r e k l a m a
spot_imgspot_img

Ranking miast przyjaznych kierowcom. Jak wypadły Gliwice?

Zwycięzcami tegorocznej edycji rankingu miast przyjaznych kierowcom serwisu Oponeo.pl, która powstała we współpracy z aplikacją Yanosik.pl, zostały Lublin (w kategorii powyżej 300 tys. mieszkańców) i Częstochowa (od 180 do 300 tys.). Najsłabiej wypadły Bydgoszcz oraz Toruń. Z kolei Gliwice zostały sklasyfikowane na drugim miejscu.

Zestawienia powstały w oparciu o kompleksową analizę aż ośmiu aspektów, m.in. warunków do parkowania, liczby kolizji, średniej prędkości jazdy, cen OC komunikacyjnego oraz paliw.

Ranking miast przyjaznych kierowcom serwisu Oponeo.pl, który powstał we współpracy z aplikacją Yanosik.pl, został przeprowadzony po raz piąty. Pod lupę wzięto 19 ośrodków miejskich podzielonych na dwie kategorie – powyżej 300 tys. mieszkańców i od 180 do 300 tys.

– W grupie dziewięciu największych miast po raz kolejny bezkonkurencyjny okazał się Lublin, który zdobył 44 punkty. To już czwarte zwycięstwo z rzędu – mówi Wojciech Topolewski, dyrektor marketingu OPONEO.PL S.A.

Na drugim miejscu ex aequo uplasowały się Kraków, Łódź i Gdańsk (po 40 punktów), na trzecim – Poznań (36). Poza podium znalazły się Szczecin (35), Wrocław (34), Warszawa (32) i Bydgoszcz (28).

– Wśród miast z liczbą mieszkańców od 180 do 300 tys. najlepiej wypadła Częstochowa. Uzyskała 49 punktów, notując w naszym rankingu kolejny awans. Jeszcze w 2019 r. była na siódmej pozycji, a w ubiegłym roku już na czwartej – komentuje Wojciech Topolewski.

Tym razem wyższość Częstochowy musiały uznać Gliwice (44 punkty) oraz Sosnowiec (43).

W 2021 r. poza podium znalazły się Radom (42 punkty), Kielce (40), Rzeszów (37), Białystok (35), Katowice (33), Gdynia (32) oraz Toruń (21).

W jaki sposób dokonywana jest ocena miast?

Łączna liczba zdobytych punktów zależy od not uzyskanych za poszczególne kategorie. Jest ich osiem: warunki parkowania, liczba kolizji, ceny paliw i OC komunikacyjnego, prędkość jazdy, stacje ładowania dla samochodów elektrycznych, koszty wymiany opony oraz dostępność usług carsharingu. Noty są przyznawane na podstawie danych zebranych przez ekspertów.

Strefa płatnego parkowania? Na pewno nie w Sosnowcu

Pierwszą analizowaną w rankingu kategorią jest parkowanie. W tym przypadku wzięto pod uwagę kilka kryteriów – średnią opłat (obliczaną na podstawie pierwszej, drugiej, trzeciej i kolejnej godziny parkowania), rodzaje abonamentów i ulg oraz infrastrukturę park ‘n go.

W przypadku miast o liczbie mieszkańców powyżej 300 tys. zł najlepszą notę (9) otrzymały Szczecin i Łódź. Co prawda najniższą średnią opłat może się pochwalić Bydgoszcz (wynosi 2,54 zł, podczas gdy w najdroższym Poznaniu jest to już 5,73 zł), lecz miasto położone w województwie kujawsko-pomorskim nie oferuje swoim mieszkańcom abonamentu ogólnodostępnego oraz dla przedsiębiorców. Ponadto nie znajdziemy tam infrastruktury park ‘n go (dlatego ostatecznie otrzymała 8 punktów). Zupełnie inaczej jest w Warszawie, Wrocławiu i Gdańsku. Przeliczając liczbę miejsc parkingowych park ‘n go na 1 tys. mieszkańców, wskaźniki wynoszą tam odpowiednio 2,5, 2,3 oraz 2,1.

Jeżeli chodzi o miasta z liczbą mieszkańców od 180 do 300 tys., najwyższą ocenę, czyli 10, uzyskał Sosnowiec. Powód jest prosty. Jest to jedyne z 19 analizowanych miast, w którym nie ma strefy płatnego parkowania. Z kolei w Gliwicach średnia opłat wynosi 2,86 zł. Jednak miasto nie wypadło w tej kategorii najlepiej. Przyznano mu 4 punkty.

