W Ministerstwie Rozwoju podpisano wczoraj pięć umów o dofinansowanie ważnych polskich inwestycji drogowych.
W przypadku Gliwic przypieczętowuje to przyznanie maksymalnego, 85% wsparcia z UE na budowę fragmentu zachodniej obwodnicy miasta.
Przypomnijmy, że gliwicki projekt jest jednym z 16 przedsięwzięć z całej Polski, przyjętych do realizacji w ramach konkursu organizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dwanaście z nich (w tym gliwicki) zostanie wykonanych z pełnym dofinansowaniem z Unii Europejskiej (85%), pozostałe cztery zostaną natomiast dofinansowane w mniejszym stopniu (27%). Naszą inwestycję przeprowadzi Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach przy współpracy wydziałów Urzędu Miejskiego.
Wraz z prezydentem Gliwic Zygmuntem Frankiewiczem umowy na unijne dofinansowanie sygnowali we wtorek w Warszawie przedstawiciele Krakowa, Bydgoszczy, Tarnowa i Leszna.
Wśród zaproszonych gości obecni byli również wojewodowie reprezentujący regiony, w ramach których miasta zdobyły unijne wsparcie. Jego łączna wartość dla wszystkich pięciu miast wynosi 481 mln zł.
– Dofinansowane inwestycje mają służyć odciążeniu centrów miast oraz usprawnieniu ich komunikacji – podkreślił na początku spotkania Wiold Słowik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju.
Przyznane miastu 116 mln zł wsparcia z unijnej kasy pozwoli połączyć docelowo Drogę Krajową nr 88 z ulicą Rybnicką i rozładować ruch w centrum Gliwic.
Szacowana wartość gliwickiej inwestycji to prawie 152 mln zł. Budowę odcinka zachodniej obwodnicy Gliwic od ul. Daszyńskiego do ul. Rybnickiej zaplanowano na lata 2018–2019 w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 (Działanie 4.2: Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego). Realizacja projektu pozwoli na wyprowadzenie ruchu ciężarowego poza obszar zabudowy mieszkaniowej i usługowej oraz skomunikowanie terenów inwestycyjnych położonych w Specjalnej Strefie Ekonomicznej.
– Odcinek zachodniej obwodnicy Gliwic od ul. Daszyńskiego do ul. Rybnickiej ma długość około 3,2 km. Trasa będzie biegła po wschodniej stronie zabudowań przy ul. Orkana, następnie w odległości ok. 300 metrów na południowy zachód od zabudowy osiedla Sikornik i południowym skrajem ogrodów działkowych przy ul. Rybnickiej – przypomina Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich. Dodaje, że obwodnica będzie miała jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu. Wyjątkiem będą skrzyżowania z ulicami Daszyńskiego i Rybnicką, gdzie liczba jezdni zwiększy się do dwóch. Dzięki temu przepustowość na skrzyżowaniach będzie lepsza, umożliwi to również w przyszłości, na skrzyżowaniu obwodnicy z ul. Rybnicką, budowę węzła typu karo. Na skrzyżowaniach z drogami poprzecznymi kierowcy będą mieli do dyspozycji dodatkowe trzy pasy ruchu (dodatkowe lewoskręty). Droga będzie wyposażona w kanalizację deszczową, oświetlenie uliczne, urządzenia ITS (np. tablice zmiennej treści), stację meteorologiczną. W celu ochrony korytarza ekologicznego (dolina potoku Doa) zaprojektowano estakadę składającą się z dwóch przęseł o rozpiętości 32 m. Wzdłuż jezdni głównej zaprojektowano tzw. drogi serwisowo-gospodarcze. Ich budowa umożliwi utrzymanie elementów wyposażenia drogi bez konieczności ograniczania ruchu na jezdni głównej obwodnicy. Z dróg serwisowych będą mogli korzystać rowerzyści.
– Zachodnia część obwodnicy miasta będzie posiadać kategorię drogi krajowej (DK) i stanowić fragment ciągu istniejącej DK nr 78 relacji Chałupki–Chmielnik. Na terenie miasta docelowo DK 78 będzie przebiegać od węzła DK 78 (ul. Tarnogórska) i DK 88 po istniejącej DK 88 do węzła DK 88 z ul. Okulickiego (początek zachodniej obwodnicy miasta). Dalej po ul. Okulickiego – przebudowanej i wydłużonej do ul. Sowińskiego, od ul. Sowińskiego do ul. Daszyńskiego i dalej do ul. Rybnickiej – podkreśla Waldemar Garmulewicz z gliwickiego ZDM-u.
—
MSI
A co z odcinkiem południowym?