Już wkrótce rozpocznie się kompleksowa przebudowa dworca w Gliwicach. Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą prac budowlanych.
Wartość zawartego wczoraj kontraktu to 136,8 miliona złotych.
Kompleks dworca przebuduje konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones S.A.
W najbliższych dniach plac budowy zostanie przekazany wykonawcy, a następnie rozpoczną się prace budowlane. Inwestycja to wspólny projekt PKP S.A. i PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Głównym celem przebudowy dworca w Gliwicach jest poprawa komfortu podróżnych. Cały kompleks będzie przyjazny dla osób niepełnosprawnych. W posadzce zamontowane zostaną linie prowadzące z polami uwagi. Pomogą one osobom niewidomym i niedowidzącym w dotarciu najważniejszych miejsc na dworcu. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne. Obniżona będzie część okienek kasowych. Nowością będą windy prowadzące na wyższe kondygnacje. W budynku zostaną wybudowane także toalety przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Nowością będzie korytarz łączący obydwie hale, co ułatwi podróżnym przemieszczanie się po dworcu i dostęp do zlokalizowanych w nim funkcji.
Obiekt zostanie wyposażony w nowoczesny system informacji dla podróżnych. W celu zwiększenia bezpieczeństwa rozbudowany będzie system monitoringu, który swoim zasięgiem obejmie cały kompleks. Dworzec zyska nowoczesny system powiadamiania o pożarze oraz BMS, czyli system inteligentnego zarządzania budynkiem.
Renowacja obejmie elementy historyczne, między innymi mozaikę znajdująca się w holu głównym i drewniane sufity. Wyremontowana zostanie elewacja wraz z detalami architektonicznymi. Zyska ona nową iluminację. Nad wejściem głównym zainstalowany zostanie nowy zegar i napis z nazwą dworca.
Gruntowna przebudowa czeka perony i tunele. Powstaną tam windy i schody ruchome oraz nowe elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. Perony zyskają całkowicie nową nawierzchnię oraz zadaszenie z przeszkleniami. Wymienione zostaną również tory w obrębie stacji.
– Inwestycja ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. To jeden z najszerzej zakrojonych projektów, realizowanych przez Grupę PKP. Dotychczas przy udziale środków UE przebudowano dworce w Gdyni i Wrocławiu, a także wybudowano nowy, podziemny dworzec Kraków Główny. Trwają inwestycje w Szczecinie i Bydgoszczy – mówi Wojciech Rokicki, zastępca dyrektora Departamentu Inwestycji w PKP S.A.
Przebudowa dworca oraz trzech peronów i związanej z nimi infrastruktury potrwa do końca 2015 roku. Jedynie prace przy peronie 4 zostaną ukończone w 2016 roku.