Kolejne punkty w rankingu miast przyjaznych kierowcom przyznawano za liczbę kolizji. Im mniej ich było (w przeliczeniu na 1 tys. mieszkańców), tym lepsza ocena. Według danych zebranych przez aplikację Yanosik.pl, w grupie miast od 180 do 300 tys. mieszkańców najniższą wartość odnotowano w Radomiu (5,9 – 10 punktów), Częstochowie (6,7 – 9 punktów) i Kielcach (7,3 – 8 punktów). Jak wypadają na tym tle Gliwice? Nieźle, otrzymały 7 punktów (7,4). Największą liczbę kolizji zaobserwowano natomiast w Katowicach, które otrzymały 1 punkt (przelicznik wynosi 15,8). To nawet więcej niż w Warszawie (15,5). Stolica także wylądowała na ostatnim miejscu (z 2 punktami) – tylko, że w rankingu miast powyżej 300 tys. mieszkańców. Dużo lepiej sytuacja wygląda we Wrocławiu (7,3 kolizji na 1 tys. mieszkańców – 9 punktów), Gdańsku (8,7 – 8 punktów) i Szczecinie (9,2 – 7 punktów).

Specjalnie na potrzeby rankingu eksperci z systemu Yanosik.pl przeanalizowali także średnie prędkości, z jakimi poruszają się kierowcy w granicach miast i w ich centrach (od godz. 7 do 21 w dni robocze). Dane zebrane w 2020 r. dobrze obrazują, po których z nich jeździ się najpłynniej. W przypadku centrów miast kierowcy najsprawniej poruszają się w Warszawie, Gdańsku, Lublinie, Katowicach i Toruniu. Średnia prędkość wyniosła 34 km/h (w Gliwicach – 29 km/h). Najwolniej – w Bydgoszczy (23 km/h) i Kielcach (25 km/h). Z kolei w obrębie całego miasta najwyższa średnia prędkość została odnotowana w Gliwicach (54 km/h), Białymstoku, Częstochowie i Rzeszowie (47 km/h).

– Rok 2020 był wyjątkowy pod wieloma względami. Na pierwszym miejscu pod względem poruszania uplasowała się Warszawa. Jest to bardzo dobry wynik i oznacza, że nasza stolica podczas pandemii była jednym z płynniejszych miast pod względem ruchu. Czy to wynik pandemii i przejścia większości na pracę zdalną, czy przyczyna wprowadzenia wielu dogodnych rozwiązań? Na to pytanie będziemy mogli odpowiedzieć w następnym rankingu – mówi Julia Langa, dyrektor marketingu Yanosik.pl.

Następna kategoria uwzględniona w rankingu dotyczy cen paliw. Pod uwagę wzięto średni koszt zakupu 1 litra PB 95, ON i LPG w ubiegłym roku, posiłkując się danymi zebranymi przez firmę BM REFLEX. W przypadku benzyny, ceny wahały się od 4,33 do 4,59 zł, oleju napędowego – od 4,32 do 4,62 zł, natomiast gazu – od 1,99 do 2,26 zł. Największą liczbę punktów w swoich kategoriach otrzymały Łódź i Sosnowiec, najmniejszą – Warszawa oraz Białystok (Gliwicom przyznano 7 oczek).

Eksperci przeanalizowali także ceny OC komunikacyjnego. Żeby wyniki były miarodajne, stworzono postać statystycznego kierowcy posiadającego trzy konkretne modele aut. Następnie eksperci Oponeo.pl sprawdzili podstawowe oferty dostępne u czterech wiodących firm ubezpieczeniowych (pakiet z OC, NNW oraz assistance) i wyciągnęli średnią. Okazało się, że wśród miast liczących powyżej 300 tys. mieszkańców najwięcej, bo 9 punktów otrzymał Lublin (z ceną 590 zł). Na drugim miejscu (8 punktów) uplasował się Kraków (606 zł), na trzecim (7 punktów) – Łódź (653 zł), a na ostatnim, z jednym punktem – Warszawa (722 zł). Z kolei biorąc pod lupę miasta z liczbą mieszkańców od 180 do 300 tys., wychodzi na to, że najmniej za OC zapłacimy w Częstochowie (574 zł) i Gliwicach (580 zł), a najwięcej – w Gdyni (697 zł).

Ranking uwzględnia także porównanie średniego kosztu wymiany jednej opony z felgi aluminiowej i metalowej dla rozmiaru 205/55 R16. Gdzie jest najtaniej? W Radomiu (18,25) i Lublinie (21,22 zł). Najdrożej natomiast na zachodzie Polski – w Szczecinie (28,66 zł), Poznaniu (28,37 zł) i Wrocławiu (28,20 zł). W Gliwicach kosztuje to 22,72 zł.

Ostatnią kategorią uwzględnioną w rankingu jest ta dotycząca carsharingu. Przeanalizowano liczbę aut dostępnych w systemach firm carsharingowych w przeliczeniu na 1 tys. mieszkańców we wszystkich 19 miastach. Aż cztery punkty w tej kategorii zyskał Gdańsk, po trzy – Warszawa, Kraków i Gdynia, a po dwa – Wrocław oraz Poznań. Gliwice nie otrzymały ani jednego oczka. Dane pochodzą z 21 marca br. od Stowarzyszenia Mobilne Miasto.

źródło: Oponeo.pl

ZOBACZ TEŻ

KOMENTARZE

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
spot_img

AKTUALNOŚCI

KRYMINAŁKI