Wóz bojowy z Gliwic zwojuje Europę? Zobacz film

Gliwice stawiają na nowoczesne technologie.

Gliwiccy specjaliści w projektowaniu, rozwoju produktów i produkcji sprzętu pancernego pokazali koncepcję wóz wsparcia bezpośredniego PL-O1 CONCEPT. To pojazd bojowy, gąsienicowy i opancerzony, który w istotny sposób zwiększy potencjał bojowy wojsk lądowych. Jego zaletami będą przede wszystkim wysoka mobilność, duża siła ognia i zwiększony poziom ochrony załogi. Prezentacja idei pojazdu PL-O1 CONCEPT zaprojektowanego i wykonanego przez gliwicki OBRUM, to pierwszy etap w pracach nad stworzeniem wozu wsparcia bezpośredniego dla polskiej armii.

Dalszy krok to opracowanie prototypu w ramach konsorcjum firm Polskiego Potencjału Obronnego z OBRUM jako liderem i zgłoszenie go do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w celu uzyskania finansowania dalszych prac nad projektem.

Polski Holding Obronny współpracuje z czołowymi firmami w branży w celu dostarczenia nowych komponentów do projektu, realizowanego w ramach priorytetowego programu modernizacji Polskich Sił Zbrojnych.

Potencjalni krajowi konsorcjanci i poddostawcy projektu to m.in. ZM BUMAR-ŁABĘDY S.A., Huta Stalowa Wola S.A., Bumar Elektronika S.A. WB Elektronics S.A., Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, BUMAR PCO S.A., ZM Tarnów S.A.,Radmor S.A., PIMCO Sp. z o.o.

Prototyp ma powstać w ciągu trzech najbliższych lat. Ma być gotowy w 2016 roku, jest to czas na spełnienie oczekiwań wojska.

Aktualnie trwa dialog techniczny między inżynierami OBRUM a zespołem pancernym MON. W ciągu najbliższych miesięcy zostaną doprecyzowane wymagania taktyczno-techniczne na nową platformę bojową. Program modernizacji sił zbrojnych, którego wartość sięga wielu miliardów złotych, ma zostać zakończony w 2022 r., a dostawa pierwszych seryjnych pojazdów ma rozpocząć się w 2018 r.

Podstawowym zadaniem PL-O1 CONCEPT będzie walka z pojazdami przeciwnika mogącymi zagrażać innym pojazdom takim jak kołowe transportery opancerzone i bojowe wozy piechoty, które nie są wyposażone w odpowiednie środki ogniowe pozwalające na radzenie sobie z takim zagrożeniem.

– Pokazana przez nas koncepcja PL-01 CONCEPT powstała w OBRUM, tam też będziemy rozwijać ten projekt, ale to także przyszłość drugiej gliwickiej spółki, ZM BUMAR-ŁABĘDY SA, tam ulokowana będzie seryjna produkcja – Andrzej Szortyka, Prezes Zarządu OBRUM Sp. z o.o. i ZM BUMAR-ŁABĘDY SA.

[nggallery id=136]
 
Zaprezentowana na targach koncepcja PL-01 CONCEPT została wyposażona w przykładowe systemy, które mogą być konfigurowane w elastyczny sposób zgodnie z oczekiwaniem klienta. Dowolne konfiguracje umożliwią systemy projekcji 3D CAVE dodatkowo wizualizujące koncepcję PL-01 CONCEPT w czasie targów. Systemy te to również nowe kompetencje powstałego w OBRUM Centrum Symulacji Wojskowych. Produkty i rozwiązania CSW zaprezentowane w Kielcach będą rozwijane przez gliwickich inżynierów w kierunku m.in. produkcji autorskich symulatorów i trenażerów (obsługa pojazdów i urządzeń, podnoszenie umiejętności, aplikacje proceduralne i testy), aplikacji szkoleniowo-serwisowych typu Augmented Reality (serwisowe, informacyjne, diagnostyczne), produkcji interaktywnych instrukcji multimedialnych z zakresu obsługi produktu (E-learning, aplikacje na urządzenia mobilne), a nawet działalności naukowej w zakresie grafiki komputerowej i symulacji.

W strefie pancernej wystawy Polskiego Holdingu Obronnego pomysły i obecne osiągnięcia gliwickich inżynierów we współpracy z firmami kooperującymi można było oglądać na przykładzie symulatora SK-1 do KTO Rosomak w wersji plutonowej, połączonego z innymi systemami symulacji takimi jak: symulator śmigłowca, wirtualny poligon. Projekty te oparte są na poszerzonej rzeczywistości, systemie wirtualnego pola walki VBS oraz trójwymiarowej rzeczywistości.

– To bez wątpienia ogromny skok technologiczny w projektowaniu wyrobów, metodach szkolenia i obsłudze serwisowej sprzętu pancernego w polskim przemyśle obronnym – mówi Aleksander Nawrat – Członek Zarządu ds. Rozwoju w OBRUM.

Oprócz koncepcji wozu wsparcia bezpośredniego OBRUM w tym roku zaprezentował platformę autonomiczny pojazd gąsienicowy w wersji niszczyciela czołgów na platformie doświadczalnej ANDERS. Wóz prezentowany był w wersji z napędem hybrydowym.

Współpracuje on z latającym systemem bezzałogowym, który pokazuje możliwość prowadzenia wspólnych działań. Obiekt latający może konwojować pojazd lądowy, monitorując teren przed pojazdem i automatycznie się dostosować w przypadku zmiany kierunku poruszania się pojazdu lądowego.

– Naszą koncepcję pojazdu hybrydowego opracujemy wspólnie z Politechniką Śląską, pozwala to nam łączyć pomysły naukowców cywilnych i wojskowych inżynierów w drodze do nowatorskich rozwiązań mających zastosowanie na współczesnym polu walki – dodaje Aleksander Nawrat.

spot_img

ZOBACZ TEŻ

KOMENTARZE

guest

2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
rychu
rychu
9 lat temu

po co i dla kogo? MON i tak woli stary zdezelowany sprzęt z Niemiec. No i gdzie to niby mają robić? W Bumarze? Tą garstką ludzi, na tym zdezelowanym parku maszynowym.

lolo
lolo
9 lat temu

Ten pojazd to tylko na ekspedycje nie poradzi sobie z czołgiem nawet z T-72 ma o wiele mniejszy pancerz itd. Czyżby Komorowski kłamał mówiąc że teraz armia skupi się na odbudowie potencjału obronnego.

żal że nie ma prawdziwego gospodarza na tym podwórku :/ ten pojazd to przeróbka CV90 :/

spot_img

AKTUALNOŚCI

KRYMINAŁKI