Lokomotywa z Gliwic będzie powstawała w Chorwacji.
Producent lokomotyw NEWAG Gliwice oraz chorwacka firma Đuro Đakovi Specijalna Vozila, jedna ze spółek należących do Đuro Đakovi Holding podpisały dzisiaj umowę o współpracy obejmującą wspólną budowę czteroosiowej, jednosystemowej lokomotywy elektrycznej Griffin typu E4ACU. Umowa określa stałą i wieloletnią współpracę obejmującą transfer technologii oraz wymianę doświadczeń i know-how w zakresie produkcji lokomotyw elektrycznych. Będą to pierwsze lokomotywy tego typu produkowane w Slavonskim Brodzie.
„Wdrożenie współpracy ze znaną polską spółką Newag gwarantuje wzajemne korzyści dla gospodarek obydwu krajów. Jest to duże wydarzenie dla Đuro Đakovi, ponieważ produkcja lokomotyw powróci do Slavonskiego Brodu po 23 latach. Jednocześnie po raz pierwszy w Đuro Đakovi mamy szansę na produkcję lokomotyw elektrycznych. Umowa pozwala nam na sprzedaż lokomotyw wyprodukowanych w Chorwacji w krajach UE oraz na rynkach poza UE. Cieszy mnie, że Đuro Đakovi, spółka, która przed wojną na Półwyspie Bałkańskim posiadała doświadczenie w produkcji lokomotyw spalinowych, a obecnie produkuje wagony towarowe, została uznana za cennego partnera posiadającego know-how i kompetencje konieczne do wdrożenia tej wymagającej technologii. Mając na uwadze zapotrzebowanie HŽ Cargo na lokomotywy, mamy nadzieję, że dzięki produktom dobrej jakości, konkurencyjnym cenom oraz pakietowi dodatkowych korzyści, wspólnie z NEWAG Gliwice zdobędziemy zaufanie tego przewoźnika,” wyjaśnił Prezes Zarządu Đuro Đakovi Vladimir Kovaevi.
Elektryczna lokomotywa Griffin typu E4ACU przeznaczona jest to prowadzenia pociągów towarowych o masie do 3200t z prędkością do 160km/h oraz pociągów pasażerskich z prędkością do 200km/h. Charakteryzuje się m.in. najwyższym stopniem bezpieczeństwa, jakością oraz inteligentnym systemem zarządzania energią. Lokomotywa typu E4ACU uzyskała najwyższe oceny na Międzynarodowych Targach INNOTRANS 2012 w Berlinie.
„Platforma lokomotyw elektrycznych Griffin konstruowana była w naszej firmie z myślą o rynku europejskim, zawiera rozwiązania techniczne pozwalające na zastosowanie jej niemal na wszystkich liniach kolejowych starego kontynentu. Tym bardziej cieszy mnie fakt, że ten produkt będzie mógł być wytwarzany w chorwackich zakładach Đuro Đakovia. Jestem pewny, że dzięki najwyższym wskaźnikom dostępności charakteryzującym naszą lokomotywę, jak również zoptymalizowanym kosztom eksploatacji tego pojazdu, włączenie go do floty lokomotyw HŻ Cargo może w sposób znaczący przyczynić się do wzrostu efektywności chrwackiego kolejowego systemu transportowego” – powiedział Prezes Zarządu NEWAG Gliwice, Bartosz Krzemiński.
Poza wspólną produkcją i transferem zaawansowanej technologii oraz know-how w zakresie budowy lokomotyw elektrycznych Đuro Đakovi będzie sprzedawał wyprodukowane lokomotywy na rynkach trzecich, a NEWAG Gliwice sprzedawał będzie wagony towarowe produkowane przez Đuro Đakovi na rynku polskim i w innych krajach.
Podpisanie umowy miało miejsce w Ministerstwie Gospodarki Chorwacji w Zagrzebiu w dniu 28.05.2014. Ze strony NEWAG Gliwice umowę podpisali Bartosz Krzemiński, Prezes Zarządu i Maciej Duczyński, Wiceprezes, Dyrektor Techniczny. Đuro Đakovi reprezentowali Bartol Jerkowić, Dyrektor Generalny i Darko Grabac, Dyrektor Wykonawczy.
Jaka z tego korzysc dla Newagu bo nie kumam skoro lokomotywy wyprodukowane w Chorwacji beda sprzedawane w Europie ?