W Gliwicach będzie więcej „inteligentnych” sygnalizacji świetlnych

17
sygnalizator swiatla700
sygnalizator swiatla700

Miasto Gliwice otrzyma 25 milionów złotych na rozbudowę systemu detekcji wraz z modernizacją wybranych sygnalizacji świetlnych. Całkowity koszt przedsięwzięcia to 30 milionów złotych.

Dofinansowanie to część z 560 mln złotych pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego 2014-2020, które zostaną przeznaczone na projekty w ramach konkursów dotyczących niskoemisyjnego transportu miejskiego i efektywnego oświetlenia w subregionie centralnym i północnym.

Na konkursy w obydwu subregionach zgłoszono w sumie 20 wniosków, z czego po ocenie formalnej 17 wniosków zostało skierowanych do oceny merytorycznej. Największe dofinansowanie w subregionie centralnym otrzymają PKM Katowice sp. z o.o. (96 mln zł) i PKM Sosnowiec sp. z o.o. (89 mln zł) na zakup niskoemisyjnego, ekologicznego taboru autobusowego, miasto Tychy na inteligentny system zarządzania i sterowania ruchem (60 mln zł), miasto Sosnowiec na modernizację infrastruktury autobusowo-tramwajowej oraz budowę i rozbudowę małych węzłów przesiadkowych i łączących je ścieżek rowerowych (56 mln zł), miasto Katowice na węzły przesiadkowe Brynów (57 mln zł), Zawodzie (53 mln zł) i Ligota (9 mln zł), PKM Jaworzno sp. z o.o. na zakup elektrycznego taboru autobusowego wraz z systemem inteligentnego zarządzania flotą, wraz z budową centralnej stacji ładowania i wymiany baterii oraz
W subregionie północnym dofinansowanie przyznano dwóm podmiotom: Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu w Częstochowie sp. z o.o. na zakup nowego taboru autobusowego (30 mln zł) oraz gminie Rędziny także na zakup nowych autobusów.

W lipcu wybranych zostało dodatkowo 5 projektów z subregionu południowego na kwotę dofinansowania prawie 80 mln zł. Największe środki przyznano wówczas miastu Bielsko-Biała na rozwój zrównoważonego transportu miejskiego (59 mln zł), miastu Cieszyn na budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego (10 mln zł) oraz miastu Żywiec na stworzenie zintegrowanego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej wraz z zakupem autobusów niskopodłogowych (7,5 mln zł).

Gliwicki system zarządzania ruchem ulicznym ma przede wszystkim ułatwić sprawne poruszanie się kierowcom. Pierwszą część jego rozbudowy zakończono w czerwcu 2011 roku. Modernizacja objęła wówczas 15 skrzyżowań, głównie w ciągu ul. Pszczyńskiej i Rybnickiej. Na każdym wymieniono sterowniki, maszty i sygnalizatory świateł, zainstalowano detektory pojazdów i przycisków dla pieszych, oraz zaktualizowano programy pracy sygnalizacji. W kolejnych latach system rozbudowywano.

Subscribe
Powiadom o
guest

17 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Tomasz Gąska
8 lat temu

Na czym polega ta inteligencja? Na tym że ulicą Andersa nic nie jedzie a ja i kilka innych aut stoimy 5 minut na czerwonym na Okulickiego? Dopiero jak na Andersa przejedzie jakiś samochód to ten inteligentny system zapala mu czerwone a nam zielone. Kpina!!!!!!!!! Mogę wrzucić filmik na dowód

Gliwiczanin
Gliwiczanin
8 lat temu

Na ulicy wrocławskiej ten system sprawdza się idealnie.

observator
observator
8 lat temu

Ten „system” może się i sprawdza co do aut ale nikt nie pomyślał o pieszych . Bardzo często jest tak że kierowcy jadą którąś tam kolejną zmianę świateł a piesi jak stali przed przejściem tak stoją , bo „yntelygentny” system patrzy na ilość aut a nie na moknących i przeklinających pieszych …

Paweł Rochowski
8 lat temu

Sygnalizacja dziala dobrze , ale tylko nocą :/

Piotr Las
8 lat temu

Właśnie nocą ona nie działa…

Paweł Rochowski
8 lat temu

Mam inne zdanie

Sebastian Krzempek
8 lat temu

W d .. sobie wsadzić są tak inteligentne że głowa mała.

Damian Krzemiński
8 lat temu

hahaha to jest inteligentna sygnalizacja ? chyba dla idiotow… jedziesz (puste ulice) zapala się czerwone bo przecież trzeba przepuścić powietrze na skrzyżowaniu, stoisz kilka minut nic nie przecina Ci drogi po czym zapala się zielone. To jest inteligentna sygnalizacja w naszym mieście…

Agnieszka Romanowska-Tarczyńska

no to chyba będzie więcej korków 🙂

xam
xam
8 lat temu

Sygnalizacja działa poprawnie (szczególnie nocą), ale trzeba pamiętać o jednej rzeczy… jedziemy 50km/h. Wtedy czerwone nam się nie zapala.

Piotr Serweciński
8 lat temu

Największa paranoja ze światłami jest na Śródmieściu

Dawid Bystroń
8 lat temu

Gdy jadę motocyklem to też mnie czujniki nie wychwytuja i mozna stac na czerwonym bez konca…

Adam Ko
8 lat temu
Reply to  Dawid Bystroń

Ostatnio staliśmy na 3 motocykle z dobre 10 minut i tylko na naszym pasie światło się nie zmieniło..

Przemyslaw Pxzxkxwxkx

ta inteligencja to porazka 4 minuty czlowiek stoi na pustym skrzyzowaniu na tym polega ta inteligencja wole normalne

Ania Przeworska
8 lat temu

Inteligencja polega pewnie na tym, że na podwójnych światłach przy Nowym Świecie obok orlenu pieszy stoi jak debil przy pustej ulicy x2. A jak nie doleci do przycisku na czas to stoi 2 zmiany świateł. Na tym przejściu można się zestarzeć. I jeszcze tam tajniacy dają mandaty niecierpliwym 🙁

Szarak
Szarak
8 lat temu

Marnowanie pieniędzy i tyle!

Red
Red
8 lat temu

No i widać priorytety. Inne miasta – niskoemisyjne autobusy, infrastruktura autobusowo-tramwajowa, węzły przesiadkowe, ścieżki rowerowe, inwestycja w autobusy elektryczne z centralą ładowania… W Gliwicach inwestuje się w system, który się nie sprawdza.

Gdyby ludzie mieli alternatywę w postaci sprawnie działającej komunikacji miejskiej, mogli przesiąść się na rowery albo gdyby budować obiekty typu park and ride, to korki by się zmniejszyły. Ale po co, lepiej ładować wszędzie światła! I zatrudniać kolejne kilkadziesiąt osób, które będą te światła obsługiwać.