Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) zapowiada kolejny etap rozbudowy systemu nadzoru prędkości na drogach ekspresowych i autostradach. Do końca realizacji obecnego etapu projektu na polskich drogach pojawią się 43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości (OPP), które obejmą nadzorem blisko 400 km tras. Po zakończeniu prac CANARD będzie zarządzał łącznie 114 tego typu systemami, co pozwoli na monitorowanie ponad 670 km dróg.
Systemy UnicamVELOCITY 4, które zostaną zamontowane w ramach projektu, to zaawansowane technologicznie urządzenia umożliwiające precyzyjny nadzór nad przestrzeganiem przepisów ruchu drogowego. Kamery zainstalowane na bramownicach automatycznie rejestrują czas wjazdu i wyjazdu pojazdu z monitorowanego odcinka, identyfikując również pas ruchu. System jest w stanie wykonywać wysokiej jakości zdjęcia także w nocy, a dane przesyłane są bezpośrednio do centralnego systemu CANARD.
Każdy system zostanie poprzedzony znakiem informacyjnym, co ma wpłynąć na zachowanie kierowców i skłonić ich do dostosowania prędkości do obowiązujących limitów. Analizy CANARD wskazują, że w miejscach objętych kontrolą OPP liczba wypadków drogowych znacząco spada, a kierowcy częściej przestrzegają przepisów.
Odcinkowy pomiar na autostradach w Polsce
Umowę na dostawę i montaż urządzeń CANARD podpisał z firmą Sprint S.A., która będzie odpowiedzialna za realizację projektu w ciągu maksymalnie 76 tygodni. Proces obejmie:
– Oględziny lokalizacji i ich dostosowanie techniczne,
– Instalację bramownic i kamer,
– Legalizację oraz wzorcowanie urządzeń.
W przypadku trudności z instalacją w lokalizacjach z listy podstawowej, wykorzystane zostaną miejsca z listy rezerwowej. Koszt realizacji tego etapu wyniesie około 85 mln zł.
Czy będzie odcinkowy pomiar prędkości na A1 w Gliwicach?
Na liście podstawowej znalazło się kilka lokalizacji z województwa śląskiego:
– węzeł Mikołowska – Murckowska na A4
– węzeł Częstochowa południe – Woźniki na A1
– wysokość m. Brodowe – węzeł Mykanów na A1
– węzeł Zabrze Północ – Zabrze Zachód na A1
– węzeł Jasna Góra – Blachownia na A1
– Radziechowy-Wieprz na S1 (lista rezerwowa)
– Ochaby – Skoczów na DK81 (lista rezerwowa)
– węzeł Gliwice Wschód – węzeł Gliwice Zachód na A1 (lista rezerwowa)
– węzeł Bielsko Biała Lipnik – Mikuszowice na S1 (lista rezerwowa)
Oprócz 43 urządzeń OPP, przewidziano instalację:
– 70 urządzeń punktowego pomiaru prędkości,
– 10 systemów monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach,
– 5 urządzeń do kontroli przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.
Łączna wartość przedsięwzięcia to ponad 161 mln zł, a jego realizacja ma zakończyć się do 30 czerwca 2026 roku.
Cel: mniej wypadków na polskich drogach
Nadmierna prędkość pozostaje jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych. Dzięki rozszerzeniu systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym liczba zdarzeń spowodowanych niedostosowaniem prędkości ma znacznie się zmniejszyć.