O różnych koncepcjach odzyskania niepodległości, o roli wielkich Polaków w spełnieniu marzeń kilku pokoleń, o rodzeniu się nowej państwowości Rzeczpospolitej Polskiej, o Piłsudskim, Dmowskim i elitach II RP, o problemach odrodzonego po 123 latach niewoli państwa, o mitach i stereotypach, które wokół niego narosły. A także o trudnych początkach polskiej, nowoczesnej demokracji.
W wybrane poniedziałki – od stycznia do czerwca i od września do grudnia 2018 r. zapraszamy do Muzeum w Gliwicach na wyjątkowe zajęcia, przygotowane z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Przypadający w tym roku Jubileusz jest jedyną w swoim rodzaju okazją nie tylko do wspólnego przeżywania i okazywania radości z życia w niepodległym Państwie, ale też do pogłębiania wiedzy na temat tego bezprecedensowego wydarzenia i II Rzeczpospolitej, która wyłoniła się dzięki przywiązaniu Polaków do języka i kultury narodowej, dzięki temu, że nie chcieli zapomnieć o sobie i zrezygnować z własnej tożsamości. Podczas zajęć nie zabraknie dyskusji i przywołania kwestii problemowych, bo Niepodległej należy się laur, nie laurka.
Zajęcia przygotowane zostały i prowadzone będą przez historyka – Michała Miwę-Młota.
Terminy zajęć:
22 i 29 stycznia,
12, 19 i 26 lutego,
5, 12, 19 i 26 marca,
9, 16, 23, 30 kwietnia,
7, 14, 21, 28 maja,
4, 11, 18 czerwca,
10, 17, 24 września,
8, 15, 22, 29 października,
5, 12, 19, 26 listopada,
3, 10, 17 grudnia.
Godziny zajęć: 09.00, 10.30, 12.00, 13.30
Tematy zajęć:
Wskrzeszenie Rzeczypospolitej
Jak doszło do największego sukcesu w naszej historii? Co świadczy o jego wyjątkowości? Dlaczego 11 listopada jest tak ważnym dniem? Wszystkiego dowiemy się podczas lekcji. Poznamy koncepcje odzyskania Niepodległości, rolę wielkich Polaków w spełnieniu marzeń kilku pokoleń, prześledzimy proces rodzenia się nowej państwowości Rzeczpospolitej Polskiej.
Zajęcia skierowane dla uczniów klas 4-8 SP oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Treść zajęć modyfikowana jest w zależności od wieku uczestników. Czas trwania – ok. 60 min.
Walka o granice
Sytuacja pod koniec I wojny światowej, wraz z odrodzeniem się Polski – rodzą się spory dotyczące granic powstającego państwa. W końcu udana insurekcja – powstanie w Wielkopolsce, walki o Lwów i Galicję Wschodnią, kwestia Śląska – geneza powstań i plebiscytu, podział granicy na Śląsku, atak Czechów na Zaolzie, kolejna utrata Warmii i Mazur, sprawa „korytarza“ gdańskiego, pokonanie bolszewików, skutki traktatu ryskiego, zajęcie Wilna. O tym wszystkim powiemy podczas zajęć.
Zajęcia skierowane dla uczniów klas 6-8 SP oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Treść zajęć modyfikowana jest w zależności od wieku uczestników. Czas trwania – ok. 60 min.
Mamy wreszcie wymarzone państwo? Problemy i sukcesy II Rzeczpospolitej
Wszyscy jesteśmy dumni z odzyskania niepodległości, ale czy wiemy, jak wyglądała wówczas nowa Polska? Jak bardzo trudny był początek – w polityce zagranicznej i w obrębie własnych granic? Ile trzeba było zbudować? Zapewnienie stabilnego rządu, rozwinięcie potencjału państwa, zintegrowanie obywateli, stawienie czoła niezliczonym wyzwaniom… I to wszystko trzeba było zrobić mimo wielu przeciwności losu. O tym wszystkim i o trudnych początkach polskiej, nowoczesnej demokracji opowiemy podczas tej lekcji.
Zajęcia skierowane dla uczniów klas 6-8 SP oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Treść zajęć modyfikowana jest w zależności od wieku uczestników. Czas trwania – ok. 60 min.
Polski wrzesień 1939 r.
