Gliwice stawiają na zrównoważony i ekologiczny transport miejski. W ramach projektu „Mobilna Metropolia” ma powstać węzeł przesiadkowy na wjeździe do centrum miasta, w sąsiedztwie Politechniki Śląskiej oraz hali widowiskowo-sportowej PreZero Arena Gliwice. Inwestycja, która jest już przygotowywana, w założeniu zintegruje różne środki transportu publicznego i prywatnego i przyczyni się do zmniejszania ruchu samochodowego w centrum miasta.
Projekt zakłada budowę przy ul. Pszczyńskiej (w rejonie skrzyżowania z ul. Kopalnianą – w tym miejscu są obecnie baraki) parkingu park&ride, umożliwiającego pozostawienie samochodu poza centrum Gliwic i kontynuowanie podróży komunikacją miejską. Planowany jest też parking park&bike dla rowerzystów. W sąsiedztwie są już ścieżki rowerowe, ale sieć tego typu dróg będzie rozwijana i łączona w logiczną całość. Przy inwestycji stanie kolejna stacja Metrorowerów oraz zadaszony parking rowerowy.
Planowany węzeł przesiadkowy ma docelowo zostać połączony z przystankami autobusowymi przy ulicach Pszczyńskiej i Kujawskiej. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli łatwo przesiadać się między różnymi środkami transportu, co zwiększy komfort podróży po Gliwicach oraz przyczyni się do zmniejszania ruchu samochodowego w centrum.
– Realizacja projektu ma nie tylko usprawnić transport, ale również przyczynić się do ochrony środowiska poprzez ograniczenie liczby samochodów w centrum miasta. Liczę na to, że nowa infrastruktura zachęci mieszkańców do korzystania z transportu publicznego oraz rowerów, co wpłynie na poprawę jakości powietrza i zmniejszenie hałasu – mówi Katarzyna Kuczyńska-Budka, prezydent Gliwic.
Nowe miejsca postojowe przydadzą się także gościom odwiedzających PreZero Arenę Gliwice. Co ważne, zadbano o aspekt ekologiczny – parking ma mieć nawierzchnię przepuszczalną, a na jego terenie w maksymalnym możliwym stopniu zachowane zostaną drzewa. Aby zapewnić odpowiedni dostęp dla osób z różnymi niepełnosprawnościami, projekt był konsultowany z Miejską Społeczną Radą ds. Osób Niepełnosprawnych.
Obecnie trwa procedura związana z wydawaniem pozwolenia na budowę. Inwestycja w założeniu ma być dofinansowana ze środków unijnych, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Miasto złożyło już odpowiedni wniosek. Obecnie znajduje się w fazie oceny.
info: UM Gliwice
Przywrócenie tramwaju zapewni zrównoważony transport ekologiczny.
Kto w dobie elektrycznych autobusów będzie wydawał miliony na torowisko, trakcję i jeszcze tramwaje? Gdyby ta infrastruktura na dziś była, to jeszcze można to rozważyć, ale budować od nowa? Szkoda pieniędzy.
Bo będzie można pojechać na Wójtową Wieś?
Może jednak zacząć od jakiejś analizy, zamiast wywalić w kosmos kolejne setki milionów zł?? Kto normalny przesiądzie się z samochodu do komunikacji publicznej, jeśli ta działa tak tragicznie? Autobusy jeżdżą na poszczególnych liniach często co czterdzieści minut- godzinę, z obowiązkowym bezsensownym przejazdem przez to poronione CP. Mój syn, dojeżdżający z Obrońców Pokoju na Bojkowską, miał przed budową CP dwie bezpośrednie linię (bezpośrednie to trochę na wyrost, bo z Kujawskiej na Bojkowską jest jednak kilkaset metrów pieszo), ale teraz „dzięki ” tej „cudownej” inwestycji ma tylko jeden bezpośredni autobus co godzinę. Alternatywa to przesiadka w CP i marnowanie dodatkowych 20-30minut. Tak… Czytaj więcej »
Kto zaorał tramwaj w Gliwicach? To była zła decyzja. Teraz mielibyśmy 100 % transport ekologiczny a niestety nie mamy.
Tuman zaorał,coś wiecej
Tramwaj do areny. Ty w ogóle wiesz co piszesz i znasz miasto. Likwidacja tramwajów to najlepsza decyzja.
Ja już widzę ten parking na setki aut i te tłumy co będą się przesiadać
Tylko tramwaj , lub małe metro przez centrum .