230 zespołów studenckich z 30 krajów Europy zakwalifikowało się do tegorocznego konkursu w Rotterdamie.
Wśród nich są studenci z Gliwic. W dniach 21 – 24 maja po raz kolejny przesuwać oni będą granice energooszczędnej jazdy.
W ramach konkursu, młodzi konstruktorzy będą mieli okazję, aby przetestować pojazdy, które zostały przez nich zaprojektowane i zbudowane. Zadaniem zespołów biorących udział w rywalizacji jest skonstruowanie pojazdu, który pokona jak najdłuższy dystans na jednym litrze paliwa lub 1 kWh.
Polskę w Shell Eco-marathon Europe 2015 będzie reprezentowało 11 drużyn z sześciu uczelni z całego kraju:
1. ELVIC TEAM z Politechniki Lubelskiej
2. Green Arrow z Polietchniki Warszawskiej
3. Hydrogen CarPG z Politechniki Gdańskiej
4. Iron Warriors z Politechniki Łódzkiej
5. KNKP Racing z Politechniki Gdańskiej
6. Simr Team z Politechniki Warszawskiej
7. SKAP z Politechniki Warszawskiej
8. SKAP 2 z Politechniki Warszawskiej
9. Smart Power z Politechniki Śląskiej
10. Smart Power Urban z Politechniki Śląskiej
11. WAT ECO TEAM z Wojskowej Akademii Technicznej
W ciągu ostatnich trzydziestu lat konkurs bardzo się rozwinął. Zdjęcia z pierwszej edycji zawodów zorganizowanych w 1985 roku, przedstawiają około 20 drewnianych pojazdów, w większości napędzanych silnikami kosiarek, ustawionych w kolejce do startu. Trzy dekady później europejska edycja gromadzi rocznie ponad 3 000 uczestników, których wspiera ponad 40 000 kibiców.
Uczestnicy rywalizują obecnie w dwóch różnych kategoriach: futurystycznej „Prototype” oraz bardziej konwencjonalnej kategorii „UrbanConcept”, która dzieli się dodatkowo na siedem podkategorii w zależności od rodzaju wykorzystywanego w pojazdach zasilania. Innowacyjne technologie i kreatywny design stanowią istotną wartość konkursu.
Z biegiem lat pojazdy i technologie nieustannie ewoluowały. Coraz więcej zespołów z całej Europy podejmowało wyzwanie ustanowienia rekordowych wyników efektywności energetycznej w różnych kategoriach paliwowych, bijąc jednocześnie rekordy swoich uczelni i krajów. W pierwszej edycji europejskiej w 1985 roku, szwajcarski zespół Henry zdobył pierwszą nagrodę za prototyp pojazdu, który na 1 litrze paliwa pokonał dystans 680 km. Minęło 30 lat, a zespoły konkursowe nadal biją rekordy i osiągają nowe, znacznie większe odległości. W 2014 roku, zespół Microjoule La Joliverie z Francji ustanowił w tej samej kategorii nowy rekord pokonując 3,314.9 km na 1 litrze paliwa. To prawie pięciokrotnie więcej niż 30 lat temu. Postęp ten pokazuje prawdziwy skok technologiczny, który udało się osiągnąć uczestnikom Shell Eco-marathonu.
Przygotowując się do majowego konkursu, studenci ciężko pracują nad innowacyjnymi rozwiązaniami i technologiami, aby wycisnąć ze swoich pojazdów każdy dodatkowy kilometr. Technologia druku 3D, testy w tunelach aerodynamicznych oraz elektroniczna regulacja przepustnicy to zaledwie kilka przykładów najnowocześniejszych rozwiązań zastosowanych przez studentów. W tym roku zespoły mogą wziąć udział w wyścigu z nowym rodzajem napędu – CNG (Sprężony Gaz Ziemny). CNG jest niskoemisyjnym paliwem wykorzystywanym w transporcie, które może być stosowane jako alternatywa dla benzyny i oleju napędowego.