Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach ostatnio dokonuje dużych zakupów.
W grudniu do PKM trafiło 11 nowych pojazdów Solaris Urbino 18, a niedawno ogłoszono wyniki przetargu na kolejne pojazdy dwunastometrowe.
Zarówno pojazdy 18-metrowe, jak i te, które dotrą do Gliwic są wyposażone m.in. w klimatyzację oraz WIFI, które ma działać niebawem.
To jednak nie koniec zakupów. Przedsiębiorstwo rozważa zakup hybryd. Jest to jednak spory wydatek, więc PKM liczy na to, że odpowiednie instytucje wyraziły zgodę, by zamiast autobusów hybrydowych pojawiły się w naszym mieście te spełniające normę dopuszczalnych emisji spalin Euro VI. Tak się stało już np. w Opolu.
– Z ekologią między hybrydą a Euro VI jest niewielka różnica, więc jeśli się jednostka ministerstwa zgodzi, to wtedy kupilibyśmy 9 osiemnastometrowych i 8 dwunastometrowych pojazdów. Przyjechały do końca tego roku – mówi Henryk Szary, prezes gliwickiego PKM. – Różnica między hybrydą a Euro VI nie jest znacząca, a między 9 a 17 sztuk autobusów jest znacząca – dodaje.
Tabor gliwickiego PKMu jest nowoczesny. Przypomnijmy, że przedsiębiorstwo jeździ na zlecenie KZK GOP. Od początku swojej działalności, czyli od 1997 roku, zakupiło ponad 190 autobusów za blisko 160 mln zł. Głównym udziałowcem firmy jest Miasto Gliwice, które w latach 1998 – 2014 przekazało łącznie kwotę 34,2 mln zł na działalność spółki.