„Niepodległość nie jest Polakom dana raz na zawsze…“ – powiedział Marszałek. Trzeba ją było umieć obronić. Dokonaliśmy tego w 1920 roku, czy można było dziewiętnaście lat później? Po raz kolejny armia i naród stanęli do walki. Heroiczne, legendarne boje – symbole jak Westerplatte, Mokra czy Wizna, ale też przykłady bohaterstwa na Śląsku. Podczas tragicznego września zazwyczaj omawia się walkę z Niemcami a zapomina o innych agresorach. My o nich przypomnimy.
Zajęcia skierowane dla uczniów klas 6-8 SP oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Treść zajęć modyfikowana jest w zależności od wieku uczestników. Czas trwania – ok. 60 min.
Czy II RP musiała ulec zagładzie?
W ostatnich latach zarówno historycy jak i sympatycy historii toczą spór o nasze przedwojenne państwo. Panuje pogląd, że wówczas sytuacja międzynarodowa nas przerosła, że nie mieliśmy szans utrzymać się przy tak agresywnych, totalitarnych sąsiadach. Czy rzeczywiście Polska skazana była na klęskę? Czy z trudem odzyskana Niepodległość musiała być tak tragicznie utracona? Rozważmy co można było zrobić by olbrzymi wysiłek wielu pokoleń nie poszedł na marne. Spójrzmy jeszcze raz i oceńmy czy ówcześni przywódcy zrobili wszystko by ratować życie współobywateli i dorobek poprzednich pokoleń.
Zajęcia skierowane dla uczniów klas 7-8 SP oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Treść zajęć modyfikowana jest w zależności od wieku uczestników. Czas trwania – ok. 60 min.
Józef Piłsudski – ukochany wódz?
„Dał nam Niepodległość“, „Pokonał bolszewików.“ To wie prawie każdy Polak. A jednak nie o wszystkich czynach Komendanta chcemy dziś pamiętać. Mija już 100 lat od jego największych dokonań. Odłóżmy na bok mity, prześledźmy jego sukcesy, wysłuchajmy zarzutów. Spróbujmy dokonać rzetelnej oceny postaci Marszałka.
Zajęcia skierowane dla uczniów klas 7-8 SP oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Treść zajęć modyfikowana jest w zależności od wieku uczestników. Czas trwania – ok. 60 min.
Piłsudski – Dmowski, dwie wizje państwa
„Polską rządza dwie trumny: Piłsudskiego i Dmowskiego“ – jak stwierdził Jerzy Giedroyc i zdaniem niektórych to motto nigdy całkowicie nie straci na aktualności. O co spierali się dwaj najwięksi politycy ówczesnej doby? Co z ich nauk i działań przejęli ich uczniowie? Dokonamy przeglądu elit politycznych II Rzeczypospolitej.
Zajęcia skierowane dla uczniów klas 7-8 SP oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Treść zajęć modyfikowana jest w zależności od wieku uczestników. Czas trwania – ok. 60 min.
„Silni, Zwarci, Gotowi“ – Wojsko Polskie po odzyskaniu Niepodległości
„Łosie“ czy konie? Zastanówmy się ile wspólnego z prawdą ma wciąż pokutująca wizja polskiego ułana atakującego szablą niemiecki czołg. Często powtarzanym mitem jest fatalny stan uzbrojenia polskich sił zbrojnych oraz olbrzymia przewaga technologiczna przyszłych przeciwników. Jak było naprawdę? Czy armia Piłsudskiego i armia Rydza-Śmigłego to to samo wojsko? A może Rzeczpospolita była mocarstwem, które mogło sięgnąć po zamorskie kolonie?
Zajęcia skierowane dla uczniów klas 7-8 SP oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Treść zajęć modyfikowana jest w zależności od wieku uczestników. Czas trwania – ok. 60 min.
Wojna obronna Polski 1939 r. – fakty i mity
Przygotowania do obrony kraju i przebieg kampanii wrześniowej. Wydarzenia na Śląsku i na całym obszarze Rzeczpospolitej. Odkryjmy co zamierzał uczeń Piłsudskiego – marszałek Rydz-Śmigły. Czy nie przegraliśmy zbyt łatwo? Kto był winny porażki – nasi dowódcy, armia czy może sojusznicy?
Zajęcia skierowane dla uczniów klas 7-8 SP oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Treść zajęć modyfikowana jest w zależności od wieku uczestników. Czas trwania – ok. 60 min.