Tak będzie wyglądał dworzec PKP po remoncie (wizualizacje)

Przebudowa kompleksu dworca w Gliwicach peron
Przebudowa kompleksu dworca w Gliwicach peron

Nowoczesny, komfortowy i funkcjonalny – taki po zakończeniu przebudowy będzie kompleks dworca w Gliwicach. Polskie Koleje Państwowe S.A ogłosiły przetarg na wybór wykonawcy prac budowlanych.

Przebudowa dworca w Gliwicach to największa inwestycja od czasu jego budowy w latach 1923-25. Jej głównym celem jest poprawa komfortu podróżnych oraz dostosowanie obiektu do współczesnych standardów obsługi. We wnętrzu największą nowością będzie połączenie specjalnym korytarzem holu autobusowego i głównego. Ułatwi to podróżnym przemieszczanie się po dworcu.

Cały kompleks będzie przyjazny dla osób niepełnosprawnych. W posadzce zamontowane zostaną linie prowadzące z polami uwagi. Pomogą one osobom niewidomym i niedowidzącym w dotarciu najważniejszych miejsc na dworcu. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne. Obniżona będzie część okienek kasowych. Nowością będą windy. W budynku zostaną wybudowane także toalety przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Stare tablice odjazdów i przyjazdów wykonawca zastąpi nowoczesnymi tablicami elektronicznymi. Wymieniony będzie system informacji głosowej podróżnych. Poprawi się bezpieczeństwo. Wykonawca rozbuduje system monitoringu, który swoim zasięgiem obejmie cały kompleks. Dworzec zyska nowoczesny system powiadamiania o pożarze oraz BMS, czyli system inteligentnego zarządzania budynkiem.

Renowacja obejmie elementy historyczne, między innymi mozaikę znajdująca się w holu głównym i drewniane sufity. Wyremontowanie zostanie elewacja wraz z detalami architektonicznymi. Zyska ona nową iluminację. Nad wejściem głównym wykonawca prac zamontuje nowy zegar i napis z nazwą dworca.

Gruntowna przebudowa czeka perony i tunele Z tunelu na poziom peronu będą prowadziły schody ruchome (tunel główny) i windy (z tunelu od holu autobusowego). W tunelach i na peronach pojawią się nowe elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. To nie koniec zmian. Perony zyskają całkowicie nową nawierzchnię oraz zadaszenie z przeszkleniami. Wymienione zostaną również tory w obrębie stacji.

Przebudowa kompleksu dworca w Gliwicach będzie współfinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowany termin zakończenia inwestycji to koniec 2015 roku. Wykonawcy mogą składać oferty do 18 sierpnia.

Dotychczas przy udziale środków unijnych PKP S.A. przebudowała dworce w Gdyni i Wrocławiu, a także wybudowała nowy, podziemny dworzec Kraków Główny. Zmodernizowane będą również dworce w Szczecinie i Bydgoszczy. W przypadku tej drugiej inwestycji prace budowlane już trwają.

guest

10 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
daro24
daro24
11 lat temu

Kiepska kostka jak widać przed dworcem, zegar jeszcze gorszy lepszy jest elektroniczny. A to chyba jakaś pomyłka żeby perony były na równi z torami czyli wygląda na to że do pociągu będziemy się wspinać. Koniec świata!!!

Karm
Karm
11 lat temu

No i jak zwykle badziewna i najtańsza kostka Bauma na placu przed dworcem. Zrównanie poziomu torów i peronów też bez sensu.
Reszta na wizualizacjach wygląda fajnie, ale jak to zawsze w życiu bywa – realizacja zawsze wygląda inaczej (gorzej) niż wizualizacja.

basia
basia
11 lat temu

faktycznie, niektóre osoby mogą mieć problem aby się wspiąć na pociąg:( taki poroniony pomysł jak cały Rynek w Gliwicach – po którym nie da się iść aby butów nie zniszczyć:(zegar też beznadzieja bo kto będzie się zastanawiać w pośpiechu czy jest 17 czy może 18 minut po… I te niebieskie kafle… perony wyglądają fajnie I wejścia na tory…dworzec po przebudowie powinien być bardziej przyjazny dla pasażera a nie stwarzać mu problem – pomyślcie o ludziach na wózkach, starszych osobach… one na prawde będą miały problem z wejściem do pociągu… moze to głupie ale jak ktoś kogoś popchnie na pociąg to… Czytaj więcej »

magik200
magik200
11 lat temu

mieli to zburzyć i wybudować od nowa a nie ładować kasę w relikt PRL

archimaniak
archimaniak
11 lat temu

Może to wygląda niefortunnie na tej wizualizacji. Ale ten pociąg na dworcu nie stoi przy tym peronie z którego jest zdjęcie. Tak więc perony nie są na równi z torami. Są ścisłe przepisy jaka ma być wysokość peronów i odległość peronu od pociągu

archimaniak
archimaniak
11 lat temu

Faktycznie nie wgląda to sensownie na tej wizualizacji. Jednak pociąg stojący na peronie stoi przy peronie sąsiednim a nie przy tym z którego jest robione zdjęcie. Dlatego mu widać podwozie. Istnieją przepisy ściśle określające wysokość peronu i odległość krawędzi peronu od pociągu. Jak by nie było takiej standaryzacji mogło by być jak we francji 😉

cliper
cliper
11 lat temu

Oprócz wreście zadaszonyc peronów nie widze większych zmiam a z drugiej strony-kto dziś jescze korysta z kolei?

ja
ja
10 lat temu

Szkoda ze z tą mozaiką nie można nic zrobić…

Do magika
Do magika
10 lat temu

Dworzec w takim stanie istniał już za „wujka Adolfa”, a więc dlaczego burzyć, to, co można pięknie odrestaurować. Dobrym przykładem jest dworzec PKP we Wrocławiu. Odpowiednia koncepcja pod względem wizualno – estetycznym i praktyczne rozwiązania uczynią z dawnej architektury perełkę. Wypada także wprowadzić odpowiednie rozwiązania dla dworca PKP i całego otoczenia obu dworców, bo są w końcu wizytówką miasta.

Patrycja
Patrycja
9 lat temu

I z wózkiem sie nie wejdzie :/ bravo za pomysłowość !!! Często jeżdżę i z dzieckiem w wózku jak mam sie wspiąć po tych schodach?? Liczyć na innych ludzi ??? Tragedia pod tym względem :/