklubu Gliwickiego. Na terenie lotniska znajduje się baza Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Łączna ilość operacji wykonywanych na lotnisku w Gliwicach wynosi ok. 7 000, z czego ok. 15% to loty turystyczne i biznesowe.

ZOBACZ TEŻ

KOMENTARZE

Subscribe
Powiadom o
guest

8 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
pan kracy
pan kracy
12 lat temu

takie lotnisko by się przydało i dałoby prestiż kiedyś lądował zeppelin bo byliśmy nowoczesnym lotniskiem a teraz kto wie co by wylądowało? 🙂

janek
janek
12 lat temu

prędzej mi kaktus na ręce wyrośnie niż te plany zostamą zrealizowane bo już od wielu lat się mówi o tym a nic nie robią

kierowca
kierowca
12 lat temu

Miasto sukcesu musi mieć lotnisko bo przecież skrzyżowanie autostrad nie wystarczy. Doczekamy się w końcu porządnego szpitala? Czy ciągle tylko transport i transport?

baran
baran
12 lat temu

bardzo dobra koncepcja szczególnie szybkie loty m.in. Pyrzowice -> Gliwice i odwrotnie 🙂 ma szanse szczególnie przy KSSE Podstrefa Gliwice

Nick
Nick
12 lat temu

Zgadzam się z kierowcą…

krysia
krysia
12 lat temu

a pewnie, ze bylo by wspaniale nie musiala bym sie tluc do Pyrzowic
masa ludzi byla by zadowolona tylko co z osiedlem Trynek?? jest tuz przy lotnisku ??

Puki co to i tak pewnie marzenia moze za 20 lat??

olo
olo
12 lat temu

nie w tym miejscu!!! Lotnisko ok ale daleko w polach po drugiej stronie autostrady. Aeroklub to pomyłka w tej lokalizacji – blokuje rozwój miasta. Dodatkowo Rybnicka musiałaby być dwupasmowa już teraz jest zakorkowana.

ania
ania
11 lat temu

zaczęłam biegać po dookoła lotniska jaka jest długość trasy w przybliżeniu obiegając je dookoła?

spot_img

AKTUALNOŚCI

KRYMINAŁKI