Rozpoczęło się usuwanie jednego z testowych wariantów zawężenia jezdni na ul. Zwycięstwa. W jego miejsce wprowadzany jest wariant jazdy „na wprost”, z ruchem w obu kierunkach. To rozwiązanie zgodne z oczekiwaniami mieszkańców, którzy wzięli udział w konsultacjach.
Trwające od wakacji prototypowanie urbanistyczne na ul. Zwycięstwa pozwoliło gliwiczanom przetestować trzy warianty zawężenia jezdni: jednostronny, dwustronny i meandrujący. W listopadzie Biuro Urbanisty Miasta przedstawiło raport z konsultacji, z którego wynika, że wariant meandrujący został przez mieszkańców oceniony najniżej, jako najmniej czytelny. Od razu też zapowiedziano rezygnację z tego wariantu w kolejnym etapie testowania zmian.
Dzisiaj rozpoczynają się prace, których efektem będzie zmiana organizacji ruchu na odcinku od skrzyżowania z ul. Dubois do mostu nad Kłodnicą. Zakończenie prac będzie zależne m.in. od warunków pogodowych. W efekcie wariant meandrujący zostanie zastąpiony dwustronnym zawężeniem, najlepiej ocenionym przez mieszkańców. Po obydwu stronach jezdni powstaną strefy wyłączone z ruchu, podobnie jak na odcinku od Rynku do ul. Wyszyńskiego.
Prototypowanie to pomysł Agaty Twardoch – miejskiej urbanistki
Przypomnijmy, że tzw. prototypowanie urbanistyczne to testowanie możliwych rozwiązań w rzeczywistej przestrzeni miejskiej. Latem tego roku nie tylko wprowadzono tymczasowe zmiany w organizacji ruchu, ale ustawiono też parklety z miejscami do siedzenia i zielenią w donicach, a kierowcy, piesi i rowerzyści mogli doświadczyć zmiany. Eksperci rekomendują utrzymanie spowolnienia ruchu do czasu przebudowy ulicy, bo obserwacje z prototypowania pokazały, że zmniejszenie prędkości pojazdów nie obniżyło płynności ruchu w centrum. Prototypowanie ul. Zwycięstwa jest pomysłem miejskiej urbanistki.
„Ulicę Zwycięstwa w Gliwicach czeka metamorfoza z „ulicy do przejazdów” w „ulicę do życia”. Dzięki uspokojeniu ruchu możliwe będzie wprowadzenie zieleni, mebli miejskich i rozwiązań, które będą sprzyjały pieszym czy rowerzystom, przy jednoczesnym zachowaniu ruchu kołowego i możliwości tymczasowego parkowania” – zapowiada UM.
Gliwiczanie jasno wskazali, że chcą ulicy z klimatem – zielonej, spokojniejszej, z miejscami do odpoczynku, z kawiarnianymi ogródkami. Teraz rolą Biura Urbanisty Miasta jest przełożyć te oczekiwania na konkretne rozwiązania projektowe. Jeszcze w tym roku opracowany zostanie projekt koncepcyjny, który uwzględni wnioski z konsultacji. Następnie powstanie projekt budowlany i zostanie wybrany wykonawca inwestycji.



wszystko super, a tory tramwajowe usuną? bo bez tego to wszystko jest o kant tyłka roztrzaskać
Tory tramwajowe – wyrwać?? Miasto jest coraz bardziej „zakorkowane”. Proces ten szybko postępuje. Komunikacja zbiorowa co raz częściej zatyka się. Nie ma planu jak ma ona wyglądać aby działała sprawnie. Na całym świecie problem ten się pojawiał. Rozwiązywano różnie – ale najczęściej wzmacniano transport zbiorowy kosztem indywidualnego /samochody/. W większości rozwiązań remedium był transport szynowy – jako szybki o dużej mocy przewozowej, ekonomiczny, ekologiczny i mieszczący się w ciasnych ulicach. Paryż w latach 60 zlikwidował tramwaje, po 40 latach doświadczeń je odtworzył – traktując poprzednie działania jako błąd systemowy. Tramwaj dziś przeżywa renesans – tylko nie w Gliwicach. Został zlikwidowany… Czytaj więcej »
Nareszcie ktoś poszedł po rozum do głowy!. Kto o zdrowych zmysłach będzie siedział przy ulicy gdzie auta co chwila spalinami wala w twarz?! Rowerzyści obowiązkowo mają jechać ulicą a robią wyścigi na chodnikach. Chodniki krzywe z kiwającymi się płytkami ale pieniądze idą na chore testy.