r e k l a m a


Dwa teatry, czyli sezon jubileuszowy w GTM

W 2011 i 2012 roku przypada kilka okrągłych rocznic przełomowych dla historii Gliwickiego Teatru Muzycznego oraz ogólnie życia teatralnego w Gliwicach.

Od 9 maja bieżącego roku do 11 października przyszłego teatr będzie obchodził Sezon Jubileuszowy, który uświetnią liczne koncerty, premiery, wystawy oraz inne wydarzenia.

A wszystko pod hasłem „DWA TEATRY”, nawiązującym do bogatej historii gliwickiej sceny oraz do różnorodności jej obecnych działań artystycznych.

„Dwa teatry” to po pierwsze, dwie główne sceny GTM: przy Nowym Świecie oraz w Ruinach Teatru Miejskiego. Ta pierwsza w 2012 roku będzie obchodziła swoje 60-lecie jako scena muzyczno-teatralna; druga – już w maju 2011 roku 15-lecie przywrócenia Gliwicom sceny dawnego teatru Victoria.

„Dwa teatry” to dwa główne nurty działalności GTM: repertuarowej i impresaryjnej. W tym pierwszym mieszczą się przede wszystkim kolejne premiery musicali i operetek oraz innych widowisk muzyczno-teatralnych.

Dzięki drugiemu Gliwice mogą się poszczycić atrakcyjną ofertą kulturalną, na którą składają się liczne festiwale, koncerty (w tym plenerowe) oraz występy gościnnych artystów. „Dwa teatry” to także dwa filary repertuaru teatru: musicalowy i klasyczny, operetkowy. Ich sprawne łączenie stanowi o specyfice GTM i od samego początku było wpisane w jego działalność. „Dwa teatry” to wreszcie historia z jednej oraz teraźniejszość i przyszłość teatru w Gliwicach z drugiej strony. Do tej pierwszej GTM podchodzi z szacunkiem, starając się czerpać z najlepszych wzorców, jakich dostarcza mu działalność istniejących przed jego powstaniem w Gliwicach ośrodek. Przede wszystkim stara się jednak reagować na wyzwania dziś i jutra, budując teatr nowoczesny, żywy, otwarty na świat i – co najważniejsze – różnorodny.

Sezon Jubileuszowy GTM zacznie się trochę wcześniej, a skończy trochę później niż tradycyjny sezon teatralny. Jego kalendarz skupiony będzie wokół trzech najważniejszych wydarzeń.

9 maja 2011 roku w Ruinach Teatru Miejskiego w ramach Gliwickich Spotkań Teatralnych wystąpią słynne Gardzienice. Pokażą spektakl „Ifigenia w A…”, w którym rolę posłańca gościnnie zagra Krzysztof Globisz. Zespół Włodzimierza Staniewskiego nie występował jeszcze w Gliwicach, a przecież jego renoma najważniejszego polskiego ośrodka „teatru źródeł” doskonale odpowiada marce Ruin jako najbardziej magicznego miejsca na Śląsku. Stąd pomysł uświetnienia Jubileuszu tej przestrzeni właśnie występem Gardzienic.

W maju 2012 w Domu Muzyki i Tańca w Zabrzu Gliwicki Teatr Muzyczny przygotuje polską prapremierę musicalu „Tarzan” Phila Collinsa. Spektakl wyreżyseruje Tomasz Dutkiewicz, autor przebojowej inscenizacji gliwickiego „High School Musical”, a wystąpią w nim artyści wyłonieni w ogólnopolskim castingu.

Będzie to prawdziwa megaprodukcja gliwickiej sceny, adresowana do szerokiej publiczności i nawiązująca do wcześniejszych musicalowych przebojów GTM.

Sezon Jubileuszowy 11 października 2012 roku zamknie galowa premiera operetki Johanna Straussa „Noc w Wenecji”. Wyreżyseruje ją Giovanni Pampiglione, włoski reżyser od lat pracujący w Polsce, twórca wielu spektakli teatralnych opartych na klasyce europejskiej, w tym zwłaszcza mistrzów włoskich, takich jak Carlo Gozzi czy Carlo Goldoni.

