„Umowa współpracy z Województwem Śląskim w zakresie realizacji projektu DTŚ właśnie została podpisana. Zawarliśmy kompromis, z którego jesteśmy usatysfakcjonowani”
– napisał na swoim Facebooku prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz.
To doskonała informacja dla gliwiczan i całego województwa.
5 sierpnia prezydent Zygmunt Frankiewicz i marszałek Mirosław Sekuła zawarli umowę o współpracy – budowa śródmiejskiego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach będzie znowu mogła ruszyć pełną parą.
Prace na ostatniej części DTŚ w Gliwicach, przebiegającej przez centrum – od ul. Kujawskiej do węzła Drogi Krajowej nr 88 z ul. Portową są poważnie zaawansowanie. Ten fragment ma długość około 5,6 km, a buduje go konsorcjum firm Eurovia Polska i Bilfinger Infrastructure S.A. Prace przed miesiącem zwolniły, bo zaciął się „odgórny” mechanizm finansowania średnicówki.
W skrócie rzecz ujmując: budowa średnicówki na Śląsku finansowana jest z czterech źródeł – dotacji z Unii Europejskiej, kredytu zaciągniętego przez rząd w Europejskim Banku Inwestycyjnym, państwowej rezerwy subwencji ogólnej oraz środków własnych miast. To tzw. inwestycja centralna, którą realizują władze województwa i relatywnie niewiele do inwestycji dokładały dotąd lokalne samorządy. Okazało się, że w Gliwicach budowa jest droższa niż przewidywano, a także skumulowały niedobory finansowe ze wszystkich poprzednich odcinków trasy budowanej w innych miastach.
Prezydent Gliwic prowadził pertraktacje w tej sprawie zarówno z marszałkiem województwa śląskiego, jak i z minister infrastruktury i rozwoju. Konieczne było doprecyzowanie szczegółów dalszego finansowania budowy w taki sposób, aby zapewnić bezpieczeństwo finansowe miasta.
Wiadomo już, że Gliwice dopłacą do inwestycji więcej, niż inne miasta, przez które przebiega DTŚ.
Według nowych uregulowań prawnych będą też musiały stać się stroną umowy o unijne dofinansowanie, zawartej z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Tym samym przejmą odpowiedzialność za dokończenie inwestycji. I właśnie ustalenie odpowiedniego zakresu współodpowiedzialności, która może za sobą pociągnąć w przyszłości skutki finansowe, było przedmiotem rozmów w ostatnich dniach pomiędzy władzami miasta i województwa. W efekcie 5 sierpnia prezydent Zygmunt Frankiewicz i marszałek Mirosław Sekuła zawarli umowę o współpracy. Kolejnym krokiem będzie podpisanie w najbliższych dniach umowy z CUPT i prace na budowie śródmiejskiego odcinka DTŚ w Gliwicach będą mogły ruszyć pełną parą.
—
fot. K.Krzemiński/DTŚ SA