Uczniowie z Zespołu Szkół Łączności w Gliwicach przez ostatni semestr korzystali z Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno Spedycyjnych i Magazynowych.
Dzięki ćwiczeniom przygotowanym w oparciu o oprogramowanie biznesowe mogli przekonać się, jak w praktyce wygląda praca w ich wymarzonym zawodzie.
Nowoczesne metody kształcenia są bardziej efektywne, zwiększają zainteresowanie młodych ludzi nauką i kładą nacisk na praktyczne wykorzystanie zdobywanej wiedzy – przynajmniej tak wynika z opinii uczniów.
Wirtualne Laboratoria Logistyczno-Spedycyjne i Magazynowe (WLLSiM) powstają w ramach projektu „Wirtualne laboratoria – sukces innowacji”, który jest realizowany przez Wyższą Szkołę Logistyki w Poznaniu od czerwca zeszłego roku. Na tym etapie biorą w nim udział uczniowie z 49 szkół z całej Polski, czyli blisko 3000 osób.
Zgodnie z założeniami kontakt z systemami biznesowymi i upraktycznienie zajęć ma zachęcić uczniów szkół ponadgimnazjalnych do ciągłego podnoszenia kwalifikacji, w tym przede wszystkim kontynuowania nauki na studiach.
Jest to tym bardziej istotne, że 45% uczniów chce iść do pracy od razu po zdobyciu zawodu, ponieważ uczenie się jest dla nich mało przyjemne.
Jak wyglądała nauka w ramach laboratorium logistyczno-spedycyjnego i laboratorium magazynowego przed wdrożeniem WLLSiM? Tam, gdzie zajęcia odbywały się w laboratorium komputerowym ćwiczenia rozwiązywano w programie Excel. W pozostałych szkołach uczniowie rozwiązywali zadania przy pomocy kalkulatora i kartki papieru.
Dzięki WLLSiM uczeń sam wprowadza dane do systemu, generuje zamówienia i wystawia faktury. Zajęcia w programie iScala symulują pracę prawdziwej firmy, co wprowadziło w szkołach testujących to narzędzie istotną zmianę jakościową.
Uczniowie kształcą się w oparciu o system iScala, wykorzystywany na co dzień przez przedsiębiorstwa we wspomaganiu działalności gospodarczej (np. Scania, Energizer, Elektrolux).
Zdecydowanie zwiększa to praktyczny wymiar laboratoriów zawodowych.
Doświadczenia zebrane w ramach tworzenia i uruchamiania
metody kształcenia w postaci Wirtualnych Laboratoriów posłużą w przyszłości do opracowania uniwersalnej, powszechnie dostępnej wersji tego produktu dla innych kierunków zawodowych.