Sprzedaż biznesu jest procesem trudnym, szczególnie jeśli mówimy o rodzinnym przedsiębiorstwie. Oprócz kwestii czysto finansowych i logistycznych w grę wchodzi bowiem emocjonalne przywiązanie do firmy. W takiej sytuacji pojawia się pytanie, w jaki sposób właściciele firm rodzinnych mogą zadbać o interesy i zabezpieczyć swoją przyszłość?
Sprzedaż firmy rodzinnej – w jaki sposób właściciele mogą zadbać o swoją przyszłość?
W przypadku każdego biznesu proces sprzedaży przebiega nieco odmiennie, ponieważ wiele zależy od indywidualnych okoliczności. Na procedurę sprzedaży firmy składa się szereg elementów, w tym m.in. wycena wartości przedsiębiorstwa, kwestie podatkowe, weryfikacja nabywcy itp. Trzeba więc się do tego odpowiednio przygotować, a często najepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy profesjonalistów, więcej sprawdź na blogu Rzeczoznawcy.net.pl.
Sprzedaż firmy rodzinnej – od czego zacząć?
Celem każdego przedsiębiorcy jest takie prowadzenie biznesu, aby był on nie tylko opłacalny w danej chwili, ale przede wszystkim przynosił korzyści w przyszłości. Działalność firmy rodzinnej opiera się także na kultywowaniu pewnej tradycji i często przekazywaniu biznesu z pokolenia na pokolenie. Niestety, zdarzają się okoliczności, które wymuszają radykalne ruchy, w tym nawet te prowadzące do sprzedaży biznesu.
Jeśli nie ma mowy o sukcesji rodzinnej firmy czy sprzedaży udziałów, konieczne staje się szukanie potencjalnych nabywców. Kluczową rolę odgrywa wówczas zabezpieczenie swoich interesów poprzez dokładną, obiektywną i rzetelną wycenę przedsiębiorstwa. W takim przypadku wycena firmy – Rzeczoznawcy.net.pl powinna być przeprowadzona przez profesjonalistów, którzy podejdą do tego bez emocji.
O czym pamiętać przy sprzedaży przedsiębiorstwa?
Wybór odpowiedniej metody wyceny w procesie sprzedaży biznesu jest kluczowy jeśli chodzi o bezpieczeństwo finansowe. Z tego punktu widzenia niezwykle ważny jest m.in. model prowadzenia przedsiębiorstwa, zakres działalności, bilans zysków i strat czy wielkość posiadanego przez firmę majątku, w tym aktywów materialnych oraz niematerialnych. Jeśli mówimy o firmie rodzinnej należy wziąć ponadto pod uwagę renomę oraz tradycję danej marki. Na tej płaszczyźnie wartość firmy można oszacować korzystając z metody porównawczej (tj. ocena wartości rynkowej na podstawie konkurencyjnych podmiotów), majątkowej (ocena na podstawie aktywów pomniejszonych o pasywa obce) lub dochodowej (tj. prognozowanie zwrotu kapitału uwzględniając wszystkie potencjalne koszty, jakie trzeba ponieść).
Kiedy i jak sprzedać firmę rodzinną?
Decyzja o sprzedaży firmy jest jedną z najtrudniejszych, jakie trzeba podjąć w życiu. Jeśli chodzi o firmy rodzinne znaczenie mają nie tylko środki finansowe, ale także przywiązanie do przedsiębiorstwa. Jeśli istnieje taka możliwość warto rozważyć proces sukcesji, a więc pomyśleć o przekazaniu firmy kolejnemu pokoleniu. Alternatywą dla natychmiastowej sprzedaży może być także znalezienie potencjalnego inwestora. Często jednak sytuacja wymaga ostatecznych działań takich jak właśnie sprzedaż firmy i jeśli nadejdzie właściwy moment warto to zrobić.
Materiał partnera