Przebudowa kompleksu dworca w Gliwicach będzie współfinansowana ze środków unijnych i pochłonie 137 milionów złotych. Już wiemy, że prace potrwają 78 tygodni, czyli do końca czerwca 2016 roku.
Do końca 2015 ma się zakończyć większość prac, a do czerwca potrwają roboty przy 4. peronie.
Dworzec został właśnie przekazany firmie, która zajmie się jego przebudową. Gliwiczanie i przyjezdni już cieszą się, że w końcu będą mogli korzystać z nowoczesnego obiektu kolejowego.
– W Katowicach przebudowali i jest ładnie, to teraz czas na Gliwice – mówi jeden z pasażerów.
Przebudowa dworca w Gliwicach to największa inwestycja od czasu jego budowy w latach 1923-25. Jej głównym celem jest poprawa komfortu podróżnych oraz dostosowanie obiektu do współczesnych standardów obsługi. We wnętrzu największą nowością będzie połączenie specjalnym korytarzem holu autobusowego i głównego. Ułatwi to podróżnym przemieszczanie się po dworcu. Cały kompleks będzie przyjazny dla osób niepełnosprawnych. W posadzce zamontowane zostaną linie prowadzące z polami uwagi.
Nowością będą windy. W budynku zostaną wybudowane także toalety przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Póki co, istniejące zostały zamknięte, a podróżni muszą korzystać z tzw. toi toiów. Wyłączone zostały także tablice z rozkładami jazdy. Jednak je po zakończeniu remontu zastąpią nowoczesne tablice elektroniczne. Wymieniony będzie system informacji głosowej podróżnych. Poprawi się bezpieczeństwo. Wykonawca rozbuduje system monitoringu, który swoim zasięgiem obejmie cały kompleks. Dworzec zyska nowoczesny system powiadamiania o pożarze oraz BMS, czyli system inteligentnego zarządzania budynkiem.
Renowacja obejmie elementy historyczne, między innymi mozaikę znajdująca się w holu głównym i drewniane sufity. Wyremontowana zostanie elewacja wraz z detalami architektonicznymi. Zyska ona nową iluminację. Nad wejściem głównym wykonawca prac zamontuje nowy zegar i napis z nazwą dworca.
Gruntowna przebudowa czeka perony i tunele. Z tunelu na poziom peronu będą prowadziły schody ruchome (tunel główny) i windy (z tunelu od holu autobusowego). Perony zyskają całkowicie nową nawierzchnię oraz zadaszenie z przeszkleniami.
ta mozaika to syf, miałam nadzieję, że w końcu zniknie
dokładnie:/
„Wyremontowanie zostanie elewacja” – to po jakiemu? „podróżni muszą korzystać z tzw. toy toyów” – raczej „toi toiów” powinno być ( bo te najpopularniejsze kiedyś przenośne toalety były z firmy o takiej nazwie). A co do mozaiki – miejmy nadzieję, że po renowacji będzie przyciągała uwagę i będzie się o nią regularnie dbać.
wizualizacja jakoś nie robi na mnie wrazenia-czekam na efekt końcowy a wtedy mam nadzieje ze złapie głeboki oddech z zachwytu.a tak w ogóle czy ktoś korzysta jeszcze z kolei ?
a co z placem przed dworcem ? tyle sie mowilo o wezle przesiadkowym itd a teraz cisza a to co cos na glownej scianie rozwalic w mak.
Najlepiej zburzyc stary dworzec i wybudowac nowy, podobnie jak w Katowicach.
Ten stary budynek wyglada fatalnie i tego juz nic nie zmieni.