Zarówno pozycjonowanie jak i reklamy AdWords prowadzą do zwiększenia popularności strony w świadomości internautów.
Mimo że przyświeca im ten sam cel, sposób działania jest różny. Warto poznać zalety i wady obu systemów, aby wybrać ten, który będzie odpowiedniejszy do oczekiwań. A może zdecydować się na obie formy promocji?
SEO, czyli Search Engine Optimization to szereg długotrwałych i pracochłonnych procesów, w ramach których prowadzone są prace nad optymalizacją istniejącej strony internetowej – dbałość o jej użyteczność, nasycenie tekstów – koniecznie unikatowych i wartościowych – słowami kluczowymi, dbanie o linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne z wartościowych miejsc. Działania te powinny zagwarantować, że strona, która jest pozycjonowana, znajdzie się jak najwyższej w wynikach wyszukiwania przy użyciu strategicznych dla jej działania fraz.
Reklama AdWords jest inną formą marketingu internetowego. Określana jako flagowa usługa giganta z Mountain View, oparta jest na umieszczaniu w widocznych, najczęściej klikalnych miejscach reklamy tekstowej. „Linki sponsorowane(…)gwarantują szybkość uruchomienia kampanii, możliwość łatwego wprowadzania zmian i optymalizacji, a także rozbudowane możliwości mierzenia skuteczności działań, czynią z tego narzędzia prawdziwą maszynę do zarabianie pieniędzy” (na podstawie: http://www.eactive.pl/linki-sponsorowane-google-adwords/). To szybki start, łatwe zmiany, możliwość określenia grupy docelowej, dowolne kształtowanie budżetu kampanii, które prowadzą do zwiększenia popularności usług oferowanych przez firmę korzystającą z usługi.
Linki sponsorowane czy naturalne wyniki?
Pierwsze co rzuca się w oczy, jeśli chodzi o różnice między usługą pozycjonowania, a reklamami AdWords jest czas realizacji. SEO to miks kilku czynników, które aby zadziałały zgodnie z oczekiwaniami, muszą być prowadzone sumiennie, regularnie, przez dłuższy czas. Linki sponsorowane niemal natychmiastowo pozwalają osiągnąć podobny ruch, podobny do tego z pozycjonowania. Jednak, obecny jest on tylko w momencie prowadzenia kampanii. Zakończenie działań zazwyczaj skutkuje zahamowaniem zwiększonej aktywności na stronie.
Kolejnym punktem różniącym te dwie formy promocji jest elastyczność działania. Przed rozpoczęciem optymalizacji strony internetowej wybierane są hasła, które obecne będą przez wszystkie etapy prowadzonych działań. W przypadku reklamy AdWords niemal natychmiastowo można zmienić keywordy, teksty reklam, ich miejsce, stosować nowe formy prezentacji – grafikę i video.
Traktując te dwie formy promocji całościowo – reklama AdWords jest dynamiczna, SEO – bardziej statyczna.
SEO czy AdWords? A może połączyć te dwie usługi?
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć, co jest lepsze, bardziej efektywne – pozycjonowanie czy linki sponsorowane. Obie formy promocji przynoszą efekt w inny sposób, dlatego też wybór konkretnej usługi powinien być zależy od stanu, jaki chcemy zastać na finiszu. Jednak dlaczego ograniczać się do wyboru jednego? Doskonałym pomysłem jest fuzja tych usług, pozwalając im na wzajemne uzupełnianie się!
Ja próbowałem adwords i faktycznie efekt jest ok, ale mam wrażenie nie w każdej branży się sprawdzi. Obecnie jestem na etapie wyboru pozycjonowania – myślę, że teraz widoczność w Google to bardzo dobry sposób dotarcia do klientów. Zobaczymy jak się sprawdzi w mojej branży;)