r e k l a m a


Kolejni gliwiczanie oszukani przez internet

Pomimo licznie prowadzonych akcji informujących oraz ostrzeżeń kolejne osoby padają ofiarą oszustw na portalach ogłoszeniowych. Dotychczasowe ostrzeżenia, kampanie społeczne, komunikaty policji czy mediów nie skutkują – internauci dają się podejść oszustom. Tym razem fikcyjny kupujący, podesłał link do fałszywej strony banku, w rezultacie czego pokrzywdzona straciła niespełna 2 tys złotych.

Wczoraj do gliwickich śledczych zgłosiła się 44-letnia mieszkanka Gliwic. Poinformowała o fakcie oszustwa związanego z wyłudzeniem danych konta bankowego, a następnie kradzieżą pieniędzy zgromadzonych na koncie. Została w ten sposób pozbawiona kwoty 1900 zł. Sposób działania przestępców jest zazwyczaj taki sam:
– sprzedający wystawia produkt lub usługę na portalach ogłoszeniowych,
– do sprzedającego odzywa się osoba rzekomo zainteresowana zakupem i wypytuje o szczegóły. Kontakt najczęściej następuje przez komunikatory,
– w trakcie prowadzonej rozmowy potencjalnie zainteresowany kupujący – przestępca proponuje sprzedającemu płatność poprzez nową usługę,
– sprzedający otrzymuje link do strony, na której ma podać dane swojej karty lub dane do logowania do usług bankowości elektronicznej.

Link może być przesłany:
– bezpośrednio w rozmowie przez komunikator,
– w wiadomości e-mail lub SMS podszywającej się np. pod portal ogłoszeniowy, lub usługę kurierską.

Klikając w przesłany link, otwiera się specjalnie przygotowana strona, wyglądająca dla sprzedającego wiarygodnie, gdyż może tam zobaczyć np. zdjęcie i cenę swojego produktu.
Na tej stronie znajduje się ponadto miejsce do wpisania:
– karty płatniczej (dane posiadacza karty, pełen numer karty, CVV, data ważności, kod 3DS)
– lub danych dostępowych do bankowości elektronicznej (login, hasło, SMS kody).
Po podaniu powyższych danych sprzedający traci swoje środki, stając się pokrzywdzonym.

Jak zapobiec oszustwom i co zrobić, aby chronić swoją tożsamość i pieniądze?

Prosimy, aby zawsze pamiętać, że:
– dane dostępowe do konta, dane karty płatniczej oraz dane osobowe to informacje, które powinny być zawsze chronione – nie należy ich udostępniać osobom nieuprawnionym! Ujawniając je, narażamy się na utratę swoich pieniędzy, a nawet zaciągnięcie kredytu lub pożyczki;
– jeśli ktoś wywiera na Państwa presję i wymusza podjęcie natychmiastowej decyzji lub działań –proszę zastanowić się dwa razy, to może być próba ataku;
– warto upewnić się w innym kanale komunikacji (np. oficjalny numer telefonu podany w Internecie), że nadawca rzeczywiście wysłał do Państwa wiadomość – zarówno w przypadku wiadomości e-mail, jak i wiadomości SMS lub wysyłanych w komunikatorach, nazwę nadawcy można dowolnie zmodyfikować i w ten sposób podszyć się pod prawdziwą firmę;
– warto zweryfikować wiadomość pod kątem poprawności językowej (np. czy jest napisana poprawną polszczyzną, nie zawiera literówek lub innych błędów).

„Jeśli zostaliście Państwo pokrzywdzeni w wyniku przeprowadzenia takiego ataku, prosimy o niezwłoczne złożenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa policji oraz skontaktowanie się z Państwa bankiem. Jeśli posiadacie Państwo relacje biznesowe w kilku bankach, warto poinformować wszystkie o zdarzeniu” – informuje policja.

ZOBACZ TEŻ

KOMENTARZE

Subscribe
Powiadom o
guest

2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Jan
Jan
2 lat temu

Trzeba być kompletnym deb….. żeby udostępniać takie dane a później płacz

slawomir
slawomir
2 lat temu

to tylko 2 tys. Idzie przeżyć. a inflacja nap…Pozdrawiam

AKTUALNOŚCI

KRYMINAŁKI