spot_img

Kolejowa inwestycja w miejscu szybu Bojków. Co o tym wiadomo?

Rewitalizacja, nowe przystanki kolejowe, ułatwienia dla mieszkańców. Rusza zielona transformacja poprzemysłowego terenu kopalni Sośnica. W miejscu po niedawno zasypanym szybie Bojków powstanie nowoczesna baza techniczna dla pociągów. 3 lutego Koleje Śląskie i Polska Grupa Górnicza (PGG) podpisały list intencyjny o współpracy. Inwestycja ma być gotowa na koniec 2026 r.

PGG przygotowuje się do wielkiej zielonej transformacji. Jednym z etapów jest przekazanie terenu po zasypanym niedawno szybie Bojków Kolejom Śląskim, które rozwijają ideę zrównoważonego transportu i szukają miejsca pod nową bazę techniczną dla nowoczesnych pojazdów. Podpisany dziś list intencyjny zakłada oddanie Kolejom Śląskim działki w dzierżawę. Nieruchomość ma zmienić swój charakter z górniczego na kolejowy. W nowej bazie serwisowane będą pociągi regionalnego przewoźnika.

– Los szybu Bojków został przesądzony, gdy poważnej awarii uległa jego maszyna wyciągowa, a dokładniej jej silnik. Ale nowa forma zagospodarowania sprawia, że jego historia z pożytkiem dla współczesności, jest pisana od nowa – mówi Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.

Na nową inwestycję wykorzystana zostanie czterohektarowa działka z bocznicą kolejową, dzięki której pojazdy Kolei Śląskich będą miały ok. 5 km do linii kolejowej zarządzanej przez PKP PLK oraz do stacji Gliwice. Koleje Śląskie prowadzą już rozmowy z PKP PLK, by przejąć ten tor od PGG, a później wyremontować kilkukilometrową linię i wybudować trzy nowe przystanki – przy ul. Bojkowskiej, Sikorskiego i Usługowej.

Byłby to dodatkowy impuls do rewitalizacji Bojkowa i Sośnicy.

Pole Bojkow umowa fot MBuksa ZD
fot. M. Buksa / UM Gliwice

Mieszkańcom Gliwic ułatwiłoby to korzystania z transportu zbiorowego, a pracującym w strefie ekonomicznej dojazd do pracy. W projekt zaangażowała się już prezydent Gliwic Katarzyna Kuczyńska-Budka.
– Jestem nie tylko prezydentką Gliwic, a przede wszystkim mieszkanką, dlatego podwójnie cieszą mnie inicjatywy wspierające zrównoważony rozwój naszego miasta. Pomysł wybudowania na dawnych terenach pokopalnianych nowoczesnej bazy dla taboru Kolei Śląskich doskonale wpisuje się w tę koncepcję. Kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu i dlatego powinniśmy dokładać wszelkich starań, by wspierać jej rozwój. Jeśli można w efektywny sposób zagospodarować nieużywane już w praktyce tereny, jeśli w ślad za inwestycją pojawiają się nowe miejsca pracy – w tym również dla osób odchodzących z górnictwa – to takie inicjatywy bez wątpienia zasługują na wsparcie – mówi Katarzyna Kuczyńska-Budka, prezydentka Gliwic.
Szyb bojków
fot. M. Buksa / UM Gliwice

Inwestycja może kosztować ponad 100 mln zł, a Koleje Śląskie chcą pozyskać dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej.

Baza ma być gotowa na koniec 2026 r. Swą działalność rozpocznie w kolejnym roku. Wówczas na regionalnych liniach będą kursowały już wszystkie z 29 zamówionych przez Województwo Śląskie i spółkę nowych Impulsów 2 – funkcjonalnych składów, w których zastosowano szereg nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych.

– Gliwice to świetne miejsce na nową bazę, bo tu zaczyna się najczęściej wybierana przez naszych pasażerów trasa S1 z Gliwic do Częstochowy, ale również to miejsce nowych kierunków ekspansji spółki, jak połączenie z Gliwic przez Knurów do Rybnika – podsumowuje Krzysztof Klimosz, prezes Kolei Śląskich.

Szyb bojków
fot. M. Buksa / UM Gliwice

ZOBACZ TEŻ

KOMENTARZE

guest

2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Cziłałka
Cziłałka
10 miesięcy temu

3 przystanki na tak krótkim odcinku?
Nie znam się, nie wiem o co chodzi dokladnie ALE wiem że te DATY to mrzonka.

Marcin
Marcin
10 miesięcy temu

Ciekawe czy będzie możliwy przejazd Bojkowska czy szlaban będzie ciągle zamknięty. Nie wierzę żeby ktoś wpadł na pomysł zbudować wiadukt

AKTUALNOŚCI

KRYMINAŁKI