Oto inwestycje, których realizację planuje się w Gliwicach w 2018 roku

27
rynek aw
rynek aw

Budżet większy niż rok temu. Miasto nie zwalnia tempa – 400 milionów na inwestycje.

Finansowy scenariusz rozwoju Gliwic na 12 kolejnych miesięcy jest pozytywny. Stabilna, dobra kondycja ekonomiczno-gospodarcza miasta, potwierdzana cyklicznie badaniami światowej agencji Fitch Ratings, pozwala na bezpieczne i płynne zarządzanie, zaspokajanie kluczowych potrzeb mieszkańców, realizację ważnych zadań lokalnego samorządu oraz prowadzenie wielu istotnych inwestycji.

W 2018 roku prognozowane dochody budżetowe miasta wyniosą prawie 1,178 mld zł. To prawie o 65 mln złotych więcej niż w ubiegłym roku.
O kilkadziesiąt mln zł zwiększą się także wydatki miasta (m.in. o 25 mln zł w związku z przeprowadzaną reformą szkolnictwa). Oszacowano je na 1,361 mld zł. Różnica między wydatkami a dochodami, czyli deficyt budżetowy, wyniesie w 2018 roku ponad 182 mln zł – o 3,6 mln zł więcej niż w roku ubiegłym.

Podczas grudniowej, budżetowej sesji Rady Miasta wielokrotnie podkreślano charakter finansowego scenariusza rozwoju Gliwic na 2018 rok. Przeważały określenia: „zrównoważony”, „pozytywny”, „odpowiedzialny”. Potwierdza to opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej i analizy niezależnych ekspertów agencji Fitch Ratings, jednej z trzech najbardziej rozpoznawalnych instytucji wystawiających oceny wiarygodności kredytowej.

W ich świetle kondycja ekonomiczno-finansowa Gliwic jest niezmiennie stabilna i dużo lepsza niż w innych polskich miastach o porównywalnej liczbie mieszkańców.


Od lat Gliwice odnotowują m.in. systematyczny spadek stopy bezrobocia, która według aktualnych danych Głównego Urzędu Statystycznego, obrazujących stan na koniec listopada 2017 r., wynosi w Gliwicach 3,7%. Dla porównania – w świetle tych samych danych bezrobocie w województwie śląskim utrzymuje się na poziomie 5,1%, a w kraju – na poziomie 6,5%.

Ponad 60% przewidywanych dochodów budżetowych miasta mają stanowić w tym roku dochody własne (703 652 081 zł) bieżące i majątkowe. Ich źródłem będą przede wszystkim udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych i firm, a także wpływy z opłat i podatków lokalnych. Uzupełnią je także dochody z majątku (w głównej mierze z tytułu czynszów za najem lokali komunalnych, przekazywanych do Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej przez ZBM-y).

Większość pieniędzy przeznaczonych w budżecie na wydatki (ok. 68%) posłuży miastu do sfinansowania zadań bieżących, obsługę zadań zleconych bądź powierzonych przez administrację rządową.

Przewidziano rezerwę ogólną w wysokości 4 mln zł oraz rezerwy celowe w łącznej kwocie ok. 27,3 mln zł, w tym 20 mln zł na inwestycje oraz 2 mln zł na remonty. Z tej puli będą pochodziły środki własne na realizację projektów, które uzyskają dofinansowanie ze źródeł zewnętrznych, m.in. programów unijnych. Z tego samego zasobu będą też finansowane (w całości lub w części) przedsięwzięcia, których wartość zostanie dopiero ustalona w przetargach. Niezbędne wydatki na potrzebne miastu inwestycje będą mogły dzięki temu być zwiększane w proporcjach wynikających z bieżących potrzeb.

W 2018 r. miasto będzie nadal inwestować. Pula zaplanowanych wydatków majątkowych sięga prawie 440 mln zł, z czego na inwestycje zostanie przeznaczonych około 397 mln zł.

Blisko połowę wydatków na inwestycje pochłoną te związane z transportem (ponad 165 mln zł). Wśród nich znalazły się zarówno szeroko zakrojone inwestycje drogowe, umieszczane w tej i poprzednich uchwałach budżetowych (np. budowa Miejskiego Autobusu Szynowego na trasie Sośnica – Łabędy – Pyskowice, zagospodarowanie terenu w rejonie ulic Dworcowej – Dolnych Wałów – Jana Pawła II – Mikołowskiej – Dunikowskiego), jak i inwestycje już rozpoczęte, przewidziane do realizacji w tym roku bądź w latach następnych.

