Gliwice otrzymają maksymalne, 85-procentowe dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na budowę fragmentu zachodniej obwodnicy miasta – od ul. Daszyńskiego do ul. Rybnickiej.
116 mln zł z unijnej kasy pozwoli połączyć docelowo Drogę Krajową nr 88 z ulicą Rybnicką i rozładować ruch w centrum miasta.
Gliwice otrzymają dofinansowanie na fragment od ul. Daszyńskiego do ul. Rybnickiej. – Po wielu staraniach uzyskaliśmy pieniądze na droższą część obwodnicy. Ta budowa musi się rozpocząć najpóźniej w 2018 roku – mówi Zygmunt Frankiewicz, prezydent Gliwic, w programie „Po 20.00”.
Obecnie istnieje odcinek od DK88 do ul. Sowińskiego. Trwa batalia o możliwość wybudowania odcinka między ulicami Sowińskiego a Daszyńskiego. – Brakuje nam tego odcinka, a bez niego inwestycja nie ma większego sensu. W przypadku fragmentu Sowińskiego – Daszyńskiego kolejny raz kwestionowany jest raport oddziaływania na środowisko. Trwa to już lata. Mam nadzieję, że wkrótce uzyskamy pozwolenie na budowę i oba odcinki będziemy budowali równocześnie – mówi Frankiewicz.
Odcinek od ul. Daszyńskiego do ul. Rybnickiej ma długość około 3,2 km. Trasa będzie biegła po wschodniej stronie zabudowań przy ul. Orkana, następnie w odległości ok. 300 metrów na południowy zachód od zabudowy osiedla Sikornik i południowym skrajem ogrodów działkowych przy ul. Rybnickiej. W ramach tego odcinka planowana jest również przebudowa ul. Rybnickiej na odcinku 600 metrów (rozbudowa do dwóch jezdni).
Realizacja projektu pozwoli na wyprowadzenie ruchu ciężarowego poza obszar zabudowy mieszkaniowej i usługowej.
Szacowana wartość inwestycji to prawie 152 mln zł. Budowę tego fragmentu miejskiej obwodnicy zaplanowano na lata 2018–2019 w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020.
– Zachodnia część obwodnicy miasta będzie posiadać kategorię drogi krajowej (DK) i stanowić fragment ciągu istniejącej DK nr 78 relacji Chałupki–Chmielnik. Na terenie miasta docelowo DK 78 będzie przebiegać od węzła DK 78 (ul. Tarnogórska) i DK 88 po istniejącej DK 88 do węzła DK 88 z ul. Okulickiego (początek zachodniej obwodnicy miasta). Dalej po ul. Okulickiego – przebudowanej i wydłużonej do ul. Sowińskiego, od ul. Sowińskiego do ul. Daszyńskiego i dalej do ul. Rybnickiej – mówi Waldemar Garmulewicz z Zarządu Dróg Miejskich.
Obwodnica będzie miała jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu. Wyjątkiem będą skrzyżowania z ulicami Daszyńskiego i Rybnicką, gdzie ilość jezdni zwiększy się do dwóch.
Na skrzyżowaniach z drogami poprzecznymi kierowcy będą mieli do dyspozycji dodatkowe trzy pasy ruchu (dodatkowe lewoskręty). Drogę wyposażono w kanalizację deszczową, oświetlenie uliczne, urządzenia ITS np. tablice zmiennej treści, stację meteorologiczną. W celu ochrony korytarza ekologicznego (dolina potoku Doa) zaprojektowano estakadę składająca się z dwóch przęseł o rozpiętości 32 m. Wzdłuż jezdni głównej zaprojektowano tzw. drogi serwisowo-gospodarcze. Budowa dróg serwisowo-gospodarczych umożliwi utrzymanie elementów wyposażenia drogi bez konieczności ograniczania ruchu na jezdni głównej obwodnicy. Z dróg serwisowych będą mogli korzystać rowerzyści.
—
MSI / ŁF
Nareszcie!!!! Tyle lat walki!!!
Każdy dodatkowy odcinek obwodnicy ma sens. Jeżeli potrzebuję przejechać z ul. Pszczyńskiej na ul. Daszyńskiego i dalej przez Ostropę za miasto, to po kiego mi jest potrzebny odcinek od Sowińskiego do Daszyńskiego? Jadę przez centrum, a nie przez Sowińskiego! A gdyby była obwodnica, to bym centrum ominął.
Urzędnicy po prostu tłumaczą swoją nieudolność. Nie przygotowali raportu oddziaływania na środowisko w sposób poprawny, były tam błędy, więc dokument został zakwestionowany przez mieszkańców, którzy mieli w tym interes. Samorządowe Kolegium Odwoławcze przyznało im rację.