r e k l a m a


Dworzec w Gliwicach gotowy. Znamy datę uroczystego otwarcia

Zakończyła się przebudowa dworca kolejowego. Była to największa inwestycja od czasu jego budowy w latach 20. XX wieku. Budynek został gruntownie wyremontowany, a cały kompleks zyskał nowoczesną oprawę.

Nic dziwnego – Gliwice są ważnym węzłem kolejowym, który obsługuje ruch międzynarodowy, krajowy i regionalny. Uroczyste otwarcie stacji zaplanowano na 14 grudnia.

Kategoria premium, do której należy dworzec w Gliwicach, to najwyższa klasa stacji stworzona przez PKP. W całej Polsce jest tylko kilkanaście tego typu obiektów. Gliwicki dworzec to miejsce, w którym efektownie połączono zabytkową architekturę z nowoczesnymi rozwiązaniami skrojonymi na miarę podróżnych XXI wieku. Poza sprawną obsługą połączeń kolejowych, dworzec będzie pełnił także funkcję biurowo-usługową.

Elewacja dworca wraz z detalami architektonicznymi została wyremontowana, a walory estetyczne bryły podkreśla iluminacja.

Renowacja objęła także mozaikę w holu głównym i drewniane sufity. Perony zostały gruntownie przebudowane – wykonano nową nawierzchnię, tunele i spektakularną konstrukcję zadaszenia. W obrębie stacji wymieniono także tory. Pod nimi zamontowano maty wibroizolacyjne, co zmniejszyło poziom drgań i hałasu stacji. Dwa hole – główny i mniejszy, tak zwany autobusowy – połączono specjalnym korytarzem, co usprawniło przemieszczanie się podróżnych. Pojawiły się nowe, elektroniczne pragotrony, czyli tablice odjazdów i przyjazdów.

W budynku zniesiono także bariery architektoniczne, dzięki czemu osoby niepełnosprawne poruszają się po stacji dużo łatwiej. Zamontowano ruchome schody i windy, które dodatkowo służą także osobom starszym i matkom z dziećmi. Obniżono część okienek kasowych i przystosowano toalety. Wymieniono system informacji głosowej, a zastosowane pętle indukcyjne umożliwiają pasażerom niedosłyszącym zrozumienie komunikatu. Z myślą o podróżnych słabowidzących w posadzce umieszczono linie prowadzące z polami uwagi. Na terenie obiektu wprowadzono również oznaczenia w języku Braille’a.

Inwestycja PKP SA i PKP PLK SA kosztowała około 156 mln złotych.

Przy okazji kompleksowej przebudowy dworca Urząd Miejski w Gliwicach zlecił także remont należącego do miasta fragmentu tunelu umożliwiającego przejście pod dworcem do ul. Tarnogórskiej. Tunel został wyczyszczony, naprawione zostały tynki i oświetlenie, poprawiono izolację przeciwwilgociową. Nad rampą wymienione zostały panele poliwęglanowe w zadaszeniu. Ściany i posadzki zostały pokryte powłoką antygraffiti.

MSI

ZOBACZ TEŻ

KOMENTARZE

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

AKTUALNOŚCI

KRYMINAŁKI