W tegorocznym budżecie uwzględniono m.in. budowę Centrum Przesiadkowego, realizację tzw. woonerfów na ul. J. Wieczorka i Zwycięstwa, zagospodarowanie terenu po nieczynnym torowisku tramwajowym w pasie drogowym ul. Chorzowskiej, przebudowę ulic Jagiellońskiej i Zabrskiej, budowę południowej części obwodnicy miasta od ul. Rybnickiej do ul. Pszczyńskiej oraz zachodniej części obwodnicy miasta od ul. gen. J. Sowińskiego do ul. I. Daszyńskiego.

Zaplanowano również budowę mostów nad Kłodnicą w ciągu ul. Wrocławskiej oraz ul. gen. W. Sikorskiego, przebudowę skrzyżowania ulic Toszeckiej, Myśliwskiej i Pionierów oraz Kozielskiej z L. Wyczółkowskiego, budowę obiektu mostowego w ciągu ul. Ziemięcickiej, budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Kozielskiej od osiedla Stare Gliwice do granicy z osiedlem Brzezinka, a także trasy rowerowej na odcinku Centrum – Sośnica i w śladzie kolejki wąskotorowej na odcinku od stacji Trynek do granic miasta, rozbudowę systemu detekcji pieszych i rowerzystów oraz systemu videodetekcji w ciągu DTŚ, przebudowę ul. Akademickiej, czy też budowę połączenia ul. gen. W. Andersa z ul. Kozielską wraz z przebudową skrzyżowania ulic gen. W. Andersa i Mieszka I.

Wśród inwestycji związanych z gospodarką komunalną i ochroną środowiska (68,8 mln zł) na uwagę zasługuje szereg działań związanych z ochroną przeciwpowodziową, a w sferze oświaty i wychowania (47,9 mln zł) – dalsze modernizacje boisk szkolnych i obiektów placówek oświatowych. Z pozostałych zaplanowanych działań warto wymienić m.in. budowę nowego pawilonu Szpitala Miejskiego (ok. 3 mln zł), rozbudowę gliwickiego lotniska (ok. 9 mln zł) oraz wyposażanie hali widowiskowo-sportowej (na kwotę ponad 23 mln zł). Przewidziano również realizację 71 zadań w ramach budżetu obywatelskiego. Do dyspozycji mieszkańców było 4,5 mln zł, które rozdysponowano w całości. Dodatkowo prezydent miasta zwiększył kwotę przeznaczoną na pulę dla aktywnych o 660 760 zł. Łącznie na zadania tegorocznej edycji budżetu obywatelskiego przeznaczono 5 160 760 zł.

MSI

Subscribe
Powiadom o
guest

27 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Paulina Parzych
6 lat temu

Gdzie przebudowa tego nieszczęsnego połączenia dtś z 88? 😀

Marian Makowiecki
6 lat temu

Gliwicka PO myślała, że zgodnie z zasadą „kłamstwo powtórzone 1000 razy staje się prawdą” opowiadała głupoty o zadłużeniu, o braku imprez, o zatrzymaniu innych inwestycji, o podniesieniu ceny za wodę… Jest odwrotnie. Przeproszą?

Alexander Czyż
6 lat temu

Nigdy. Zapomnij.

Tomasz Gąska
6 lat temu

I gdzie są ci „znafcy” którzy mówili że budowa hali zatrzyma inne inwestycje? No gdzie?

Tomasz Mihal
6 lat temu
Reply to  Tomasz Gąska

Badałeś sobie kiedyś IQ i rozum???Pokaż gdzie ktoś pisał o wstrzymaniu inwestycji…ludzie pisali o tym,że przez takie rzeczy jak Hala i podobne,gdzie się dba tylko o to by jak najwięcej wydać i najlepiej na tym zarobić,mieć jakieś korzyści i na to idzie cała energia i środki i dużo rzeczy kuleje,zamyka się itp…obudź się i zacznij używać rozumu,puki jeszcze czas,a nie piszesz bzdury,po to byle tylko cos napisać,komuś dowalić,bezpodstawnie itp i potem jak cie ktoś podsumuje i pisze cała prawdę to podkulasz ogon pod siebie i jeszcze wszystko zwalasz na to,że winny jest PiS czy PO czy jeszcze ktoś inny…Takie rzeczy… Czytaj więcej »

ps
ps
6 lat temu
Reply to  Tomasz Mihal

puki jeszcze czas – PÓKI PISZE SIĘ PRZEZ „Ó” geniuszu
Życzę szybkiego dojścia do rozumu i używanie IQ

ksjan
ksjan
6 lat temu
Reply to  Tomasz Mihal

Ty masz wszystkich w domu?????

