Szacunkowy koszt przebudowy wiaduktu w ciągu ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego, czyli na DK 88 wynosi 17 mln zł. Na ten cel miasto pozyskało unijne dofinansowanie.
Jeżeli nie pojawią się nieprzewidziane okoliczności, to już 30 października, kierowcy będą mogli jechać nowym wiaduktem.
Oddanie wiaduktu do użytku jeszcze przed 1 listopada jest ważne że względu na duży ruch samochodowy związany z dniem Wszystkich Świętych i dojazd do Cmentarza Centralnego.
Ze względu na swój stan techniczny wiadukt w ciągu Drogi Krajowej 88 był przyczyną sporych utrudnień i uciążliwości dla kierowców.
Z powodu uszkodzeń nawierzchni, ruch na wiadukcie musiał być zawężony z czterech do dwóch pasów ruchu, a prędkość ograniczona do 40 km/h. Wiadukt użytkowany był przez ponad 70 lat, co doprowadziło do zużycia wszystkich elementów obiektu. Nie tylko nawierzchnia jezdni była uszkodzona. Pod nią znajdowała się jeszcze bardziej zniszczona płyta pomostu. Niewystarczająca była również nośność wybudowanego jeszcze w czasach II wojny światowej wiaduktu.
Ze względu na rozmiar uszkodzeń konieczny był generalny remont.
Rozpoczęcie prac w tym newralgicznym punkcie było możliwe dopiero po wybudowaniu estakady J. Heweliusza, pomiędzy ul. Portową a osiedlem Kopernika, która umożliwiła poprowadzenie objazdu. Rozpoczęły się one pod koniec 2012 r.
W ramach inwestycji wyburzono istniejącą płytę pomostową i wzmocniono stalową konstrukcję istniejącego obiektu. Wykorzystano do tego ponad 200 ton stali. Naprawione zostały fundamenty filarów, a teren pod obiektem – uporządkowany. Wybudowano odwodnienie wiaduktu i przebudowano przyczółki. Pod koniec marca 2014 r. zabetonowano ostatni segment płyty pomostowej, co umożliwiło przystąpienie do finalnego etapu remontu. Następnie ruszyły roboty wykończeniowe. Objęły one m.in. ułożenie izolacji i nawierzchni jezdni, montaż barier energochłonnych i budowę oświetlenia. Przebudowano też dojazdy do obiektu.
Przebudową zajęła się wyłoniona w przetargu firma P. W. BANIMEX z Będzina. Jednak niespodzianek nie brakowało.
– Przebudowa 240-metrowego obiektu ze względu na rodzaj prac oraz otoczenie była zadaniem trudnym. Pod wiaduktem przebiega linia kolejowa, co utrudniało dostęp do obiektu i wpłynęło na harmonogram robót. Brak dokumentacji archiwalnej wybudowanego w latach 40. ubiegłego wieku wiaduktu oraz brak możliwości wcześniejszego przeprowadzenia wszystkich badań i pomiarów były powodem nieprzewidzianych trudności. Konieczne było zwiększenie zakresu prac, a co za tym idzie przesunięcie pierwotnie planowanego terminu zakończenia inwestycji – mówi Jadwiga Jagiełło-Stiborska – rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.
Wyremontowanym odcinkiem DK 88 kierowcy pojadą już 30 października.
Zobacz zdjęcia
fot. Krzysztof Krzemiński
Nie wierzę…
To myśl coś w końcu i uwierz!!!
ze szczęścia nie wierzę!
Pytanie brzmi, czy będzie można zjechać na portową i jechać w stronę śluzy?
Nie wiem na ile wiarygodna jest wypowiedź ochroniarza budowy, ale pan twierdził, że za kilka dni ma być gotowy zjazd na ulicę Portową dla jadących od strony Bytomia. Nie udało mi się jednak potwierdzić tej wiadomości.
Narazie nie.
Rozumiecie coś z tych namalowanych wysepek?
Tam są umieszczone wagi dla samochodów ciężarowych.
Zjazd owszem będzie gotowy za kilka dni, ale tylko on. Wiem, bo tam pracuje. Do położenia asfaltu na portowej, jeszcze daleko, a do jej oddania jeszcze dalej. W tym roku nie pojedziecie wyasfaltowaną Portową i to jest pewne.
Z tego co widzę, to i tak będzie się tam korkowało, bo jest po jednym pasie w każdą stronę – pozostałe to przygotowane zjazdy i wjazdy DTŚ.