Po raz trzeci mieszkańcy Gliwic zagłosują na zadania jednoroczne, które mogą być zrealizowane w kolejnym roku budżetowym. Do podziału jest 2,5 mln zł.
Rozpoczyna się zbieranie propozycji zadań do uwzględnienia w budżecie miasta Gliwice na 2016 rok. Wnioski mogą składać radni: miejscy, osiedlowi i młodzieżowi. To z nimi powinni kontaktować się mieszkańcy Gliwic, którzy chcą coś zmienić w swoim bezpośrednim otoczeniu.
Odnowiony plac zabaw czy estetyczny skwerek? Bezpieczny chodnik czy dodatkowe miejsca parkingowe? Nadszedł czas, aby rozglądnąć się wokół siebie i zastanowić się, czego nam i naszym sąsiadom najbardziej brakuje. Może nasza propozycja zostanie ujęta we wniosku? Warto spróbować!
2 500 000 zł – tyle pieniędzy zaplanowano na realizację zadań, które wybiorą mieszkańcy
Zadania będą podzielone na trzy grupy:
1 500 000 zł – limit dla zadań inwestycyjnych
800 000 zł – limit dla zdań remontowych
200 000 zł – limit dla zadań bieżących
Do realizacji będą skierowane te zadania z poszczególnych grup, na które zagłosuje najwięcej osób i które zmieszczą się w limicie finansowania.
Które przedsięwzięcia zostaną zrealizowane? O tym zadecydują mieszkańcy.
Wnioski radnych, które pomyślnie przejdą weryfikację formalną i merytoryczną, będą poddane pod głosowanie gliwiczan w dniach od 8 do 22 czerwca. W tym roku będzie można oddać głos nie tylko przez Internet, ale także na specjalnych papierowych formularzach – w wyznaczonych miejscach w różnych częściach miasta. Te zadania, które uzyskają największe poparcie społeczne, będą miały szansę na realizację w przyszłym roku.
BUDŻETOWE KALENDARIUM
Tak jak w przypadku każdego budżetu, także ten tworzony przez mieszkańców musi przejść odpowiednią procedurę.
do 15 kwietnia CZAS NA ZGŁASZANIE POMYSŁÓW
Do 15 kwietnia przedstawiciele Rady Miasta, rad osiedli lub Młodzieżowej Rady Miasta będą mogli przekazywać swoje propozycje zadań do realizacji. To oni będą odpowiedzialni za wskazanie przedsięwzięć najważniejszych ich zdaniem dla lokalnej społeczności i przygotowanie wniosków do Urzędu Miejskiego.
Masz pomysł? Skontaktuj się z radnym. Lepiej nie czekać na ostatnią chwilę, bo do 15 kwietnia radni muszą złożyć wnioski w Biurze Prezydenta i Rady Miasta UM.
16 kwietnia – 29 maja SPRAWDZANIE WNIOSKÓW
Wnioski radnych dostarczone do Urzędu Miejskiego zostaną zweryfikowane w wydziałach UM zajmujących się poszczególnymi zagadnieniami, a także w miejskich jednostkach, takich jak np. Zarząd Dróg Miejskich czy Miejski Zarząd Usług Komunalnych. Pod uwagę będą brane różnorodne aspekty formalne i merytoryczne. Konieczne jest sprawdzenie, czy wskazane przedsięwzięcie może być wykonywane przez miejski samorząd – czy miasto ma prawne kompetencje do jego podjęcia, czy teren, na którym miałoby być realizowane, należy do miasta. Osoby odpowiedzialne za weryfikację muszą też ustalić, czy przedsięwzięcie nie jest już w trakcie realizacji lub w najbliższych planach, a także czy np. nie koliduje z jakąś inną inwestycją realizowaną w pobliżu.
W efekcie wyodrębnione zostaną zadania możliwe do wykonania – jednoroczne – wraz z krótkimi opisami i szacunkowymi kosztami. Zostaną one zestawione
w trzech grupach: inwestycyjnej, remontowej i zadań bieżących. Będą je opiniowali członkowie kierownictwa miasta nadzorujący poszczególne wydziały lub jednostki organizacyjne, a ostatecznie zatwierdzi je prezydent Gliwic.
1 czerwca OGŁOSZENIE PROPOZYCJI BUDŻETOWYCH
Prezydent Gliwic poda do wiadomości wykaz zadań jednorocznych, które zostaną poddane pod głosowanie mieszkańców. Lista zostanie opublikowana 1 czerwca na stronie internetowej www.gliwice.eu. Ukaże się także w „Miejskim Serwisie Informacyjnym – Gliwice”.
8 – 22 czerwca CZAS NA GŁOSOWANIE
Kto? Mieszkańcy Gliwic, którzy ukończyli 16 lat (konieczne będzie podanie m.in. imienia i nazwiska, adresu zamieszkania, daty urodzenia i numeru PESEL).
Jak? Każdy może oddać jeden głos na jedno wybrane zadanie, tylko z jednej z trzech grup.
Gdzie? Każda osoba uprawniona do głosowania będzie mogła oddać głos w formie elektronicznej – poprzez wypełnienie formularza elektronicznego lub w formie tradycyjnej – poprzez wypełnienie formularza papierowego. Formularze w wersji papierowej zostaną wydrukowane w „Miejskim Serwisie Informacyjnym – Gliwice”. Będą też dostępne w ponad 20 punktach konsultacyjnych zlokalizowanych w różnych częściach miasta – w budynku Urzędu Miejskiego oraz w filiach Miejskiej Biblioteki Publicznej. W tych miejscach będzie także można zostawiać wypełnione formularze. Trzecią możliwością oddania głosu będzie wysłanie wypełnionego formularza listem do Urzędu Miejskiego.
Szczegółowe zasady głosowania zawiera zarządzenie Prezydenta Miasta nr 582/15 ws. konsultacji społecznych w sprawie wyboru do realizacji zadań jednorocznych zgłoszonych przez radnych, kluby radnych, komisje Rady Miasta, rady osiedli i/lub Młodzieżową Radę Miasta.
20 lipca – WYNIKI KONSULTACJI
Która z propozycji zostanie zrealizowana w 2016 roku? Tego dowiemy się do 20 lipca. Do wykonania zostaną skierowane zadania, które uzyskały w swojej grupie największą liczbę głosów i zmieszczą się w limicie finansowania
dla danej grupy.
Tylko niech w tym roku ktoś to weryfikuje, bo w ubiegłym roku były dwie osobne propozycje dotyczące remontu ścieżki rowerowej i chodnika wzdłuż ul. Mickiewicza. Głosy były podzielone i projekt nie przeszedł.