Arkadiusz Ptoszek
6 lat temu
Reply to  Tomasz Gąska

I znów ten pan, który pisze coś długiego i bez sensu.

Mariusz Watoła
6 lat temu

A kiedy przebudowa skrzyżowania ul. Toszecka – Myśliwska – Pionierów. Był przetarg na dokumentację projektową, plotki głoszą, że miało być rondo, a tu dalej cisza… A droga na przystanek autobusowy co raz dłuższa 🙂

Miłosz Borek
6 lat temu

Pani Paulino połączenie DK88 i DTŚ nie należy do zadań miasta tylko województwa. DK – Droga Krajowa więc odpowiada rząd kraju, DTŚ to droga wojewódzka z tego co wiem i to marszałek województwa pozyskał na nią kasę unijną i zgodnie z zapisami unijnymi przez 5 lat nie mozna nic zrobic

ksjan
ksjan
6 lat temu
Reply to  Miłosz Borek

To tylko kobieta….

ps
ps
6 lat temu

budowę połączenia ul. gen. W. Andersa z ul. Kozielską -ja się pytam na cholerę to połączenie?
I gdzie to niby ma byc? Przetniemy osiedle czy może koło szkoły żeby dzieciaki wąchały spaliny i nie mogły przejśc przez jezdnie?
Proponuje połączyc Wybrzeże Wojska Polskiego z Wyszyńskiego dwupasmówką tuż za i przed Urzędem miejskim , albo rondo wokół urzędu – przecież to też jest bardzo potrzebne

Tomek Świderski
6 lat temu

Ambitnie, oby wszysto się udało

Tomasz Żółkiewicz

Centrum przesiadkowe ok.W koncu 38.000.000 ludzi musi jakos wyjechac z Polski.

Basia Morys
6 lat temu

Brawo Gliwice brawo Frankiewicz

Pawel Zet Zet
6 lat temu

Realizacja tzw. woonerfów czekamy 🙂

Damian Rogowski
6 lat temu

jaki odzial czy co ma byc w tym nowym pawilonie szpitalnym ??

Tomasz Kowalski
6 lat temu

Tylko kto będzie tam pracować?! Już szpital ma kłopoty kadrowe.

Damian Rogowski
6 lat temu

heh no to tez ciekawe 😉

Mirek Maluty
6 lat temu

Może tak odbudowa kolejki wąskotorowej jak robi to Rybnik? ale nie lepiej wydawać na bzdety, inwestycje ? śmiechu warte :/

Dominika Bremer
6 lat temu
Reply to  Mirek Maluty

Bzdety?? Które z inwestycji to bzdety?
Po co odbudować kolejkę?

Mirek Maluty
6 lat temu
Reply to  Mirek Maluty

A po co Rybnik odbudowuje ? dla zysków, kolejka z Gliwic nad zalew rybnicki mogłaby przynosić dochody a jeśli chodzi o bzdety to hala Podium to największy bzdet

Łukasz Jurek
6 lat temu

Pozdro dla tych co myśleli że hala podium zrujnuje miasto !

Marek Wiercigroch
6 lat temu

W Gliwicach jak u Orwella, cały czas mega wzrost, widac juz jesteśmy więksi od Katowic, niedługo ogłoszą, ze Gliwice ma wieksze PKB niz Warszawa. W szczególności widać to po ultranowoczesnym dworcu, i innowacyjnym centrum handlowym Focus.

Dziarsky
Dziarsky
6 lat temu

Woonerfy tak, ale najpierw na starówce wokół rynku, gdzie można tam pozamykać dla ruchu kilka odcinków przy tej okazji.
Przyblokowanie tym sposobem ruchliwej i komunikacyjnej ulicy Wieczorka i Zwycięstwa to bardzo głupi pomysł. Tam w sumie nic nie ma tylko sklepy, banki i usługi.

Barbara Kuśnierczyk

a co z zielenią ochroną srodowiska w mieście nie zapominajmy że to jest jednak miasto na śląsku mocno zanieczyszczone czy zdrowie mieszkańców jest władzom obojętne czy przebudowa ulic jest najważniesza a gdzie ścieżki rowerowe ,W wakacje zostaje dużo dzieci w mieście co dla nich proponujecie, przebudowane ulice

Anonimowo
Anonimowo
6 lat temu

niestety tutaj gdzie zyjemy, powietrze nie będzie w pełni czyste, przemysł robi swoje , wszystkiego na raz nie idzie zrobić, moim zdaniem ważniejsze są drogi niż ścieżki rowerowe, a dla dzieci jest już i tak dużo atrakcji, teraz dzieci wolą i tak komputery widać to po pustych nowych boiskach