Twórcy popularnej bezzałogowej platformy latającej FlyEye, stworzyli trzy nowe produkty: System Uzbrojenia Sting oraz dwa bezzałogowe samoloty Flysar i Manta.
Ten ostatni został zaprezentowany podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach i wzbudził spore zainteresowanie. Samoloty w klasie Manty zamierza teraz kupić Ministerstwo Obrony Narodowej.
Manta to najnowszy samolot bezzałogowy stworzony przez inżynierów mieszczącego się w Nowych Gliwicach Centrum Badawczo-Rozwojowego Flytronic. Nieduży obiekt posiada niezwykłe właściwości. Pod smukłą, przypominającą płaszczkę sylwetką, kryją się innowacyjne na światową skalę rozwiązania. Manta przeznaczona jest do obserwacji, rozpoznania, namierzania celów i śledzenia. Może też przewozić uzbrojenie.
Wyjątkowość tego drona polega na możliwości pionowego wzbicia się w powietrze i lądowania, co oznacza, że Manta nie potrzebuje pasa startowego.
W zależności od wyposażenia waży od 50 do 70 kg, osiąga prędkość do 180 km/h i może unosić się w powietrzu nawet do 18 godzin. Manta kontynuuje rozwiązania w systemu FlyEye, posiada hybrydowy układ napędowy, rozbudowane procedury bezpieczeństwa, alternatywne systemy łączności, stabilizowane kamery HD i IR, radary, czujniki skażeń, urządzenia walki elektronicznej, własną radiolinię, szyfrowane łącza danych, stację kierowania i kontroli lotu, precyzyjną georeferencję obiektów, stację analizy danych oraz możliwość wiernego odwzorowania fizyki lotu i scenerii 3D. Manta, podobnie jak Flysar mogą się okazać przydatne policji, straży granicznej i pożarnej, straży ochrony kolei i wojsku, a także w ratownictwie, administracji państwowej, przemyśle energetycznym, zarządcom dróg i autostrad oraz Centrum Zarządzania Kryzysowego.
– Prace nad Mantą trwały 5 lat. Projekt realizowało 80 inżynierów, naukowców i techników. Obecnie trwa postępowanie przetargowe na samoloty bezzałogowy w kategorii „Wizjer” i „Orlik”, przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Grupa WB, której Flytronic jest członkiem zaoferuje systemy FlyEye i Manta. Niemal 100 sztuk naszego FlyEye jest już na wyposażeniu MON – mówi Grzegorz Krupa, współzałożyciel firmy Flytronic.
Spółka Flytronic działa w Gliwicach od 2008 roku. Założyło ją dwóch inżynierów Grzegorz Krupa i Wojciech Szumiński. Spółka prowadzi prace badawczo-rozwojowe w zakresie mechaniki, elektroniki i informatyki związanej z przemysłem lotniczym. Badania prowadzone przez firmę są innowacyjne na skalę międzynarodową.
—
MSI