Autostrada A4 jednak bezpłatna! Jest projekt rozporządzenia

21
bramka a41
bramka a41

Wszystko wskazuje na to, że władze Gliwic wygrały batalię o bezpłatną autostradę A4.

Ministerstwo transportu przygotowało rozporządzenie w tej sprawie. To doskonała wiadomość dla kierowców i mieszkańców Gliwic oraz okolic. Wjeżdżając na autostradę pobiorą bilet na bramkach, a następnie oddadzą go inkasentowi. Przykładowo wjeżdżając w Sośnicy bierzemy bilet, a na bramkach w Kleszczowie go oddajemy i… nie płacimy!

Zwolniony z opłat ma być odcinek autostrady pomiędzy węzłem Sośnica i Kleszczów.

„Od momentu rozpoczęcia prac zakładano na tym odcinku funkcjonowanie systemu poboru opłat, którego uruchomienie planowano na połowę roku 2012 r. Obecnie prace przy budowie systemu, dobiegają końca. System ten jest tzw. systemem zamkniętym, który umożliwia zróżnicowanie stawki za przejazd dowolnym odcinkiem międzywęzłowym. Zmiana rozporządzenia umożliwi niepobieranie opłaty od pojazdów lekkich poruszających się na wskazanym odcinku autostrady w ruchu lokalnym mimo, iż został on przez ustawodawcę wskazany w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 16 lipca 2002 r. w sprawie autostrad płatnych określającym autostrady lub ich odcinki, które będą budowane i eksploatowane albo wyłącznie eksploatowane jako płatne. Zatem niezwłoczne wprowadzenie zmiany w przepisach, które wejdą w życie przed dniem uruchomienia systemu, umożliwi kierowcom korzystanie z proponowanego rozwiązania w sposób zsynchronizowany z systemem, który zacznie funkcjonować w połowie roku 2012 r.” – czytamy w projekcie rozporządzenia.

Dzięki proponowanemu rozwiązaniu obwodnica Gliwic przyczyni się do odciążenia ruchu miejskiego i będzie służyć głównie obsłudze ruchu lokalnego.

Rozporządzenie może wejść w życie już w czerwcu.

Przypomnijmy, że batalię o bezpłatny przejazd autostradą A4 w rejonie Gliwic od kilku lat toczył prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz.

Kilka miesięcy temu o pomoc poprosił śląskich posłów m.in. Jana Kaźmierczaka, Borysa Budkę, Jerzego Polaczka, Mirosława Sekułę – wiceministra finansów oraz Krystynę Szumilas – minister edukacji narodowej.

Naciskanie na ministerstwo i premiera przez różne środowiska przyniosło oczekiwany efekt. Kierowcy jadący gliwickim odcinkiem autostrady A4 nie zapłacą ani złotówki.

Cały projekt rozporządzenia można znaleźć tutaj.

Subscribe
Powiadom o
guest

21 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
No dobrze...
No dobrze...
12 lat temu

Super, że udało się to zrealizować. Jest to natomiast dopiero połowa sukcesu. Ruch lokalny to jedna sprawa, a co z chcącymi uniknąć opłaty pojazdami w ruchu tranzytowym? Będą wjeżdżały w centrum miasta?

kszyh0
kszyh0
12 lat temu
Reply to  No dobrze...

Każdy pojazd powyżej 3,5 tony od lipca 2011 roku płaci za przejazd autostradą poprzez viaTOLL czyli elektroniczny system poboru.

No dobrze...
No dobrze...
12 lat temu

Jeszcze jedno, bo byłbym zapomniał, wiem że planowana DTŚka pomoże rozwiązać tę kwestię. Pytanie tylko, co w międzyczasie będzie działo się z ruchem tranzytowym?

!!!
!!!
12 lat temu

Brawo dla prezydenta Frankiewicza że wywalczył to dla nas bo jak pisali na tym portalu nawet poseł Gałażewski nie potrafił lub nie chciał tego załatwić.

a4
a4
12 lat temu

No dobrze… weź się zastanów zanim napiszesz bzdury. Kierowcy tirów i tak zapłacą za przejazd A4 więc im nie będzie robiło różnicy że przejadą gliwicki odcinek A4. Przestań siać zament i wyspisywać głupoty.

Filip
Filip
12 lat temu

I co teraz powiedzą tzw. „referendyści”? Ja proponuję zamiast siać zbędny ferment straszyć gołębie na szczycie radiostacji.

~.
~.
12 lat temu
Reply to  Filip

Referendyści powiedzą o zamykanej szkole, o idiotycznej nawierzchni chodników, o trwającej w nieskończoność renowacji starówki, o braku miejsc parkingowych i wprowadzaniu stref płatnego parkowania mimo odrzucenia wniosku w czasie głosowania – tak tak, o tym tutaj nikt nie pisze, że pan prezydent taki sprytny jest, o robieniu z Gliwic wsi dla przygłupów bez samochodów, o robieniu z głównej ulicy miasta zbioru banków, o wyrzucaniu pieniędzy w błoto. Ja nie wiem, dzieci Frankiewicza piszą te komentarze że on niby taki wspaniały? Wszystkie miasta rozwijają się DLA LUDZI, tylko nasz prezydent się bawi, mając dług wymieniany w publicznych dokumentach na 7 miejscu… Czytaj więcej »

XXXXXX
XXXXXX
12 lat temu
Reply to  ~.

