Employer branding jest jednym ze strategicznych działań firmy. Dzięki niemu dba się o pracowników, ich komfort, nawiązywanie i utrzymywanie relacji, a także zatrzymanie w przedsiębiorstwie kluczowych specjalistów. Jak to osiągnąć? Oto najważniejsze trendy.
Zróżnicowane środowisko pracy, czyli inkluzywny employer branding
Działalność firmy opiera się na ludziach posiadających różne charaktery i osobowości. Z tego powodu employer branding również powinien się na tej różnorodności skupiać. Otwarte i tolerancyjne środowisko pracy jest istotne dla lepszej współpracy, zrozumienia siebie i budowania wzajemnych relacji niezależnie od płci, koloru skóry, wyznania, wieku czy wykształcenia i wiedzy.
Home office jako wybór, czyli jak pracownikowi wygodniej
Rok 2020 pokazał, że wiele prac może być wykonywanych z domu. W większości bardzo spodobało się to pracownikom, którzy home office zaczęli traktować jako jeden z głównych aspektów świadczących o atrakcyjności pracodawcy. Praca zdalna zdecydowanie wpływa na employer branding szczególnie w tych firmach, które elastycznie podejdą do formy wywiązywania się z obowiązków.
Alternatywą dla całkowitego przejścia na home office jest model hybrydowy, pozwalający na okresowe wykonywanie pracy z biura i z domu. Może to być zamiennie tydzień na tydzień lub miesiąc na miesiąc, przy czym pierwsza opcja jest zdecydowanie bardziej preferowana przez pracowników. Kompromis jest konieczny, aby utrzymać zadowolenie pracowników na wysokim poziomie i nie dopuścić do spadku ich motywacji.
Środowisko pracy minimalizujące możliwość wypalenia zawodowego
Problem wypalenia zawodowego jest coraz częściej spotykany nie tylko w naszym kraju, ale na całym świecie. Aktualnie mocno widoczny jest trend w employer brandingu, który wykazuje się zaangażowaniem i troską pracodawcy w komfort psychiczny i stosowanie równowagi work-life balance. Jednym z elementów, które mają zapobiegać wypaleniu zawodowemu, jest wprowadzenie benefitów pozapłacowych, które pomagają zachować ten balans jak darmowe zajęcia jogi czy sesje z psychologiem.
Dojrzały employer branding 55+
Pracownicy dojrzali byli do tej pory pomijani przez pracodawców. Ogłoszenia o pracę mówiły o „młodych i dynamicznych zespołach” całkowicie ignorując grupę wiekową 55+. Aktualne trendy zwiastują zmiany w tej dziedzinie, dzięki czemu można zaobserwować pierwsze kampanie employer brandingowe z udziałem osób w dojrzalszym wieku. Oczywiście pozostało jeszcze wiele pracy do wykonania w sprawie wieku pracowników, jednak pracodawcy i tak będą zmuszeni do zmiany myślenia i zarządzania, chociażby ze względu na zmiany struktury demograficznej.
Employer branding stawia na szefa
Kolejnym trendem w employer brandingu jest stawianie na wizerunek szefa czy lidera zespołu. Pomocnymi narzędziami są media społecznościowe, które, odpowiednio zarządzane, przyciągają potencjalnych kandydatów jak magnes. Ponadto coraz więcej poszukujących pracy sprawdza w internecie osobę przyszłego szefa. Warto więc odpowiednio zbudować swój wizerunek.