Fitch Ratings potwierdził międzynarodowe ratingi długoterminowe Gliwic dla zadłużenia w walucie zagranicznej oraz krajowej na poziomie „BBB+” oraz długoterminowy rating krajowy na poziomie „A+(pol)”.
Perspektywa ratingów jest stabilna.
Potwierdzenie ratingów odzwierciedla niezmieniony scenariusz bazowy Fitch dotyczący mocnych wyników operacyjnych Gliwic w średnim okresie. Ratingi biorą pod uwagę ostrożne zarządzanie finansowe, które w połączeniu z wysokim udziałem dotacji w dochodach majątkowych oraz dobrą płynnością, wspierają obecnie realizowane przez Miasto inwestycje. Ratingi uwzględniają także spodziewany dalszy wzrost zadłużenia Miasta w związku z realizowanymi inwestycjami. Jednak, pomimo wysokich wydatków majątkowych, dług Gliwic w relacji do dochodów bieżących powinien pozostać na umiarkowanym poziomie.
Scenariusz bazowy Fitch przewiduje, że w średnim okresie nadwyżka operacyjna Gliwic wyniesie średnio 13% dochodów operacyjnych. Dla porównania w 2013r. marża operacyjna Gliwic wyniosła 12,9%, a w latach 2010-2012 średnio 11,3%. Powyższa prognoza jest oparta na założeniu, że Miasto utrzyma wysoką elastyczność finansową oraz, że będzie kontynuować skuteczną politykę kontrolowania wzrostu wydatków operacyjnych, a dochody z podatków dochodowych i lokalnych będą rosły.
Szacujemy, że w latach 2014-2016 wydatki majątkowe Gliwic mogą wynieść łącznie 1,5 mld zł (czyli średnio 40% wydatków budżetowych rocznie), głównie w związku z realizacją Drogowej Trasy Średnicowej, inwestycji współfinansowanej z budżetu państwa oraz ze środków unijnych. Ponad 60% wydatków majątkowych będzie finansowana z dotacji na inwestycje (głównie z budżetu UE) oraz z nadwyżki bieżącej, podczas gdy pozostała część z długu. Fitch przewiduje, że zadłużenie Miasta będzie rosnąć w średnim okresie. Jest jednak, prawdopodobne, że dług utrzyma się poniżej 50% dochodów bieżących (29% lub 232 mln zł w 2013r.) i nie powinien wywierać istotnej presji na budżet Gliwic, ze względu na utrzymujące się dobre wyniki operacyjne Miasta.
Fitch spodziewa się, że w latach 2014-2016 wskaźniki obsługi i spłaty zadłużenia pozostaną bezpieczne. Szacujemy, że obsługa zadłużenia wyniesie około 15% prognozowanej nadwyżki operacyjnej. Wskaźnik zadłużenia do nadwyżki bieżącej osłabi się do około 4 lat na koniec 2016r. (2,3 lata w 2013r.), ale w dalszym ciągu pozostanie poniżej średniej ważonej zapadalności długu szacowanej na 15-16 lat.
Roczne obciążenie budżetu z tytułu obsługi długu jest ograniczone z uwagi na znaczący udział nisko oprocentowanych i długoterminowych kredytów z Europejskiego Banku Inwestycyjnego w zadłużeniu Miasta.
Władze Miasta prowadzą ostrożną politykę budżetową.
Umożliwia to utrzymanie dobrych wyników operacyjnych pomimo ciągłej wysokiej presji na wydatki operacyjne, spowodowanej przede wszystkim przekazanymi przez rząd zadaniami, często bez odpowiednich środków finansowych oraz sztywną strukturą wydatków, w szczególności w najbardziej kosztownych obszarach działalności Miasta, takich jak oświata i pomoc społeczna.
CZYNNIKI ZMIANY RATINGU
Malejące zapotrzebowanie na finansowanie wydatków majątkowych długiem umożliwiające stabilizację zadłużenia bezpośredniego poniżej 50% dochodów bieżących, przy jednoczesnym utrzymaniu wyników operacyjnych na poziomie z roku 2013 może prowadzić do podniesienia ratingów.
Obniżenie ratingów może nastąpić, gdy wskaźnik spłaty długu, liczony jako zadłużenie do nadwyżki bieżącej, przekroczy 8 lat, co mogłoby być spowodowane istotnym pogorszeniem się marży operacyjnej, znacznie poniżej oczekiwań Fitch i/lub znaczącym wzrostem zadłużenia bezpośredniego.