W miniony weekend gliwicka policja przyjęła zawiadomienie o oszustwie dokonanym za pośrednictwem portalu społecznościowego i kodu BLIK. Nieznana osoba przełamała zabezpieczenia i uzyskała dostęp do konta 33-letniego mieszkańca Gliwic. Oszust poprosił znajomych właściciela konta o pożyczkę i wygenerowanie kodów BLIK. Dwoje pokrzywdzonych straciło 650 złotych. Sprawę prowadzą policjanci z V komisariatu.
„Większość młodych ludzi ma konto na Facebooku. Informacje o osobach na tym portalu są na tyle bogate, że oszuści, podszywając się, mogą wybierać ofiary spośród znajomych właściciela konta. Przestępcy uzyskują dostęp do kont na skutek wycieku danych lub ataków hakerskich. Logują się, a następnie kontaktują przez komunikator. Gdy cyberprzestępcom udaje się zdobyć zaufanie, próbują wyłudzić pieniądze. Następnie, podając zmyśloną historię, na przykład zgubionej karty płatniczej, proszą o pomoc i szybką pożyczkę za pomocą kodu BLIK. Po jego otrzymaniu wypłacają pieniądze w bankomacie” – informuje policja.
„Czasem oszuści przesyłają linki do fałszywych stron płatności. Złodziej podszywający się pod znajomego prosi o wzięcie udziału w konkursie lub opłacenie zamówienia. Ofiary są przekonane, że komunikują się z prawdziwym znajomym, dlatego chętnie przystają na sugestie i podają loginy, hasła oraz dane z karty płatniczej wraz z kodem CVC” – informuje KMP Gliwice.
Aby nie stać się bezwolnym uczestnikiem oszustwa, warto dobrze zabezpieczać swoje konta i stosować się do poniższych rad:
– włącz dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont społecznościowych – dzięki niemu każda osoba próbująca zalogować się na Twoje konto będzie potrzebować kodu, który otrzymasz tylko ty na swój telefon komórkowy,
– gdy usłyszysz prośbę o pieniądze od członka rodziny lub znajomego z jakiegokolwiek komunikatora, najpierw zadzwoń do niego i potwierdź jego tożsamość,
– chroń swój smartfon przed dostępem osób trzecich, stosuj kody, biometrię, nie instaluj niesprawdzonych aplikacji i nie otwieraj odruchowo przesłanych linków.