Firmy, które swoje zakłady zlokalizowały na terenie Podstrefy Gliwickiej Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, konkurują między sobą o pracowników na bardzo trudnym lokalnym rynku pracy. Jest to spowodowane głównie dużą liczbą inwestorów na tym obszarze, a także niskim bezrobociem w mieście i powiecie gliwickim. Jak firmy mogą sprostać temu wyzwaniu i przyciągać najlepszych kandydatów?
W związku z lokalnymi warunkami na gliwickim rynku pozyskiwanie nowych pracowników to często długi, wieloetapowy proces, podczas którego firmy napotykają wiele przeszkód:
„Od osób, które zajmują się rekrutacjami wewnętrznymi, niejednokrotnie słyszałam, że z pozoru łatwe procesy przeciągają się w ich firmach w nieskończoność. Nawet precyzyjne opisanie stanowiska pracy w ogłoszeniu nie pomaga w zebraniu bazy kandydatów o odpowiednich kompetencjach, a nawet jeśli uda się już takich pozyskać, niekoniecznie oznacza to rekrutację zakończoną sukcesem. Dzieje się tak, ponieważ kandydaci często nie pojawiają się na umówionych spotkaniach, a na pewnym etapie przestają odbierać telefony.”
– mówi Katarzyna Nowak, Team Leader Rekrutacji w PowerJobs.
Jak firmy mogą radzić sobie z problemami z pozyskiwaniem pracowników?
Trudny rynek pracy wymusza na pracodawcach dużą konkurencję w zakresie płacy i benefitów pozapłacowych, jednak możliwości w tym zakresie w większości firm są ograniczone przez konkurencyjność oferowanych produktów i usług, co powoduje, że konieczne jest sięganie po nieszablonowe rozwiązania.
W tym celu coraz częściej konieczne jest rozpoczęcie lub zintensyfikowanie działań employer brandingowych. Budowanie marki ma na celu zwiększenie rozpoznawalności firmy na rynku pracy, tworzenie wizerunku pracodawcy, który dba o pracownika i oferuje mu dobre warunki pracy oraz rozwoju, a tym samym na zachęcenie kandydatów do aplikowania. Są to jednak rozwiązania, których efekty są długofalowe i nie wszystkie firmy mogą sobie na nie pozwolić ze względu na konieczność zaangażowania sporych nakładów czasu i środków, a także wiedzy w tym zakresie.
W związku z powyższym w ostatnim czasie śląskie firmy coraz częściej decydują się więc na zatrudnianie osób zamieszkujących miejscowości oddalone od zakładu, a także zatrudnianie pracowników z zagranicy. Jednak oba te rozwiązania wiążą się z koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów transportu czy zakwaterowania pracowników.
W takiej sytuacji pomocne może się okazać skorzystanie z usług zewnętrznego partnera, który zajmie się rekrutacją lub agencji pracy tymczasowej, która posiada bogate doświadczenie w pozyskiwaniu pracowników na trudnym rynku. Rozpoczęcie takiej współpracy pozwala na szybkie zwiększenie liczebności załogi, a także elastyczne dostosowywanie wielkości zatrudnienia do aktualnych potrzeb.
Czym kierować się wybierając agencję pracy tymczasowej?
Na rynku funkcjonuje wiele agencji, które oferują współpracę w ramach dostarczania pracowników tymczasowych. Czym kierować się w podejmowaniu decyzji o nawiązaniu takiej współpracy? Jakie kryteria wziąć pod uwagę?
- Znajomość lokalnego rynku pracy i branży – ważne jest, aby agencja miała świadomość problemów, z jakimi mierzą się firmy działające na konkretnym obszarze, współpracowała z innymi klientami z regionu oraz posiadała w swojej bazie kandydatów osoby zamieszkujące ten obszar.
- Lokalizacja – warto sprawdzić, czy firma, z którą chcemy rozpocząć współpracę, posiada siedzibę lub biuro zlokalizowane w tym samym mieście, w którym działa firma albo jego najbliższej okolicy. Pozwala to na lepsze dotarcie do samych kandydatów i współpracę między firmami.
