Budimex S.A., konsorcjum firm: Warbud S.A i Eurovia Polska S.A. oraz konsorcjum firm: Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i PRUiM SA – te podmioty chcą wybudować w Gliwicach nowoczesne Centrum Przesiadkowe.
Teraz czas na analizę złożonych w przetargu ofert i wybór tej najkorzystniejszej. Według planu budowa CP ma się rozpocząć na przełomie II i III kwartału bieżącego roku.
Wyłoniony w przetargu wykonawca zajmie się budową Centrum Przesiadkowego, przebudową ul. Składowej i fragmentu ul. Toszeckiej oraz odcinka ul. Tarnogórskiej.
Budowa nowoczesnego Centrum Przesiadkowego gruntownie zmieni na korzyść oblicze centrum Gliwic tworząc przyjazną przestrzeń miejską.
Nowoczesne Centrum Przesiadkowe powstanie na dawnych terenach pokolejowych i skupi wszystkie środki transportu miejskiego w jednym miejscu, podniesie standard obsługi i usprawni przemieszczanie się podróżnych.
W ramach inwestycji powstanie m.in. nowy zadaszony dworzec autobusowy wraz z budynkiem głównym obsługi pasażerskiej, usługowym budynkiem pomocniczym i tunelem łączącym Centrum Przesiadkowe z dworcem PKP oraz z południową stroną miasta. Będzie to nowoczesny obiekt, zintegrowany z dworcem kolejowym systemem stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych, z miejscami postojowymi dla samochodów i infrastrukturą rowerową (zadaszone miejsca postojowe, boksy dla rowerów, stacje napraw rowerów, przygotowanie infrastruktury dla stacji wypożyczalni rowerów) oraz zapleczem komercyjnym.
W ramach robót drogowych zostanie m.in. zmieniona konstrukcja jezdni ulic, powstaną chodniki i ciągi pieszo-rowerowe, pojawi się nowe oświetlenie uliczne. Niezbędna będzie także budowa nowych i przebudowa istniejących sieci uzbrojenia terenu. Ul. Składowa zostanie połączona z ul. Toszecką. Natomiast na przedłużeniu ul. Udzieli zaplanowano ciąg dla pieszych i rowerów, łączący okolice ulic Kolberga i Tarnogórskiej z Centrum Przesiadkowym. Miasto planuje także montaż instalacji fotowoltaicznej, która będzie zasilała Centrum Przesiadkowe w energię elektrycznej.
W kolejnej części przedsięwzięcia – po południowej stronie dworca – przewidziano przebudowę ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, placu przed dworcem PKP, placu Piastów, ul. Okopowej, ul. Na Piasku i fragmentów ul. Jagiellońskiej, Piwnej i Zwycięstwa. Te prace, wraz z robotami towarzyszącymi, prowadzić będzie Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach, który obecnie przygotowuje przetarg na ten zakres prac.
Na realizację projektu „Zachodnia Brama Metropolii Silesia – Centrum Przesiadkowe w Gliwicach” Miasto otrzymało 129 mln zł dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
tja…
Tja…