r e k l a m a
spot_imgspot_img

Parking wielopoziomowy w centrum Gliwic raczej nie powstanie

W czasie kampanii wyborczej, gdy Adam Neumann ubiegał się o stanowisko prezydenta Gliwic, mówił o potrzebie budowy parkingów wielostanowiskowych w Gliwicach. Już po wyborach jego wypowiedzi w tej kwestii zmieniły się.

Miały być nowe parkingi w okolicach starówki. Na obietnicach się skończyło. – Istotnym problemem w Gliwicach jest parkowanie samochodów, bo mieszkańcy Gliwic mają bardzo dużo samochodów – mówił Adam Neumann w 2019 roku. – Zamierzam w pierwszej kolejności, po wygranych wyborach, zlecić studium wykonalności, które powie mi o tym, gdzie możliwe jest wybudowanie parkingów wielostanowiskowych, piętrowych. Także podziemnych – mówił Neumann.

Zmiana narracji po wyborach

Po pewnym czasie władze Gliwic przekonują, że w mieście są parkingi np. przy ul. Dunikowskiego, czy… nowy, wielopoziomowy przy Instytucie Onkologii. I w zasadzie to one wystarczają. Jednak ten ostatni – po pierwsze jest daleko od starego miasta, a po drugie nie jest parkingiem miejskim i nie został wybudowany za miejskie pieniądze. Po trzecie – ma służyć osobom przyjeżdżającym do Instytutu. Onkologia zapłaciła za jego budowę ponad 24 mln zł. Obiekt może pomieścić 800 samochodów.

Za rządów Neumanna w Gliwicach zlecono wykonanie ekspertyzy dotyczącej budowy parkingu wielopoziomowego nad tunelem DTŚ.

Czy inwestycja powstanie? Wiele wskazuje na to, że nie.

Ekspertyza wykonana przez specjalistów z Politechniki Śląskiej nie dała jednoznacznej odpowiedzi, czy taka realizacja jest możliwa.

Jakie są wnioski ekspertów? Z uwagi na nośność konstrukcji żelbetowej oraz z uwagi na nośność podłoża gruntowego wyniki obciążeń próbnych ścian szczelinowych wykazały, że możliwe jest wykonanie garażu o nie więcej niż 3 kondygnacjach. Natomiast symulacje wykonane Metodą Elementów Skończonych oparte na parametrach geotechnicznych aktualnie dostępnych wykazały, że nie jest możliwe wykonanie garażu o 3 kondygnacjach.

Wyjaśnienie tych rozbieżności wymaga wykonania poszerzonych badań geotechnicznych i wykonaniu ponownej analizy obliczeniowej. Szacunkowy koszt wykonania niezbędnych badań geotechnicznych wynosi 127720 zł netto. Przypomnijmy, że za wykonaną już ekspertyzę zapłacono z budżetu miasta ponad 141 tysięcy złotych.

Już wiadomo, że władze Gliwic nie planują zlecać dodatkowej ekspertyzy.

Jak przekonuje Łukasz Oryszczak, rzecznik prezydenta Adama Neumanna: Analizy zapełnień obecnie funkcjonujących miejsc parkingowych w Strefie Płatnego Parkowania w okolicach ul. Zwycięstwa oraz na obecnym parkingu nad DTŚ nie wskazują nagłej potrzeby utworzenia wielu dodatkowych miejsc w tym obszarze miasta. Pełne zapełnienie parkingu nad DTŚ występuje sporadycznie.

Jak tłumaczy prezydencki rzecznik: Doświadczenia funkcjonowania innych parkingów wielopoziomowych w mieście wskazują, że kierowcy w pierwszej kolejności poszukują miejsc parkingowych „przy ulicy” a nie w tego typu obiektach.

Wszystko wskazuje więc na to, że w najbliższym czasie parking wielopoziomowy w tym miejscu nie powstanie.

ZOBACZ TEŻ

KOMENTARZE

Subscribe
Powiadom o
guest

4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
info
info
3 miesięcy temu

Po co parking jak można podnieść opłaty za parkingi żeby była większa rotacja samochodów 😛

Filozof
Filozof
3 miesięcy temu
Reply to  info

Bo gliwiczanie to mają na rowerach zap____ do roboty na strefe, a nie ciepłymi autkami po gliwicach pomykać

Zibi
Zibi
3 miesięcy temu
Reply to  Filozof

W końcu tylko na zdrowie to wszystkim wyjdzie.

Rat
Rat
3 miesięcy temu

Uciekać z Gliwic
Miasto jako podwykonawca strefy nic więcej

spot_img

AKTUALNOŚCI

KRYMINAŁKI