Protest w Gliwicach. Adam Neumann chce zamknąć dla ruchu uliczki starówki

6
protest starowka gliwice
Plakat, z którego przechodzień może się niewiele dowiedzieć

W wielu miejscach na gliwickiej starówce można zobaczyć plakaty z napisem „Protest”. Niestety, ciężko się z nich dowiedzieć o co konkretnie chodzi. Osoby, które nie słyszały o pomyśle zamknięcia dla ruchu samochodowego kolejnych uliczek wokół Rynku, z plakatu raczej tej wiedzy nie zdobędą.

Chodzi o to, że władze Gliwic, z prezydentem Neumannem na czele, chcą wyeliminować ruch samochodowy w tej części miasta. Przedsiębiorcy, którzy prowadzą swoje biznesy na starówce uważają, że taka decyzja doprowadzi ich do upadku.

Pod protestem podpisało się około 100 przedsiębiorców, którzy działają wokół Rynku. Właściciele sklepów i innych lokali twierdza, że brak możliwości dojechania do nich samochodem sprawi, iż klienci nie będą się pojawiali. W efekcie biznesy zostaną zamknięte.

Na drzwiach i witrynach wielu lokali pojawiły się plakaty z napisem „Protest”. Niestety, ciężko z nich dowiedzieć się o co tak naprawdę chodzi i kto chce zamknąć uliczki wokół Rynku. Przedsiębiorcy powinni w bardziej dosadny sposób zaznaczyć, że są to plany władz Gliwic i co taka decyzja może spowodować.

protest starowka gliwice
Plakat, z którego przechodzień może się niewiele dowiedzieć

„Adam Neumann wpisuje się w trend dorzynania przedsiębiorców” – tak przedstawiciele Konfederacji powiedzieli podczas konferencji na gliwickim Rynku.

Adam Neumann zapowiedział niedawno zorganizowanie debaty w sprawie zamykania uliczek starówki. My zapytaliśmy gliwiczan o ich zdanie na ten temat. W ankiecie, którą przeprowadziliśmy na naszym Facebooku 75% głosujących było za pozostawieniem ruchu samochodowego (stan na 27.03, godz. 10.50).

W 2019 roku Adam Neumann w wywiadzie udzielonym Łukaszowi Fedorczykowi z infogliwice.pl oraz Markowi Morawiakowi z DwG (link do programu), zapowiedział, że będzie chciał zamykać uliczki wokół Rynku. Mówił o stworzeniu na pl. Inwalidów Wojennych przyjaznej przestrzeni dla mieszkańców i turystów. Miały się tam znaleźć m.in. ogródki piwne. „W pierwszej kolejności, po wygranych wyborach, zamierzam zlecić studium wykonalności, które powie mi o tym gdzie możliwe jest wybudowanie parkingów wielostanowiskowych, piętrowych, także podziemnych. Już rozmawiałem z fachowcami w tej dziedzinie i optymistyczne są te rozmowy. Uważam, że w imię odpowiedzialności, która zawsze mi przyświeca, najpierw trzeba sprawę dokładnie przemyśleć, wykonać prace studialne, a później podjąć decyzje” – mówił wówczas Adam Neumann.

Nowe parkingi piętrowe, wielostanowiskowe nie powstały, natomiast prezydent Neumann chce zamknięcia uliczek dla większości samochodów.

Już teraz jest problem z zaparkowaniem wokół Rynku. Przypomnijmy, że do części uliczek dostęp został już ograniczony. Wkrótce, wg planów władz, Strefa Ograniczonej Dostępności „rozleje się” na kolejne. Zastępca Neumanna, Mariusz Śpiewok, powiedział: „Po etapie licznych prac przygotowawczych, spotkań z Radą Dzielnicy Śródmieście, znacznym zwiększeniu połączeń komunikacji publicznej, a także zapewnieniu zmotoryzowanym parkingów samochodowych blisko Starówki – przy ul. Dunikowskiego i Jana Pawła II, przyszedł czas na dalsze, tym razem już finalne, ograniczenie ruchu aut na obszarze Starego Miasta w Gliwicach”.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że gdy Adam Neumann w 2019 roku mówi planach nowych parkingów piętrowych, te wspomniane wyżej już istniały. Nie wybudowano kolejnych, a jednak władze chcą ograniczyć ruch na starówce.

