Co to jest merchandising? Z pewnością jest to termin, który nie powinien być obcy dla żadnego przedsiębiorcy, prowadzącego własny punkt stacjonarnej sprzedaży. Nie ważne, czy chodzi o produkty spożywcze, artykuły kosmetyczne, czy może drobny sprzęt AGD. Merchandising to narzędzie, dzięki któremu można widocznie podnieść efektywność własnej sprzedaży poprzez właściwą i przemyślaną ekspozycję.
Czym jest standard ekspozycji?
Merchandising wdraża do punktów sprzedaży stacjonarnej właśnie standard ekspozycji. Termin ten może początkowo wydawać się dość niezrozumiały, jednak w rzeczywistości oznacza po prostu ogrom różnych zajęć składających się na to, w jaki sposób prezentowane są dostępne produkty konsumentowi. Ważna jest strategia obecności produktu w sklepie i na ekspozycji. Z jednej strony mówiąc o tego typu dostępności, zakłada się po prostu obecność danego produktu w magazynie punktu sprzedaży, a tym samym fizyczną możliwość sprzedania jej klientowi. Z drugiej strony na dostępność wpływa także sposób eksponowania towaru. Jeżeli zostawi się jakiś produkt na magazynie, nikt raczej go wówczas nie kupi. Będzie to wynik nie tyle samego braku chęci zakupu danego produktu, ile po prostu całkowitej nieświadomości faktu, że jest on w ogóle dostępny.
Żeby merchandising był działaniem skutecznym, konieczne jest raportowanie wszystkich osiąganych wyników. Warto pamiętać, że merchandising to dziedzina, która w ogromnej mierze bazuje na informacjach zbieranych od samych konsumentów. To właśnie ich warto zapytać, czego poszukują w punktach stacjonarnych, żeby móc dobrze zaopatrzyć sklepy w potrzebny towar. Do raportowania działań zaliczających się do merchandisingu dodaje się także dokumentację fotograficzną, która odzwierciedla zastosowane działania na ekspozycji sklepu. Dbając o dostępność produktów i właściwą ekspozycję posiadanego towaru, merchandiser kontroluje także między innymi terminy przydatności produktów.
Co to jest merchandising?
Merchandising, jak już wiadomo, to dbałość o dostępność produktu w szerokim tych słów znaczeniu. Dostępność to nie tylko zaopatrzenie, ale również widoczność towaru na półkach, czyli sposób ich wystawienia, a więc ekspozycja. Mówiąc o ekspozycji, warto także wspomnieć o widoczności marki, którą aktualnie chciałoby się wypromować wśród klientów stacjonarnego punktu sprzedaży. Przez ekspozycję merchandiser potrafi komunikować się z konsumentem, między innymi w jasny i zrozumiały sposób informując go o aktualnych promocjach. Opis cenowy widoczny przy oferowanym towarze powinien być klarowny, ale również ciekawy i przyciągający wzrok. Jak to zrobić? Tym właśnie zajmuje się merchandiser.