Stacja Łabędy przez 3 najbliższe lata będzie przebudowywana, a towarzyszyć temu będzie spektakularna przemiana okolicznej infrastruktury drogowej, realizowana przez miasto w ścisłej koordynacji z kolejową spółką PKP PLK.
Do końca 2028 roku mieszkańcy Łabęd zyskają nowe rondo turbinowe i nowy układ drogowy, dostosowany do rozbudowanej stacji kolejowej i poszerzonego wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Staromiejskiej. Prace będą wiązały się z koniecznością wprowadzenia nowej organizacji ruchu, która w największym stopniu dotknie kierowców. Pierwszy etap zmian rozpocznie się już w przyszłym tygodniu – 13 listopada.
Zadanie, z którym zmierzą się drogowcy w Łabędach, będzie skomplikowane, między innymi ze względu na konieczność obniżenia terenu o prawie 4 metry. Dlatego wykonawca miejskiej inwestycji – firma Eurovia Polska SA – w pierwszej kolejności zajął się przebudową infrastruktury podziemnej związanej z odwodnieniem. Jednocześnie wszystkie działania drogowców będą musiały być dostosowane do frontu robót spółki PKP PLK i wykonawcy prac kolejowych, firmy „Trakcja SA” – z uwagi na konieczność przyszłych rozbiórek części nasypów kolejowych, uzależnionych od ustalonej przez PKP PLK organizacji ruchu pociągów.
Pierwsze zmiany organizacji ruchu zaczną obowiązywać kierowców w nadchodzącą środę i potrwają – w zależności od ulicy – od kilku tygodni do kilku miesięcy.
Ulica Narutowicza zostanie zamknięta dla ruchu. Dojazd do niej możliwy będzie od strony ulicy Wolności lub ulicy Różanej.
Na ulicy Strzelców Bytomskich zostanie wprowadzony ruch wahadłowy z tymczasową sygnalizacją świetlną.
Przejazd pod wiaduktem kolejowym u zbiegu ulic Głównej i Strzelców Bytomskich będzie odbywał się tylko w jednym kierunku (od strony ulicy Strzelców Bytomskich).
W rejonie skrzyżowania ulic: Staromiejskiej, Głównej i Wolności pojazdy będą przekierowywane na wybudowany na czas robót przejazd tymczasowy.
Przypomnijmy – w ramach przebudowy przez kolejową spółkę układu torowego w rejonie stacji Gliwice Łabędy, w jej sąsiedztwie (pod przyszłym wiaduktem kolejowym nad ul. Strzelców Bytomskich) powstanie czterowlotowe rondo turbinowe. Zbierze ono ruch z ulic Przyszowskiej, Staromiejskiej, Strzelców Bytomskich i Głównej. Rozbudowany zostanie też fragment ul. Staromiejskiej w rejonie poszerzanego przez PKP PLK wiaduktu przy śluzie, a zlikwidowany będzie przejazd kolejowo-drogowy w poziomie szyn na przedłużeniu ul. Wolności.
W ramach organizacji węzła przesiadkowego w rejonie nowej stacji Gliwice Łabędy powstaną zatoki dla autobusów, parkingi park&ride dla zmotoryzowanych oraz bike&ride dla rowerzystów, a także ciąg pieszo-rowerowy (długości ok. 80 m) i droga dla rowerów (o łącznej długości blisko 800 m). Przebudowie ulegnie również infrastruktura podziemna kolidująca z inwestycją – powstanie nowe oświetlenie uliczne wraz z kanalizacją deszczową.