W czasie kampanii wyborczej, gdy Adam Neumann ubiegał się o stanowisko prezydenta Gliwic, mówił o potrzebie budowy parkingów wielostanowiskowych w Gliwicach. Już po wyborach jego wypowiedzi w tej kwestii zmieniły się.
Miały być nowe parkingi w okolicach starówki. Na obietnicach się skończyło. – Istotnym problemem w Gliwicach jest parkowanie samochodów, bo mieszkańcy Gliwic mają bardzo dużo samochodów – mówił Adam Neumann w 2019 roku. – Zamierzam w pierwszej kolejności, po wygranych wyborach, zlecić studium wykonalności, które powie mi o tym, gdzie możliwe jest wybudowanie parkingów wielostanowiskowych, piętrowych. Także podziemnych – mówił Neumann.
Zmiana narracji po wyborach
Po pewnym czasie władze Gliwic przekonują, że w mieście są parkingi np. przy ul. Dunikowskiego, czy… nowy, wielopoziomowy przy Instytucie Onkologii. I w zasadzie to one wystarczają. Jednak ten ostatni – po pierwsze jest daleko od starego miasta, a po drugie nie jest parkingiem miejskim i nie został wybudowany za miejskie pieniądze. Po trzecie – ma służyć osobom przyjeżdżającym do Instytutu. Onkologia zapłaciła za jego budowę ponad 24 mln zł. Obiekt może pomieścić 800 samochodów.
Za rządów Neumanna w Gliwicach zlecono wykonanie ekspertyzy dotyczącej budowy parkingu wielopoziomowego nad tunelem DTŚ.
Czy inwestycja powstanie? Wiele wskazuje na to, że nie.
Ekspertyza wykonana przez specjalistów z Politechniki Śląskiej nie dała jednoznacznej odpowiedzi, czy taka realizacja jest możliwa.
Jakie są wnioski ekspertów? Z uwagi na nośność konstrukcji żelbetowej oraz z uwagi na nośność podłoża gruntowego wyniki obciążeń próbnych ścian szczelinowych wykazały, że możliwe jest wykonanie garażu o nie więcej niż 3 kondygnacjach. Natomiast symulacje wykonane Metodą Elementów Skończonych oparte na parametrach geotechnicznych aktualnie dostępnych wykazały, że nie jest możliwe wykonanie garażu o 3 kondygnacjach.
Wyjaśnienie tych rozbieżności wymaga wykonania poszerzonych badań geotechnicznych i wykonaniu ponownej analizy obliczeniowej. Szacunkowy koszt wykonania niezbędnych badań geotechnicznych wynosi 127720 zł netto. Przypomnijmy, że za wykonaną już ekspertyzę zapłacono z budżetu miasta ponad 141 tysięcy złotych.
Już wiadomo, że władze Gliwic nie planują zlecać dodatkowej ekspertyzy.
Jak przekonuje Łukasz Oryszczak, rzecznik prezydenta Adama Neumanna: Analizy zapełnień obecnie funkcjonujących miejsc parkingowych w Strefie Płatnego Parkowania w okolicach ul. Zwycięstwa oraz na obecnym parkingu nad DTŚ nie wskazują nagłej potrzeby utworzenia wielu dodatkowych miejsc w tym obszarze miasta. Pełne zapełnienie parkingu nad DTŚ występuje sporadycznie.
Jak tłumaczy prezydencki rzecznik: Doświadczenia funkcjonowania innych parkingów wielopoziomowych w mieście wskazują, że kierowcy w pierwszej kolejności poszukują miejsc parkingowych „przy ulicy” a nie w tego typu obiektach.
Wszystko wskazuje więc na to, że w najbliższym czasie parking wielopoziomowy w tym miejscu nie powstanie.
Po co parking jak można podnieść opłaty za parkingi żeby była większa rotacja samochodów 😛
Bo gliwiczanie to mają na rowerach zap____ do roboty na strefe, a nie ciepłymi autkami po gliwicach pomykać
W końcu tylko na zdrowie to wszystkim wyjdzie.
Uciekać z Gliwic
Miasto jako podwykonawca strefy nic więcej