Co ważne – miejsca postojowe w SOD będą dostępne tylko dla mieszkańców.
„Dostępne na Starówce miejsca parkingowe w części pozostawimy wyłącznie mieszkańcom poszerzonej Strefy Ograniczonej Dostępności” – powiedział Śpiewok.

Zamknięte dla ruchu aut mają zostać następujące ulice:
• Bednarska,
• Matejki – na odcinku od ul. Tkackiej do ul. Basztowej,
• Tkacka,
• Białej Bramy,
• Bytomska,
• Wysoka,
• Pod Murami,
• Grodowa,
• Bankowa – na odcinku od ul. Kaczyniec do ul. Grodowej,
• Kaczyniec – na odcinku od ul. Przy Raciborskiej Bramie do ul. Wysokiej,
• Plac Mleczny,
• Mleczna,
• Krupnicza – na odcinku od ul. Kaczyniec do ul. Górnych Wałów,
• Średnia – na odcinku od ul. Kaczyniec do ul. Grodowej,
• Raciborska – na odcinku od ul. plac Wszystkich Świętych do ul. Przy Raciborskiej Bramie
• Plac Wszystkich Świętych
• Plebańska – na odcinku od placu Wszystkich Świętych do ul. Kościelnej.

plan zmian strefy platnego parkowania na starowce

Subscribe
Powiadom o
guest

6 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Covid
Covid
1 rok temu

w Polsce wymyślają koło od nowa 😀 Dlatego taki cyrk Mamy.

John.
John.
1 rok temu

Wyłączone z ruchu powinno być całe centrum, a nie tylko kilka uliczek starówki.

Covid
Covid
1 rok temu
Reply to  John.

od Presidium na pewno w stronę Rinku.
Tak mnie ssię wydaje że wtedy deptak miałby większy poklask i sens wśród tubylców bo całej ulicy Zwycięstwa władcy/Pany i ich Panny nie będą wstanie ogarnąć deptakiem umiejętnie. aLa taki obszar jak zaznaczyłem

IMG_20230327_143219.jpg
ewa
ewa
1 rok temu

Najlepiej zamknąć wszystko ,wyciąć drzewa zabetonować ,tak ,żeby nie można było wejść , łącznie ze skwerem przy pomniku Mickiewicza .

Jan
Jan
1 rok temu

A w Krakowie, gdzie ruch samochodow wokół Plant jest zamknięty od wielu lat, biznesy padły? Jest tam pustynia? Czy po pietruszkę czy na kawę musimy podjechać pod stragan czy drzwi kawiarnj? Skoro dziś nie ma gdzie zaparkować na starówce, to i tak musimy parkować poza starym miastem i na rynek dojść. A przyjemniej się przejść nie przeciskając sie między samochodami i nie być przez wielu kierowców przepędzanymi. Ludzie, pomyślcie !!!!

Gliwiczanka
Gliwiczanka
1 rok temu
Reply to  Jan

Czy starówka gliwicka jest tak popularna wśród turystów jak krakowska? 11,3 miliona turystów rocznie, jak w Krakowie, przyjeżdża do Gliwic?? Po drugie, w Krakowie wokół Rynku jest PEŁNO komunikacji miejskiej, max 200-300 m do całej masy przystanków. Gdzie w Gliwicach jest komunikacja wokół starówki? Jadąc z kierunku Trynek muszę wysiąść 800 metrów od Rynku. Autobus A4 jeździ jakąś archaiczną trasą i nawet nie ma połączenia z Centrum Przesiadkowym, po prostu nigdzie nie można tym dojechać. Pięknie się gada tym, którzy nie korzystają z żadnych usług wokół rynku, ale tam jest dużo gabinetów lekarskich, które z dnia na dzień nie przeniosą… Czytaj więcej »