Otwierając własną firmę musisz zdawać sobie sprawę z tego, że przed Tobą długa i żmudna droga, podczas której będziesz musiał sporo zainwestować w szeroko pojętą promocję, aby zaistnieć na rynku. Narzędziem umożliwiającym komunikację z klientami oraz stworzenie więzi pomiędzy produktem a klientem jest znak towarowy. Od jego stworzenia tak naprawdę powinno się zacząć przygodę z biznesem. Znakiem towarowym jest wszystko, co służy identyfikacji towarów lub usług, jako pochodzących od danej firmy. O tym jakie są rodzaje znaków towarowych przeczytasz w dalszej części artykułu.
Rodzaje znaków towarowych
Przedsiębiorcy często zastanawiają się, jakie oznaczenie mogą wybrać na swój znak towarowy. Wedle prawa, oznaczenie nadające się do odróżniania w obrocie gospodarczym produktów jednego przedsiębiorstwa od produktów innych firm, może zostać uznane za znak towarowy.
Ze względu na metodę postrzegania znaki towarowe dzielimy na:
-
znaki słowne – są to oznaczenia odbierane za pomocą zmysłu wzroku i słuchu. Znakiem towarowym może być wyraz, slogan reklamowy, nazwa lub fantazyjnie zbite literki;
-
znaki graficzne – są to oznaczenia odczytywane przy pomocy wzroku. Zaliczamy do nich rysunek, logo, ornament z elementami literowymi lub słownymi;
-
znaki słowno-graficzne – są to oznaczenia powstałe z wykorzystaniem różnych form ekspresyjnych, np. słów i obrazu. Wyróżniamy tutaj logo, rysunek, ornament, symbol, emblemat lub zestawienia kolorystyczne;
-
znaki przestrzenne – są to znaki odbierane przez zmysł wzroku i dotyku, mające charakter trójwymiarowy. Chodzi tutaj o kształt towaru lub opakowania.
W celu zastrzeżenia stworzonego znaku należy zgłosić i zarejestrować go we właściwym urzędzie ds. własności przemysłowej.
Nazwisko jako forma znaku towarowego
Chciałbyś, by znakiem towarowym Twojej firmy było Twoje nazwisko? Zgodnie z prawem unijnym rejestracja nazwiska jako znaku towarowego jest możliwa. W polskim systemie prawnym istnieje bowiem zapis, że można zarejestrować każde oznaczenie, które może zostać przedstawione w sposób graficzny, o ile oznaczenie takie nadaje się do odróżniania towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa, zatem nazwisko spełnia ten wymóg. Jest jednak jeden haczyk. W Polsce naruszenie prawa do nazwiska jest względną przeszkodą rejestracji znaku towarowego. W praktyce oznacza to tyle, że osoba posługująca się danym nazwiskiem ma prawo zgłosić swój sprzeciw w rejestracji znaku towarowego, który jest tożsamy z nazwiskiem jakie nosi. Nie jest to jednak możliwe w każdej sytuacji. Naruszenie czyjegoś prawa do nazwiska będzie miało miejsce jedynie wtedy, gdy zgłoszone nazwisko jako znak towarowy może wywołać u odbiorców skojarzenie między konkretną osobą a wskazanym znakiem. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: https://zastrzezone.pl/rejestracja-nazwiska-jako-znaku-towarowego/61,17,22).
Na co trzeba uważać podczas rejestracji znaku towarowego?
Największą pułapką na osoby rejestrujące znaki towarowe jest fałszywa faktura. Istnieją bowiem nieuczciwe organizacje, które zajmują się rozsyłaniem właścicielom zastrzeżonych znaków towarowych fikcyjnych faktur i wezwań do zapłaty. Niestety nieświadomi przedsiębiorcy dają się nabrać i opłacają fałszywe faktury, które często opiewają na kwoty mieszczące się w przedziale od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Jak rozpoznać fałszywy dokument? Naszą uwagę powinien zwrócić drobny druk na fakturze, najczęściej na samym końcu treści. Przykładowo czcionką Times New Roman w rozmiarze 7 może być napisane, że pismo dotyczące znaku towarowego stanowi jedynie ofertę umieszczenia go w bazie prywatnej firmy. Więcej o procederze fałszowania faktur przeczytasz w artykule: fałszywe faktury za rejestrację znaków towarowych.