- Szeroki wachlarz usług – warto współpracować z agencją, której w razie potrzeby można także zlecić realizację innych procesów, takich jak np. rekrutacje stałe czy outsourcing.
- Elastyczność i innowacyjność – ważne jest, by agencja była elastyczna i otwarta na zmiany zachodzące w firmie klienta i jego potrzeby.
- Doświadczenie i staż na rynku – to o czym nie należy zapominać, to doświadczenie, a zarazem wiarygodność i solidność partnera. Istotny jest także zespół, którym dysponuje agencja – jego wielkość i umiejętności, które przekładają się na skuteczność i jakość prowadzonych procesów.
Decydując się na współpracę z agencją pracy tymczasowej, warto również zwrócić uwagę na jej specjalizację i branże, w których działa, portfolio, referencje, bazę kandydatów, a także dopytać o model współpracy z klientem.
Nowa lokalizacja biura rekrutacyjnego PowerJobs w Gliwicach
Coraz więcej firm, które inwestują w Gliwicach, jest zainteresowanych współpracą w ramach dostarczania pracowników tymczasowych, outsourcingu czy rekrutacji stałych. Ze względu na rosnące potrzeby pracodawców w tym obszarze, agencja zatrudnienia PowerJobs podjęła decyzję o inwestycji w większe, nowocześniejsze i lepiej zlokalizowane biuro rekrutacyjne w Gliwicach.
Terenowy oddział agencji został przeniesiony z ul. Raciborskiej do samego centrum Gliwic, na ulicę Dubois 8. Dzięki swojej nowej lokalizacji doskonały dostęp do biura mają kandydaci z Gliwic, a także ościennych miast – Bytomia, Zabrza, Rudy Śląskiej, Knurowa czy Tarnowskich Gór. Osoby, które odwiedzą biuro, mogą liczyć na pomoc kompetentnego zespołu rekrutacyjnego, znajdą tu także zawsze aktualne oferty pracy do firm zlokalizowanych w Gliwicach i okolicy.
Według Mariusza Sadowskiego, Dyrektora Operacyjnego PowerJobs, otwarcie biura w nowej lokalizacji pozytywnie wpłynie na współpracę z gliwickimi firmami:
„Nasze wieloletnie doświadczenie we współpracy z firmami zlokalizowanymi w Podstrefie Gliwickiej Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, profesjonalizm oraz elastyczne podejście pozwalają nam rekrutować i dostarczać klientom najlepszych pracowników tymczasowych. Jestem przekonany, że nasza obecność w mieście i nowa, dogodniejsza lokalizacja biura, znacząco usprawni tę współpracę, a kandydatom pozwoli na łatwiejsze znalezienie pracy zgodnej z ich kompetencjami.”
Korzyści ze współpracy z agencją pracy tymczasowej
Współpracując z agencją zatrudnienia, taką jak PowerJobs, możesz oczekiwać następujących korzyści:
- Większej elastyczności zatrudnienia i możliwości dostosowywania wielkości załogi do aktualnej sytuacji.
- Przeniesienia wszystkich kwestii administracyjno-kadrowych na agencję, a tym samym dużej oszczędności czasu w firmie.
- Przygotowania i prowadzenia procesów rekrutacyjnych przez agencję, w tym przygotowania i publikacji ogłoszeń, zebrania i weryfikacji CV, wstępnych rozmów z kandydatami oraz wyłonienia osób, które można zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną.
- Po Twojej stronie pozostaje ostateczna decyzja, dotycząca wyboru pracownika spośród wskazanych kandydatów.
Postaw na sprawdzone rozwiązania
PowerJobs posiada doświadczenie we współpracy z firmami przemysłowymi, produkcyjnymi, logistycznymi i automotive zlokalizowanymi w Polsce, Francji oraz Niemczech. Autorskie i profesjonalne programy rekrutacyjne oraz elastyczne formy współpracy, pozwalają agencji świadczyć swoim klientom usługi na najwyższym poziomie.