Tak będzie wyglądał dworzec PKP po remoncie (wizualizacje)

10
Przebudowa kompleksu dworca w Gliwicach peron
Przebudowa kompleksu dworca w Gliwicach peron

Nowoczesny, komfortowy i funkcjonalny – taki po zakończeniu przebudowy będzie kompleks dworca w Gliwicach. Polskie Koleje Państwowe S.A ogłosiły przetarg na wybór wykonawcy prac budowlanych.

Przebudowa dworca w Gliwicach to największa inwestycja od czasu jego budowy w latach 1923-25. Jej głównym celem jest poprawa komfortu podróżnych oraz dostosowanie obiektu do współczesnych standardów obsługi. We wnętrzu największą nowością będzie połączenie specjalnym korytarzem holu autobusowego i głównego. Ułatwi to podróżnym przemieszczanie się po dworcu.

Cały kompleks będzie przyjazny dla osób niepełnosprawnych. W posadzce zamontowane zostaną linie prowadzące z polami uwagi. Pomogą one osobom niewidomym i niedowidzącym w dotarciu najważniejszych miejsc na dworcu. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne. Obniżona będzie część okienek kasowych. Nowością będą windy. W budynku zostaną wybudowane także toalety przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Stare tablice odjazdów i przyjazdów wykonawca zastąpi nowoczesnymi tablicami elektronicznymi. Wymieniony będzie system informacji głosowej podróżnych. Poprawi się bezpieczeństwo. Wykonawca rozbuduje system monitoringu, który swoim zasięgiem obejmie cały kompleks. Dworzec zyska nowoczesny system powiadamiania o pożarze oraz BMS, czyli system inteligentnego zarządzania budynkiem.

Renowacja obejmie elementy historyczne, między innymi mozaikę znajdująca się w holu głównym i drewniane sufity. Wyremontowanie zostanie elewacja wraz z detalami architektonicznymi. Zyska ona nową iluminację. Nad wejściem głównym wykonawca prac zamontuje nowy zegar i napis z nazwą dworca.

Gruntowna przebudowa czeka perony i tunele Z tunelu na poziom peronu będą prowadziły schody ruchome (tunel główny) i windy (z tunelu od holu autobusowego). W tunelach i na peronach pojawią się nowe elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. To nie koniec zmian. Perony zyskają całkowicie nową nawierzchnię oraz zadaszenie z przeszkleniami. Wymienione zostaną również tory w obrębie stacji.

Przebudowa kompleksu dworca w Gliwicach będzie współfinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowany termin zakończenia inwestycji to koniec 2015 roku. Wykonawcy mogą składać oferty do 18 sierpnia.

Dotychczas przy udziale środków unijnych PKP S.A. przebudowała dworce w Gdyni i Wrocławiu, a także wybudowała nowy, podziemny dworzec Kraków Główny. Zmodernizowane będą również dworce w Szczecinie i Bydgoszczy. W przypadku tej drugiej inwestycji prace budowlane już trwają.

Subscribe
Powiadom o
guest

10 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
daro24
daro24
10 lat temu

Kiepska kostka jak widać przed dworcem, zegar jeszcze gorszy lepszy jest elektroniczny. A to chyba jakaś pomyłka żeby perony były na równi z torami czyli wygląda na to że do pociągu będziemy się wspinać. Koniec świata!!!

Karm
Karm
10 lat temu

No i jak zwykle badziewna i najtańsza kostka Bauma na placu przed dworcem. Zrównanie poziomu torów i peronów też bez sensu.
Reszta na wizualizacjach wygląda fajnie, ale jak to zawsze w życiu bywa – realizacja zawsze wygląda inaczej (gorzej) niż wizualizacja.

basia
basia
10 lat temu

faktycznie, niektóre osoby mogą mieć problem aby się wspiąć na pociąg:( taki poroniony pomysł jak cały Rynek w Gliwicach – po którym nie da się iść aby butów nie zniszczyć:(zegar też beznadzieja bo kto będzie się zastanawiać w pośpiechu czy jest 17 czy może 18 minut po… I te niebieskie kafle… perony wyglądają fajnie I wejścia na tory…dworzec po przebudowie powinien być bardziej przyjazny dla pasażera a nie stwarzać mu problem – pomyślcie o ludziach na wózkach, starszych osobach… one na prawde będą miały problem z wejściem do pociągu… moze to głupie ale jak ktoś kogoś popchnie na pociąg to… Czytaj więcej »

magik200
magik200
10 lat temu

mieli to zburzyć i wybudować od nowa a nie ładować kasę w relikt PRL

archimaniak
archimaniak
10 lat temu

Może to wygląda niefortunnie na tej wizualizacji. Ale ten pociąg na dworcu nie stoi przy tym peronie z którego jest zdjęcie. Tak więc perony nie są na równi z torami. Są ścisłe przepisy jaka ma być wysokość peronów i odległość peronu od pociągu

archimaniak
archimaniak
10 lat temu

Faktycznie nie wgląda to sensownie na tej wizualizacji. Jednak pociąg stojący na peronie stoi przy peronie sąsiednim a nie przy tym z którego jest robione zdjęcie. Dlatego mu widać podwozie. Istnieją przepisy ściśle określające wysokość peronu i odległość krawędzi peronu od pociągu. Jak by nie było takiej standaryzacji mogło by być jak we francji 😉

cliper
cliper
10 lat temu

Oprócz wreście zadaszonyc peronów nie widze większych zmiam a z drugiej strony-kto dziś jescze korysta z kolei?

ja
ja
9 lat temu

Szkoda ze z tą mozaiką nie można nic zrobić…

Do magika
Do magika
9 lat temu

Dworzec w takim stanie istniał już za „wujka Adolfa”, a więc dlaczego burzyć, to, co można pięknie odrestaurować. Dobrym przykładem jest dworzec PKP we Wrocławiu. Odpowiednia koncepcja pod względem wizualno – estetycznym i praktyczne rozwiązania uczynią z dawnej architektury perełkę. Wypada także wprowadzić odpowiednie rozwiązania dla dworca PKP i całego otoczenia obu dworców, bo są w końcu wizytówką miasta.

Patrycja
Patrycja
8 lat temu

I z wózkiem sie nie wejdzie :/ bravo za pomysłowość !!! Często jeżdżę i z dzieckiem w wózku jak mam sie wspiąć po tych schodach?? Liczyć na innych ludzi ??? Tragedia pod tym względem :/