r e k l a m a
spot_imgspot_img

Kolejni gliwiczanie oszukani przez internet

Pomimo licznie prowadzonych akcji informujących oraz ostrzeżeń kolejne osoby padają ofiarą oszustw na portalach ogłoszeniowych. Dotychczasowe ostrzeżenia, kampanie społeczne, komunikaty policji czy mediów nie skutkują – internauci dają się podejść oszustom. Tym razem fikcyjny kupujący, podesłał link do fałszywej strony banku, w rezultacie czego pokrzywdzona straciła niespełna 2 tys złotych.

Wczoraj do gliwickich śledczych zgłosiła się 44-letnia mieszkanka Gliwic. Poinformowała o fakcie oszustwa związanego z wyłudzeniem danych konta bankowego, a następnie kradzieżą pieniędzy zgromadzonych na koncie. Została w ten sposób pozbawiona kwoty 1900 zł. Sposób działania przestępców jest zazwyczaj taki sam:
– sprzedający wystawia produkt lub usługę na portalach ogłoszeniowych,
– do sprzedającego odzywa się osoba rzekomo zainteresowana zakupem i wypytuje o szczegóły. Kontakt najczęściej następuje przez komunikatory,
– w trakcie prowadzonej rozmowy potencjalnie zainteresowany kupujący – przestępca proponuje sprzedającemu płatność poprzez nową usługę,
– sprzedający otrzymuje link do strony, na której ma podać dane swojej karty lub dane do logowania do usług bankowości elektronicznej.

Link może być przesłany:
– bezpośrednio w rozmowie przez komunikator,
– w wiadomości e-mail lub SMS podszywającej się np. pod portal ogłoszeniowy, lub usługę kurierską.

Klikając w przesłany link, otwiera się specjalnie przygotowana strona, wyglądająca dla sprzedającego wiarygodnie, gdyż może tam zobaczyć np. zdjęcie i cenę swojego produktu.
Na tej stronie znajduje się ponadto miejsce do wpisania:
– karty płatniczej (dane posiadacza karty, pełen numer karty, CVV, data ważności, kod 3DS)
– lub danych dostępowych do bankowości elektronicznej (login, hasło, SMS kody).
Po podaniu powyższych danych sprzedający traci swoje środki, stając się pokrzywdzonym.

Jak zapobiec oszustwom i co zrobić, aby chronić swoją tożsamość i pieniądze?

Prosimy, aby zawsze pamiętać, że:
– dane dostępowe do konta, dane karty płatniczej oraz dane osobowe to informacje, które powinny być zawsze chronione – nie należy ich udostępniać osobom nieuprawnionym! Ujawniając je, narażamy się na utratę swoich pieniędzy, a nawet zaciągnięcie kredytu lub pożyczki;
– jeśli ktoś wywiera na Państwa presję i wymusza podjęcie natychmiastowej decyzji lub działań –proszę zastanowić się dwa razy, to może być próba ataku;
– warto upewnić się w innym kanale komunikacji (np. oficjalny numer telefonu podany w Internecie), że nadawca rzeczywiście wysłał do Państwa wiadomość – zarówno w przypadku wiadomości e-mail, jak i wiadomości SMS lub wysyłanych w komunikatorach, nazwę nadawcy można dowolnie zmodyfikować i w ten sposób podszyć się pod prawdziwą firmę;
– warto zweryfikować wiadomość pod kątem poprawności językowej (np. czy jest napisana poprawną polszczyzną, nie zawiera literówek lub innych błędów).

„Jeśli zostaliście Państwo pokrzywdzeni w wyniku przeprowadzenia takiego ataku, prosimy o niezwłoczne złożenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa policji oraz skontaktowanie się z Państwa bankiem. Jeśli posiadacie Państwo relacje biznesowe w kilku bankach, warto poinformować wszystkie o zdarzeniu” – informuje policja.

ZOBACZ TEŻ

KOMENTARZE

Subscribe
Powiadom o
guest

2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Jan
Jan
1 rok temu

Trzeba być kompletnym deb….. żeby udostępniać takie dane a później płacz

slawomir
slawomir
1 rok temu

to tylko 2 tys. Idzie przeżyć. a inflacja nap…Pozdrawiam

spot_img

AKTUALNOŚCI

KRYMINAŁKI