Spośród pozostałych wydarzeń Sezonu Jubileuszowego GTM należy wymienić również wrześniowe premiery widowiska tanecznego „The Beatles & Queen”, zrealizowanego w koprodukcji z Operą Śląską, koncertowej wersji „Pozłacanego warkocza”, śląskiej śpiewogry Katarzyny Gaertner, oraz spektaklu muzycznego „Bulwar zdradzonych marzeń” w reżyserii Roberta Talarczyka i z udziałem m.in. Wioletty Białk, opartego na piosenkach Marianne Faithfull. Z kolei w marcu 2012 roku odbędzie się w Gliwicach premiera „Mieszczanina szlachcicem” Moliera we współczesnej adaptacji Krzysztofa Korwina Piotrowskiego z piosenkami Włodzimierza Korcza (muzyka) i Michała Rusinka (teksty piosenek). Spektakl wyreżyseruje Anna Polony!

Oprócz tego w Sezonie Jubileuszowym GTM zaprezentuje również inne aspekty swojej działalności. Na deskach jego obu scen odbędzie się całe mnóstwo imprez, w tym specjalne wydania Krakowskiego Salonu Poezji w Gliwicach, kolejna edycja Gliwickich Spotkań Teatralnych, liczne koncerty, występy gościnne itp.

Dwa teatry – trzy daty

9 maja 1996 roku, a zatem 15 lat temu, po ponad półwieczu mieszkańcom Gliwic z inspiracji dyrektor Ewy Strzelczyk została przywrócona przestrzeń Teatru Miejskiego, dawnego Teatru Victoria, który jako Ruiny Teatru Miejskiego stał się jednym z najciekawszych teatralnych miejsc na Śląsku. Tego dnia odbył się tam koncert Piwnicy pod Baranami i odtąd przestrzeń spalonej sceny stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych kulturalnych marek Gliwic.

17 stycznia 2001 roku powstał Gliwicki Teatr Muzyczny, który po likwidacji Teatru Muzycznego w Gliwicach przejął zadania miejskiej sceny muzycznej, działając w oparciu o nowy model organizacyjny i założenia artystyczne. Była to w tamtych latach niezwykle śmiała reforma, którą zainspirował prezydent miasta Zygmunt Frankiewicz, a przeprowadził dyrektor Paweł Gabara.

W czerwcu tego samego roku odbyła się miejska impreza z okazji Nocy Świętojańskiej, pierwsza zorganizowana przez GTM, a w październiku teatr rozpoczął bieżącą działalność.

Jego zespół z impetem przystąpił do budowy nowego repertuaru, odpowiadającego potrzebom i zainteresowaniom gliwiczan. Przełożyło się to na rekordową w teatrach muzycznych liczbę premier w następnym roku: odbyło się ich aż dziewięć, a wśród nowych propozycji GTM znalazły się m.in. „Cyrulik sewilski” G. Rossiniego, pierwsza opera w powojennych życiu teatralno-muzycznym Gliwic, oraz musical „Footloose-wrzuć luz!” – wielki przebój Broadwayu, który w Gliwicach miał swoją europejską prapremierę.

11 października 1952 roku premierą „Krainy uśmiechu” F. Lehára zainaugurowała działalność Operetka Śląska, początkowo działająca jako filia Opery Śląskiej. Była to pierwsza tego typu państwowa scena w Polsce i jako taka natychmiast przyciągnęła kwiat krajowych operetkowych śpiewaczek i śpiewaków. Natychmiast zyskała sobie ogromną popularność wśród widzów, a w latach 70. ubiegłego wieku wyrosła na czołowy ośrodek teatru muzycznego w Polsce. To tu miały miejsce polskie prapremiery takich musicalowych hitów, jak „Człowiek z La Manchy” M. Leigha czy „Hello, Dolly!” J. Hermana. W 1989 roku jako pierwsi w naszym kraju widzowie Operetki Śląskiej mogli oglądać słynne „West Side Story”. W 1996 roku scenę połączono z gliwickim Miejskim Ośrodkiem Kultury (założonym w 1980 roku, a zatem również świeżym Jubilatem), tworząc Teatr Muzyczny w Gliwicach, łączący działalność muzyczno-teatralną z impresaryjną, której okrętem flagowym są organizowane od 1989 roku Gliwickie Spotkania Teatralne.

ZOBACZ TEŻ

KOMENTARZE

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

AKTUALNOŚCI

KRYMINAŁKI