Pomimo licznych ostrzeżeń kolejne osoby padają ofiarą oszustw na portalach ogłoszeniowych. Tylko wczoraj do gliwickich śledczych zgłosiło się trzech pokrzywdzonych. Od początku miesiąca oszuści wzbogacili się o 20 tys. złotych.
Do kilku jednostek gliwickiej policji zgłosiło się troje pokrzywdzonych zgłaszających fakt oszustwa związanego z wyłudzeniem danych kart płatniczych, a następnie kradzieżą pieniędzy zgromadzonych na koncie. Jeden z pokrzywdzonych wczoraj został w ten sposób pozbawiony oszczędności w wysokości 10 tys. złotych. Oszuści tylko wczoraj wyłudzili w ten sposób ponad 12 tys. złotych. Od początku lipca do gliwickich stróży prawa zgłosiło się ponad 10. pokrzywdzonych. W każdym przypadku schemat działania sprawców był podobny:
- Sprzedający wystawia produkt lub usługę na portalach ogłoszeniowych, np. OLX
- Do sprzedającego odzywa się osoba rzekomo zainteresowana zakupem i wypytuje o szczegóły. Kontakt najczęściej następuje przez komunikator WhatsApp.
- W trakcie prowadzonej rozmowy potencjalnie zainteresowany kupujący – przestępca proponuje sprzedającemu płatność poprzez nową usługę.
- Sprzedający otrzymuje link do strony, na której ma podać dane swojej karty lub dane do logowania do usług bankowości elektronicznej. Link może być przesłany:
– bezpośrednio w rozmowie przez komunikator,
– w wiadomości e-mail lub SMS podszywającej się np. pod portal ogłoszeniowy, lub usługę kurierską.
- Klikając w przesłany link, otwiera się specjalnie przygotowana strona, wyglądająca dla sprzedającego wiarygodnie, gdyż może tam zobaczyć np. zdjęcie i cenę swojego produktu.
- Na tej stronie znajduje się ponadto miejsce do wpisania:
– karty płatniczej (dane posiadacza karty, pełen numer karty, CVV, data ważności, kod 3DS)
– lub danych dostępowych do bankowości elektronicznej (login, hasło, SMS kody).
- Po podaniu powyższych danych nie dochodzi do sprzedaży i dodatkowo sprzedający traci swoje środki, stając się pokrzywdzonym.
Jak zapobiec oszustwom i co zrobić, aby chronić swoją tożsamość i pieniądze?
Prosimy, aby zawsze pamiętać, że:
- dane dostępowe do konta, dane karty płatniczej oraz dane osobowe to informacje, które powinny być zawsze chronione – nie należy ich udostępniać osobom nieuprawnionym! Ujawniając je, narażamy się na utratę swoich pieniędzy, a nawet zaciągnięcie kredytu lub pożyczki;
- jeśli ktoś wywiera na Państwa presję i wymusza podjęcie natychmiastowej decyzji lub działań –proszę zastanowić się dwa razy, to może być próba ataku;
- warto upewnić się w innym kanale komunikacji (np. oficjalny numer telefonu podany w Internecie), że nadawca rzeczywiście wysłał do Państwa wiadomość – zarówno w przypadku wiadomości e-mail, jak i wiadomości SMS lub wysyłanych w komunikatorach, nazwę nadawcy można dowolnie zmodyfikować i w ten sposób podszyć się pod prawdziwą firmę;
- warto zweryfikować wiadomość pod kątem poprawności językowej (np. czy jest napisana poprawną polszczyzną, nie zawiera literówek lub innych błędów).
Jeśli zostaliście Państwo pokrzywdzeni w wyniku przeprowadzenia takiego ataku, prosimy o niezwłoczne złożenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa Policji oraz skontaktowanie się z Państwa bankiem. Jeśli posiadacie Państwo relacje biznesowe w kilku bankach, warto poinformować wszystkie o zdarzeniu.