Na 2025 rok Gliwice zabezpieczą w budżecie blisko pół miliarda złotych na inwestycje. Akcent położono na potrzeby gliwiczan, a połowa środków przeznaczona zostanie na nowe mieszkania, drogi i ścieżki rowerowe. Dzięki temu w przyszłym roku w różnych dzielnicach rozpoczną się duże, przewidziane na kilka lat realizacje, takie jak budowa ostatniego odcinka obwodnicy Gliwic czy nowych miejskich mieszkań przy ul. Wiertniczej, a także mniejsze inwestycje podnoszące komfort życia w naszym mieście.
– To pierwszy budżet, nad którym pracowaliśmy od samego początku – przemyślany, odpowiedzialny i korzystny dla gliwiczan. Za sprawą reformy samorządowych finansów i nowej wizji rozwoju miasta wyróżnia go stabilność i przewidywalność. W przyszłym roku będziemy dysponować wyższymi i stabilnymi dochodami na rekordowym poziomie 2 miliardów złotych, a prognozowane wydatki sięgną 2,12 mld zł. Zabezpieczymy też blisko pół miliarda złotych na inwestycje. To – plus stosunkowo niski deficyt (121,3 mln zł) i prognozowana wysoka nadwyżka operacyjna (144,8 mln zł) – daje nam pewność, że po kilku trudnych dla samorządów latach będziemy mogli realizować więcej zadań o różnej skali, oczekiwanych przez mieszkańców – komentuje projekt miejskiego budżetu na 2025 rok prezydent Gliwic Katarzyna Kuczyńska-Budka.
Będą nowe mieszkania dla gliwiczan
Na inwestycje w gospodarce mieszkaniowej, które zgodnie z zapowiedzią prezydent Gliwic powstaną w ramach kontynuacji oraz rozpoczęcia nowych przedsięwzięć, miasto chce przeznaczyć w 2025 roku 108 mln zł. To 23% zaplanowanych wydatków inwestycyjnych miasta.
40 mln zł (36 mln zł w 2025 r.) zabezpieczy budowę zespołu budynków mieszkalnych i mieszkalno-usługowych ZBM II TBS przy ul. Wiertniczej. 20 mln zł (250 tys. zł w 2025 r.) pokryje koszty prac związanych z przyszłą realizacją nowego komunalnego budynku mieszkalnego przy ul. Miłej, 148 mln zł (300 tys. zł w 2025 r.) – nowych komunalnych budynków przy ul. Kujawskiej, 60 mln zł (320 tys. zł w 2025 r.) – nowych komunalnych budynków przy ul. Piaskowej, a 130 mln zł (300 tys. zł w 2025 r.) – komunalnego osiedla przy ul. Myśliwskiej.
14 mln zł zostanie przeznaczonych w przyszłym roku na modernizacje budynków mieszkalnych znajdujących się w zasobie komunalnym, w tym budynków zarządzanych przez wspólnoty mieszkaniowe. Zmiany będą zauważalne, podnosząc komfort mieszkania w tych obiektach oraz ich estetykę.
Po Gliwicach będzie jeździło się lepiej
Na budowę lub modernizację dróg, ścieżek rowerowych i węzłów przesiadkowych miasto chce przeznaczyć w przyszłym roku 127 mln zł. To 27% zaplanowanych wydatków inwestycyjnych.
Środki te pozwolą m.in. rozpocząć budowę ostatniego odcinka obwodnicy miasta – od ul. Bojkowskiej do Rybnickiej (łącznie 52 mln zł, w tym 27 mln zł w 2025 r.) oraz rozbudować ul. Zbożową (łącznie 40 mln zł, w tym 20 mln zł w 2025 r.). Uwzględniono też przebudowę ul. Architektów, na którą miasto zaplanowało w sumie 12 mln zł wkładu własnego (w tym 1,1 mln zł w 2025 r.), a dla tej inwestycji będzie się starało o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Zarezerwowano także środki na finansowanie prac nad dokumentacjami: budowy obwodnicy dzielnicy Ostropa (500 tys. zł w 2025 r.; całość prac na kwotę 81 mln zł), przebudowy układu ulic Dworcowej, Mikołowskiej, Wrocławskiej, Częstochowskiej, M. Strzody i S. Wyszyńskiego (500 tys. zł), zagospodarowania terenu po nieczynnym torowisku tramwajowym w pasie drogowym ul. Chorzowskiej (537 tys. zł w 2025 r. oraz 60 mln zł na całość prac) czy przebudowy i zagospodarowania ul. Zwycięstwa (400 tys. zł w 2025 r., 56 mln zł na całość prac).
Na budowę i przebudowę dróg wewnętrznych w naszym mieście (wraz z infrastrukturą) przeznaczono w 2025 r. 4,5 mln zł. W projekcie budżetu nie zabrakło też 62 mln zł (19 mln zł w 2025 r.) pod przyszłą budowę węzłów przesiadkowych w Łabędach, na osiedlu Kopernika, w Brzezince i przy ul. Kujawskiej obok hali PreZero Arena Gliwice. Na wszystkie te węzły miasto złożyło wnioski o dofinansowanie unijne – rozstrzygnięcia konkursów powinny nastąpić w nadchodzącym roku.
42 mln zł łącznie w 2025 r. pozwoli kontynuować prace związane z budową lub modernizacją ścieżek rowerowych – w tym drogi rowerowej wzdłuż ul. Toszeckiej nad jezioro Czechowickie, dróg rowerowych wzdłuż ul. Strzelców Bytomskich i ul. Mickiewicza. Kontynuowane będą prace projektowe związane z budową trasy rowerowej w śladzie wąskotorówki od stacji Trynek do granicy miasta czy ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż Kłodnicy (od ul. Orlickiego do ronda przy ul. Staromiejskiej), pomiędzy ul. Orlickiego i Jasnogórską, wzdłuż ul. Zawiszy Czarnego oraz ul. Słowackiego. Zgodnie z założeniami, powstające nowe ścieżki rowerowe będą łączyć się z już istniejącymi, tak aby miejska sieć tras scalała dzielnice w logiczną całość.