Wielu przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw bardzo często poszukuje odpowiedzi na pytanie – od czego zacząć projektowanie strony internetowej? Równie często właściciele firm zastanawiają się, na czym polega projektowanie responsywnej strony internetowej.
Trudno się temu dziwić, polskie firmy – małe i średnie – nadal nie wykorzystują Internetu, stron internetowych jako najważniejszego lub co najmniej bardzo ważnego narzędzia komunikacji marketingowej, narzędzia sprzedaży. Od wielu lat statystyki wskazują, że ten problem dotyczy około połowy firm z sektora MSP. Na tle innych krajów europejskich wypadamy, co najmniej niekorzystnie.
Tworzenie strony internetowej dla MSP – specyfika
Odpowiadając na szybko i bardzo ogólnie, stworzenie strony internetowej dla małego i średniego biznesu (MSP), co do zasady, w niewielkim stopniu różni się od tworzenia stron internetowych dla globalnych korporacji, czy dużych firm o zasięgu krajowym.
Oczywiście, strony dużych firm bywają o wiele bardziej zaawansowane technologicznie, złożone, ale to tylko dlatego, że ich cele biznesowe są najczęściej wielowymiarowe.
Jest jednak jedna wspólna cecha, która łączy korporacje i firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. W każdym z tych przypadków (firma z MSP, korporacja) wskazane jest, sugerowane jest po prostu tworzenie strony www Gliwice od podstaw. Tylko takie podejście zapewni najlepsze efekty biznesowe.
Na czym polega tworzenie własnej strony www?
Wbrew temu, co można myśleć, tworzenie własnej strony www nie polega na kodowaniu, tworzeniu grafik, szaty graficznej, redagowaniu opisów dotyczących oferty, czy produktów, usług. Profesjonalne podejście do tworzenia stron skupia w pierwszej kolejności uwagę na potrzebach, celach, wymaganiach biznesowych.
Koniec końców, firmowa strona internetowa nie jest tylko dodatkiem, kwiatkiem w butonierce, ale skutecznym narzędziem sprzedażowym, wspierającym wizerunek firmy, pozwalającym nawiązywać nowe relacje biznesowe. Umożliwiającym dotarcie do nowych klientów i kontrahentów bez ograniczeń czasowych, przestrzennych, czy wynikających z rytmu pracy w firmie.
Tworzenie własnej strony www zdecydowanie należy rozpocząć od przemyślenia roli, jaką powinna pełnić w firmie. Jakie cele ma pozwalać osiągać? W jaki sposób można mierzyć osiąganie tych celów oraz przy spełnieniu jakich warunków wyniki (np. sprzedażowe), uzyskiwane za pomocą strony, można uznać za satysfakcjonujące.
Od czego zacząć tworzenie strony www
Mówiąc już bardziej konkretnym językiem, tworzenie strony internetowej należy rozpocząć od prac, które mieszczą się w tak zwanej fazie odkrycia. Składa się na nią analiza biznesowa, określenie modelu biznesowego, badanie potrzeb klienta, mapowanie procesów, analiza konkurencji, benchmarking oraz tworzenie proto persony.
Choć każda z tych kwestii, to tak naprawdę temat na osobny, dość obszerny artykuł, to mówiąc ogólnie chodzi o to, by poznać, określić cele biznesowe (krótko- i długoterminowe), określić sposób ich osiągania. Istotne jest oczywiście także zrozumienie swoich klientów oraz przełożenie tych kwestii na funkcjonalności strony internetowej. Tak, by pozwalała ona w jak najbardziej efektywny sposób realizować cele biznesowe. By zaspokajała potrzeby i oczekiwania właścicieli biznesu oraz przede wszystkim ich klientów.
Oczywiście, cele mogą być bardzo różne. Firmie – w szczególności małej i średniej – może w pierwszej kolejności chodzić o pozyskiwanie nowych klientów, czy zdobywanie przewagi nad konkurencją. Lub, na przykład, może jej zależeć na poszerzeniu zakresu działalności – poprzez otworzenie się na klienta regionalnego, czy ogólnokrajowego.
Do osiągnięcia każdego z powyższych celów, strona internetowa będzie idealnym narzędziem. Przy czym nie mamy na myśli dowolnej strony internetowej, ale zaprojektowaną w zgodzie z potrzebami. Czyli mówiąc bardzo utartą frazą – uszytą na miarę.
Projektowanie strony internetowej – dobre wzorce projektowe
Profesjonalne tworzenie stron internetowych to przede wszystkim tworzenie strony w zgodzie z aktualnymi technologiami, konwencjami projektowymi, standardami sieciowymi, wzorcami projektowymi, rekomendacjami, badaniami, przeprowadzonymi przez badaczy, zajmujących się użytecznością stron internetowych (usability).
Najbardziej wskazanym wykonawcą firmowej strony internetowej jest oczywiście wyspecjalizowana, doświadczona, nagradzana, polecana przez klientów agencja UX lub software house.
Dlaczego nie powinno się tworzyć stron na własną rękę, za pomocą popularnych szablonów, kreatorów stron internetowych? Bowiem w 99% przypadków efekt takich prac jest daleki od poprawności. Strona tworzona przez amatora, który w krótkim czasie musiał do jej stworzenia nabyć wiedzę z zakresu programowania, projektowania, pozycjonowania, marketingu internetowego, user experience, designu, zazwyczaj zawiera liczne błędy, niedociągnięcia.
Wygląda nieprzekonująco, działa nie zawsze poprawnie i zgodnie z oczekiwaniami. Nie robi pozytywnego wrażenia na klientach. Jednym słowem, zamiast być źródłem zysków (finansowych, biznesowych, wizerunkowych) jest źródłem strat lub niewykorzystanych możliwości.
Tworzenie strony www w agencji UX
Wybranie odpowiedniej firmy, która zadba o szereg kwestii – od czysto technologicznych, przez biznesowe, po wizerunkowo-marketingowe jest kwestią priorytetową w przypadku tworzenia stron internetowych.
Pamiętajmy, że projektowanie interfejsu strony internetowej to nie jedyna kwestia nad jaką agencja UX będzie pracować. Stąd też warto prześledzić jej portfolio pod kątem ilości, złożoności zrealizowanych projektów. Warto sprawdzić w jakich branżach, sektorach ma doświadczenie.
Bardzo wymiernym i wiarygodnym wskaźnikiem jakości są oczywiście nagrody, opinie dotychczasowych klientów. Niemniej istotny jest także staż rynkowy oraz sposób współpracy. Zdecydowanie należy stawiać na firmy, które są w stanie zaoferować długoterminową współpracę, w ramach której strona internetowa będzie rozwijana, konserwowana, nadzorowana.
(materiał partnera)