Nowoczesny, komfortowy i funkcjonalny – taki po zakończeniu przebudowy będzie kompleks dworca w Gliwicach. Polskie Koleje Państwowe S.A ogłosiły przetarg na wybór wykonawcy prac budowlanych.
Przebudowa dworca w Gliwicach to największa inwestycja od czasu jego budowy w latach 1923-25. Jej głównym celem jest poprawa komfortu podróżnych oraz dostosowanie obiektu do współczesnych standardów obsługi. We wnętrzu największą nowością będzie połączenie specjalnym korytarzem holu autobusowego i głównego. Ułatwi to podróżnym przemieszczanie się po dworcu.
Cały kompleks będzie przyjazny dla osób niepełnosprawnych. W posadzce zamontowane zostaną linie prowadzące z polami uwagi. Pomogą one osobom niewidomym i niedowidzącym w dotarciu najważniejszych miejsc na dworcu. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne. Obniżona będzie część okienek kasowych. Nowością będą windy. W budynku zostaną wybudowane także toalety przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Stare tablice odjazdów i przyjazdów wykonawca zastąpi nowoczesnymi tablicami elektronicznymi. Wymieniony będzie system informacji głosowej podróżnych. Poprawi się bezpieczeństwo. Wykonawca rozbuduje system monitoringu, który swoim zasięgiem obejmie cały kompleks. Dworzec zyska nowoczesny system powiadamiania o pożarze oraz BMS, czyli system inteligentnego zarządzania budynkiem.
Renowacja obejmie elementy historyczne, między innymi mozaikę znajdująca się w holu głównym i drewniane sufity. Wyremontowanie zostanie elewacja wraz z detalami architektonicznymi. Zyska ona nową iluminację. Nad wejściem głównym wykonawca prac zamontuje nowy zegar i napis z nazwą dworca.
Gruntowna przebudowa czeka perony i tunele Z tunelu na poziom peronu będą prowadziły schody ruchome (tunel główny) i windy (z tunelu od holu autobusowego). W tunelach i na peronach pojawią się nowe elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. To nie koniec zmian. Perony zyskają całkowicie nową nawierzchnię oraz zadaszenie z przeszkleniami. Wymienione zostaną również tory w obrębie stacji.
Przebudowa kompleksu dworca w Gliwicach będzie współfinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowany termin zakończenia inwestycji to koniec 2015 roku. Wykonawcy mogą składać oferty do 18 sierpnia.
Dotychczas przy udziale środków unijnych PKP S.A. przebudowała dworce w Gdyni i Wrocławiu, a także wybudowała nowy, podziemny dworzec Kraków Główny. Zmodernizowane będą również dworce w Szczecinie i Bydgoszczy. W przypadku tej drugiej inwestycji prace budowlane już trwają.
Kiepska kostka jak widać przed dworcem, zegar jeszcze gorszy lepszy jest elektroniczny. A to chyba jakaś pomyłka żeby perony były na równi z torami czyli wygląda na to że do pociągu będziemy się wspinać. Koniec świata!!!
No i jak zwykle badziewna i najtańsza kostka Bauma na placu przed dworcem. Zrównanie poziomu torów i peronów też bez sensu.
Reszta na wizualizacjach wygląda fajnie, ale jak to zawsze w życiu bywa – realizacja zawsze wygląda inaczej (gorzej) niż wizualizacja.
faktycznie, niektóre osoby mogą mieć problem aby się wspiąć na pociąg:( taki poroniony pomysł jak cały Rynek w Gliwicach – po którym nie da się iść aby butów nie zniszczyć:(zegar też beznadzieja bo kto będzie się zastanawiać w pośpiechu czy jest 17 czy może 18 minut po… I te niebieskie kafle… perony wyglądają fajnie I wejścia na tory…dworzec po przebudowie powinien być bardziej przyjazny dla pasażera a nie stwarzać mu problem – pomyślcie o ludziach na wózkach, starszych osobach… one na prawde będą miały problem z wejściem do pociągu… moze to głupie ale jak ktoś kogoś popchnie na pociąg to… Czytaj więcej »
mieli to zburzyć i wybudować od nowa a nie ładować kasę w relikt PRL
Może to wygląda niefortunnie na tej wizualizacji. Ale ten pociąg na dworcu nie stoi przy tym peronie z którego jest zdjęcie. Tak więc perony nie są na równi z torami. Są ścisłe przepisy jaka ma być wysokość peronów i odległość peronu od pociągu
Faktycznie nie wgląda to sensownie na tej wizualizacji. Jednak pociąg stojący na peronie stoi przy peronie sąsiednim a nie przy tym z którego jest robione zdjęcie. Dlatego mu widać podwozie. Istnieją przepisy ściśle określające wysokość peronu i odległość krawędzi peronu od pociągu. Jak by nie było takiej standaryzacji mogło by być jak we francji 😉
Oprócz wreście zadaszonyc peronów nie widze większych zmiam a z drugiej strony-kto dziś jescze korysta z kolei?
Szkoda ze z tą mozaiką nie można nic zrobić…
Dworzec w takim stanie istniał już za „wujka Adolfa”, a więc dlaczego burzyć, to, co można pięknie odrestaurować. Dobrym przykładem jest dworzec PKP we Wrocławiu. Odpowiednia koncepcja pod względem wizualno – estetycznym i praktyczne rozwiązania uczynią z dawnej architektury perełkę. Wypada także wprowadzić odpowiednie rozwiązania dla dworca PKP i całego otoczenia obu dworców, bo są w końcu wizytówką miasta.
I z wózkiem sie nie wejdzie :/ bravo za pomysłowość !!! Często jeżdżę i z dzieckiem w wózku jak mam sie wspiąć po tych schodach?? Liczyć na innych ludzi ??? Tragedia pod tym względem :/