Od czerwca do grudnia 2021 roku liczba kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych w Gliwicach była mniejsza o 15,2% niż w analogicznym okresie 2020 roku. Statystycznie na każdych 10 tys. mieszkańców przypadło 1,6 takiego zdarzenia.
„Na tle innych miast w Polsce to zauważalna poprawa. Miejscem najbardziej niebezpiecznym dla pieszych w Gliwicach okazała się ul. Kozielska” – informują eksperci.
W czerwcu 2021 roku weszły w życie znowelizowane przepisy, które miały poprawić bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych. W ubiegłym roku liczba zdarzeń z udziałem pieszych na pasach w całej Polsce zmniejszyła się o 9% w porównaniu do roku 2020. Bilans ofiar śmiertelnych i rannych w wypadkach także uległ poprawie. Obraz jest jednak nieco inny, gdy przyjrzeć się poszczególnym województwom i miastom.
Eksperci rankomat.pl przeanalizowali pochodzące ze strony sewik.pl dane dotyczące liczby kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych (z udziałem pieszych). Z ich ustaleń wynika, że od czerwca do grudnia 2021 roku aż w 10. województwach liczba takich zdarzeń zwiększyła się o kilka do nawet kilkudziesięciu procent w porównaniu do tego samego okresu w roku poprzednim. Podobny problem dotyczy największych polskich miast. Gliwice na ich tle prezentują się dobrze – miasto znalazło się wśród miejscowości, w których statystyki uległy poprawie. Największy progres odnotowały Gniezno i Rybnik, gdzie liczba zdarzeń na pasach zmniejszyła się o ponad 50%. Z drugiej strony liczba ta w Przemyślu wzrosła 2-krotnie, a w Kędzierzynie-Koźlu aż 7-krotnie.
W Gliwicach widać poprawę
Od czerwca do grudnia 2021 roku w Gliwicach doszło do 28 kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych. To o 5 zdarzeń mniej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Nie każda niebezpieczna sytuacja wynikała z nieudzielenia pierwszeństwa pieszemu, ale wszystkie skutkowały najechaniem na niego. Statystycznie na 10 tys. gliwiczan przypadło 1,6 takiego zdarzenia i najczęściej miało ono miejsce na ul. Kozielskiej. Spadek na poziomie 15,2% nie jest jednak najlepszym wynikiem w województwie śląskim. Wśród miast tego regionu Polski statystyki uległy największej poprawie w Rybniku (-57,9%) i Mysłowicach (-50%). Z kolei w Będzinie i Dąbrowie Górniczej takich zdarzeń było kolejno o 80 i 100% więcej.
Spadek liczby wypadków tylko w co trzecim województwie
Od momentu wejścia w życie nowych przepisów do końca 2021 roku tylko w 6 województwach odnotowano spadek liczby kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych w porównaniu do roku poprzedniego. W takim ujęciu najgorzej wypadają województwa: lubelskie (+32%), opolskie (+26%) i wielkopolskie (+25%). Z kolei największy spadek odnotowano w województwie warmińsko-mazurskim (-14%). W województwie śląskim liczba zdarzeń z udziałem pieszych na pasach zmniejszyła się o 8%. To trzeci najlepszy wynik w kraju.
Czy niekorzystne statystyki wypadkowe dla większości regionów oznaczają, że nowelizacja ustawy nie jest skuteczna?
Analizując powyższe dane, warto pamiętać, że dwa ostatnie lata upłynęły pod znakiem pandemii COVID-19. W niektórych okresach mogło to wpłynąć na zmniejszenie natężenia ruchu drogowego i w konsekwencji obniżenie liczby wypadków. Dotyczy to zwłaszcza 2020 roku. Poza tym, od wprowadzenia nowych przepisów upłynęło zbyt mało czasu, aby można już było wyciągać jednoznaczne wnioski. Gdy pojawią się dane obejmujące okres do końca maja 2022 roku, łatwiej będzie oceniać sytuację.
– Sytuacja na polskich drogach w poszczególnych regionach naszego kraju jest cały czas analizowana nie tylko przez instytucje odpowiedzialne za poprawę bezpieczeństwa. Niekorzystne statystyki wypadkowe mogą przekładać się także na wyższą cenę obowiązkowego ubezpieczenia samochodu należącego do mieszkańca danego miasta czy województwa. Oczywiście, nie jest to jedyny czynnik brany pod uwagę podczas wyceny składki. Obok danych kierowcy i parametrów pojazdu ubezpieczyciele uwzględniają zazwyczaj natężenie ruchu drogowego, gęstość zaludnienia czy nawet ukształtowanie terenu, aby jak najdokładniej oszacować ryzyko wystąpienia kolizji drogowej. Pamiętajmy też, że wkrótce cena składki OC zostanie uzależniona od historii popełnionych wykroczeń i przestępstw drogowych – komentuje Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.
źródło: rankomat.pl