Zmiana ul. Zwycięstwa w kolejną reprezentacyjną wizytówkę Gliwic planowana jest już od kilku lat.
Te plany zaczynają nabierać kształtów. Ul. Zwycięstwa zmieni swój charakter, stając się przestrzenią bardziej przyjazną dla pieszych i rowerzystów. Pod koniec ubiegłego roku poznaliśmy koncepcję przebudowy jednej z najważniejszych ulic naszego miasta. Teraz czas na projekt.
Koncepcję zagospodarowania ul. Zwycięstwa poznaliśmy w listopadzie ubiegłego roku. Główne zmiany zaproponowane przez projektanta dotyczą zawężenia jezdni i budowy dodatkowego pasa, którym poruszałby się pojazd alternatywny dla obecnie funkcjonującego autobusu. Opracowanie przewiduje także wymianę nawierzchni jezdni ul. Zwycięstwa (w nawiązaniu do jej charakteru i estetyki) oraz nawierzchni chodników.
Projektant przyjął, że ciągi piesze mają pełnić dwie różne funkcje, tzw. szybką i rekreacyjną. Chodnik o szerokości 4 m przeznaczony do szybkiego przemieszczania się, prowadziłby od dworca PKP w kierunku Rynku (po stronie przy Urzędzie Miejskim). Po drugiej stronie koncepcja zakłada węższy chodnik o szerokości 3,5 m, z przylegającym na 2,5 m tzw. pasem technicznym, z miejscem dla zieleni, ławeczek i punktów postoju dla rowerów.
Wybrany wariant koncepcji zakłada także wprowadzenie strefy ograniczonej prędkości do 30 km/h. Założono lokalizację przystanków autobusowych: dwóch w kierunku Rynku i trzech w kierunku dworca. Wskazane zostały również możliwości ograniczonego czasowo postoju pojazdów dla zaopatrzenia/ dostaw. Rowerzyści będą poruszać się jezdnią.
To tylko koncepcja, teraz czas na projekt
Przygotowanie koncepcji przebudowy ul. Zwycięstwa było konieczne m.in. do oszacowania kosztów realizacji inwestycji. Zarząd Dróg Miejskich od początku zakładał jednak, że niektóre rozwiązania zawarte w opracowaniach koncepcyjnych mogą ulec modyfikacji w trakcie sporządzania dokumentacji projektowej.
Dlatego w ogłoszonym przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej „Przebudowy i zagospodarowania ul. Zwycięstwa w Gliwicach” zaznaczono, że zamawiający pozostaje otwarty na zmiany w przypadku przedstawienia propozycji mającej wpływ na bardziej racjonalne zagospodarowanie przestrzeni na wskazanym odcinku.
Wskazano także, że wykonawca dokumentacji musi uwzględnić inne realizowane lub zaplanowane inwestycje, m.in. budowę Centrum Przesiadkowego i przebudowę placu Piastów. Wykonawca przygotuje projekt w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy.
—-
MSI
To jest kpina – to co się dzieje wokół Zwycięstwa… bez konsultacji z mieszkańcami, czy to jest prywatny folwark?
Dalej – bijemy rekordy opóźnienia i wokół tego cisza – ANDERSA miała być zakończona jesienią – teraz jest tam pustka! Jagiellońska – dramat ! KTOŚ COŚ ???
No nareszcie
Lepiej drogi wyremontujcie a nie jakieś projekty sobie odpier…
Czy my , jako użytkownicy, możemy prosić o folder projektów. Cóż oni zamierzają? Następny woonerf to mega pomyłka i masa wyrzuconych pieniędzy. Czy Gliwice na to stać, czy też nie… warto wydać raz a korzystnie. Każdy przedsiębiorca o tym wie. UM i inne instytucje publiczne to przedsiębiorstswa publiczne, jak chcemy coś zrobić to oczywiście zmieńmy… ale nie dajmy kasy za frajerski pomysł
Dla mnie ul. Zwycięstwa bez tramwaju to nie ul. Zwycięstwa. Zastąpienie tramwaju autobusem na tej właśnie ulicy to był największy błąd w historii miasta Gliwice. Teraz by tak mogło być, że jedzie tramwaj po deptaku.
Po co dajecie pieszym więcej przestrzeni skoro za parę lat i tak będą grubi, starzy i niedołężni?
Agnieszka Żuk nie będą, tylko będziemy.Dotyczy wszystkich pani również
Aga Dawidowicz napisałam „pieszym” jako ogólne określenie sytuacji 🙂 więc nie mówię, że mnie to nie dotyczy ale to już zależy od tego kto i w jaki sposób zrozumie przesłanie 🙂
Charakter to Zwycięstwa miało, teraz jest pomieszanie z poplątaniem, ktoś zgubił wątek
Ból tyłka o tramwaje za 3… 2…. 1..
Łukasz Kamiński
Standard…
Skoro koncepcje przygotowuje ta sama firma co słynnego woonerfu na ul wieczorka to mam spore obawy. Oby to nie był taki niewypał.