Tak i ta dla tego, że Gliwice są tak zadłużane ta są jedynym miastem w Polce, któremu Fitch podniósł rating. Niech referendyści lepiej zmilkną i to raz na zawsze!!!

Mac
Mac
12 lat temu
Reply to  ~.

Z bankami na zwyciestwa to nie wina Frankiewicza. Ludzie chcieli wykupic swoje lokale – wykupili – odsprzedali bankom. os jeszcze chcesz dodac? Remont starowki idzie jak burza – fakt mozna bylo wczesniej ale tez sa muasta gdzie dalej nikt nic nie remontuje. Pan B. ma ochote posiedziec w fotelu to wymysla bzdyry i sieje wiatr…

~.
~.
12 lat temu
Reply to  Mac

Hahahahahaha 'jak burza’~?!?!?!?!?!?!? Lepszego żartu nie słyszałam od 25 lat! Skocz sobie choćby do Bydgoszczy, zapytaj mieszkańców ile trwa remont starówki i czy ktokolwiek jest niezadowolony z przebiegu i efektu!

No dobrze...
No dobrze...
12 lat temu

Ja wcale o tirach nie piszę. Ich kierowcy, jak piszesz, z pewnością zapłacą.

No dobrze...
No dobrze...
12 lat temu

Aten artykuł z kolei daje odpowiedź na tę kwestie: http://gliwice.gazeta.pl/gazetagliwice/1,95519,11749546,Autostrada_A4_wokol_Gliwic_bedzie_jednak_bezplatna_.html
Prawdopodobnie pełny sukces.

No dobrze...
No dobrze...
12 lat temu

Artykuł na gazecie wszystko tłumaczy, więc prawdopodobnie sukces. Teraz chętnie poczekam na finał sprawy, oby korzystny dla nas wszystkich.

Silesian
Silesian
12 lat temu

Żałosne jest jedynie doprowadzenie do takie marnotrawstwa publicznych pieniędzy przez rządzących w postaci wybudowanej infrastruktury bramkowej na tych „nieużywanych” w przyszłości węzłach….
no i szkoda ceregieli z zatrzymywaniem się – marnotrawstwo czasu i paliwa… gdzie ta ekologia.

PODSUMOWUJĄC: dobra wiadomość 🙂

Anonimowo
Anonimowo
12 lat temu

Ważne że załatwione. Oby tylko Tusk to podpisał

Volt
Volt
12 lat temu

Brawo Gałażewski!!!!

XXXXXX
XXXXXX
12 lat temu
Reply to  Volt
Waldi_82
Waldi_82
12 lat temu

wszystko fajnie. tylko ciekawe czy teraz wszyscy beda pachac sie przez centrum. Albo beda zjeżdżać na dk88 zawracac i spowrotem na autostrade no i jakies 2zł zaoszczędzone!!

~.
~.
12 lat temu

Po pierwsze ludzie ostudźcie się i poczekajcie aż wejdzie to w życie. Po drugie, autorze artykułu, daruj sobie pisanie większym drukiem, że to Frankiewicz wywalczył, bo w ogóle nie powinien był dopuścić do takiej sytuacji, a to że to teraz odkręci nie spowoduje, że zmaże się reszta jego idiotycznych działań.

wielehałasuonic
wielehałasuonic
12 lat temu

To chyba jednak nie jest takie proste niestety. Wydaje się że jak ktoś wjedzie w Kleszczowie i zjedzie w Sośnicy (czy też na dwóch środkowych węzłach) lub odwrotnie to nie zapłaci (ruch lokalny). Podobnie rzecz się ma w stronę Katowic i Krakowa gdzie bramki są na autostradzie, a nie zjazdach (ruch aglomeracyjny). Ale jeśli już Gliwiczanin będzie wracał z/jechał do Wrocławia i nie zjedzie/wjedzie w Kleszczowie to za gliwicki odcinek zapłaci.

Marek Berezowski
Marek Berezowski
12 lat temu

Pan Frankiewicz całe lata wykorzystywał argument opłaty na A4 żeby nie wyprowadzić tirów (w 2008 r. pisał o tym do wojewody), teraz, w obliczu referendum, udaje zaskoczonego! Na dodatek, nawet ostatnio, odmówił wystąpienia do ministerstwa o wyjaśnienie powodów wybudowania bramek koło Gliwic, zamiast dopiero w Kleszczowie. Podstawowe pytanie: dlaczego na gliwickim odcinku A-4 w ogóle wybudowano bramki poboru opłat, podczas gdy na całym pozostałym odcinku od Katowic do Gliwic bramek takich nie przewiduje się? Dlaczego całe lata prezydent Gliwic zasłaniał się opłatami na gliwickim odcinku A4, jako argumentem przeciw wyprowadzeniu tirów z centrum? Dlaczego wybudowano tak wiele punktów poboru opłat,… Czytaj więcej »